• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halloj alla Paneristi!

Jag har nu officiellt fått tuppjuck på mig själv sen jag hittade in i den här sektionen på forumet och upptäckte Panerai “på riktigt”. Har gått och varit sugen på en Panerai ett tag nu, men är rätt osäker på modell, främst kopplat till storlek (antar att jag inte är den första med storlekskomplex här som hade önskat lite kralligare handleder). Jag vet att allt är upp till mig i slutändan och att så länge jag är nöjd med klockan det landar i spelar det ingen roll vad andra tycker, men skulle mer än gärna ta emot råd och tankar från er som dels kanske varit i samma situation själva, men också sett den här typen av funderingar ett par gånger tidigare.

Kan passa på att nämna att min klocklåda idag innehåller en Longines Hydroconquest 39mm, en Omega Aqua Terra 36mm, en mindre Citizen som agerar dressare och en vintage citizen som rätt sparsamt. Omegan och Longines står för 95% av handledstiden.

Det började med att jag spanade in en Luminor Quaranta, som var den första pannan jag provade. Jag blev positivt överraskad både över att den inte kändes lika stor som jag trott, men även att vikten och känslan var såpass bra. Sen dess har det varit en slippery slope och jag har fått upp ögonen mer och mer för olika modeller. De jag på ett eller annat sätt inte kunnat släppa är:
* Luminor Quaranta och de äldre Luminor 40mm (ex. PAM48-51)
* Radiomir 42mm (ex 512, 574)
* Radiomir 45mm
* Luminor 44mm

Har kokat ner det i några (upplevda) fördelar, nackdelar som jag tänkte skriva här nedan:

Luminar Quaranta/ 40mm.
Har provat Quarantan, men inte de äldre 40mm-modellerna.
Plus:
  • Storleken känns “rimlig”
  • Quarantan är inte speciellt tjock
  • Vanliga luggar, ganska lika proportioner som 44mm (i alla fall för mig?)
Minus
  • Risk för att jag ändå kommer vilja “gå upp en storlek” och köpa en 44mm efter ett tag (?)
  • Svårare att flippa om det visar sig att jag inte blev nöjd
IMG20221112132437.jpg

IMG20221108104825.jpg


Radiomir 42mm
Har inte provat denna.
Plus:
  • Mindre storlek
  • Inte speciellt tjock
  • Mångsidig, går att använda i mer pressade sammanhang
  • Vanliga luggar (jämfört med den Rad med wirelugs)
Minus:
- Discontinued, svårt att klämma och känna i butik

Radiomir 45mm
Plus:

  • Wirelugs gör att den bärs mindre än vad den är
  • Klassisk modell och utseende, mycket “DNA”.
  • Lättare att hitta en instegsmodell och kunna flippa om jag inte blir nöjd.
Minus:
  • Wirelugs gör det inte lika smidigt att byta band.
  • Passar inte lika bra på gummi (?)
IMG20221112132838.jpg

IMG20221112132834.jpg


Luminor 44mm
Plus:

  • Bäst utseende överlag, det jag förknippar med Panerai
  • Lättare att köpa och flippa om jag inte blir nöjd
Minus:
  • Ganska stor på min handled
  • Minst mångsidig, i form av matchning med kläder och användningstillfällen.
IMG20221112132605.jpg

IMG20221112132608.jpg



Så en sammanfattning, hade jag inte varit osäker på storleken (på mina handleder…) hade jag förmodligen gått på en 44mm Luminor som första panna. I teorin känns en 42mm Radiomir som ett bra insteg som dess flexibilitet. 45mm Radiomir känns bra på handleden och tycker inte den bärs groteskt stort. 40mm Luminor har kronskyddet, luggarna och ganska bra proportioner men i en mindre size. När jag har provat dessa modeller så har känslan på handleden inte avskräckt (även om en av Luminor 44mm som jag provat var lite i det tyngre laget), utan det är mer utseendet på handleden jag har funderat på.

Har helt och hållet utelämnat komplikationer, urtavla, urverk osv för att ta det i nästa skede. Men förstår ju också att det hänger ihop med tjocklek och vikt. Tar det helt enkelt i nästa steg i processen.

Är det någon som sitter på tankar, råd, förslag, ideér om hur ni själva hade gjort i min situation så får ni mer än gärna dela med er av dessa! Bifogar ett gäng wristshots också, även om de inte förtäljer hela sanningen alla gånger. Ber om ursäkt på förhand för en smärre novell, och förmodligen ett gäng konstiga (dumma?) tankar och synpunkter från min sida.

Ha en fortsatt trevlig tisdag!!

// P
När jag blev intresserad av Panerai var jag också orolig för storleken. Slutade dock med en Radiomir 619 som första panna på 45mm. Väldigt användbar klocka. Ville sen ha en Luminor 44mm och testade flera referenser. Tycker dessa sitter väldigt olika på handleden. Fastnade till slut för 233 som med sitt dome glas blir lite tjockare men glaset gör samtidigt att klockan upplevs som mindre. Så den tyckte jag blev perfekt. Lycka till
 

Bilagor

  • klo.jpg
    klo.jpg
    54.3 KB · Visningar: 12

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Det där är hel klart dubbelkupat @Bingoraalf

Men ... jag har kanske missat något, men det finns väl ingen 44mm luminor som inte är 8-dagars som inte har dubbelkupat. De har väl aldrig slutat med det.

Jag kan svära på att min 510 (och samma fast utan subsekunder) var utan dubbelkupat, kan det stämma? Jag upplevde båda två som betydligt plattare och mindre levande än min 111:a som jag bytte till.

Märkligt, alltid tänkt att dubbelkuppat tillhörde det förflutna, men detta är ju glada nyheter :) mycket mer o välja på nu

Eller finns det olika nivåer på det? Både 1074 och 753 som jag har nu tycker jag har platt glas i jämförelse iaf
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan svära på att min 510 (och samma fast utan subsekunder) var utan dubbelkupat, kan det stämma? Jag upplevde båda två som betydligt plattare och mindre levande än min 111:a som jag bytte till.

Märkligt, alltid tänkt att dubbelkuppat tillhörde det förflutna, men detta är ju glada nyheter :) mycket mer o välja på nu

Eller finns det olika nivåer på det? Både 1074 och 753 som jag har nu tycker jag har platt glas i jämförelse iaf
510 är 8-dagarsverk. Min teori, efter att ha undersökt det där rejält för några år sedan, är att urverket är lite tjockare och därmed får man inte plats med dubbelkupat. Jag tror det kräver annan tätning än om man har dubbelkupat och därmer föredrar de dubbelkupat på Luminor bettarini-modellerna. 111 är 3-dagars bettarini, så ... dubbelkupat.

På Submersible och Radiomir är det en annan femma. Din 1074 har lätt välvt glas. Den gröna bronzon som jag inte minns ref på har dubbelkupat dock, men sen slutade de med det på Submersible typ. Och Radiomir har aldrig haft dubbelkupat, lätt välvt (som på Luminor 1950 44mm-modellerna, 1312-klonerna, som finns idag, inkl quaranta).

Alltså, platt glas, helt platt glas, finns bara på 8-dagars. De som är på submersible är lätt lätt välvt. Det är min gissning.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
510 är 8-dagarsverk. Min teori, efter att ha undersökt det där rejält för några år sedan, är att urverket är lite tjockare och därmed får man inte plats med dubbelkupat. Jag tror det kräver annan tätning än om man har dubbelkupat och därmer föredrar de dubbelkupat på Luminor bettarini-modellerna. 111 är 3-dagars bettarini, så ... dubbelkupat.

På Submersible och Radiomir är det en annan femma. Din 1074 har lätt välvt glas. Den gröna bronzon som jag inte minns ref på har dubbelkupat dock, men sen slutade de med det på Submersible typ. Och Radiomir har aldrig haft dubbelkupat, lätt välvt (som på Luminor 1950 44mm-modellerna, 1312-klonerna, som finns idag, inkl quaranta).

Alltså, platt glas, helt platt glas, finns bara på 8-dagars. De som är på submersible är lätt lätt välvt. Det är min gissning.

Det borde ju betyda att 1084 är en fullgod kandidat till 111 om jag just var ute efter ett mer "levande utseende" (dubbelkupat)?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
A67DB3D7-3651-4C45-AD1B-9D9E5608BAAD.jpeg

Kände inte att jag kunde vänta in bra ljus. Tack bästa @oddface ! JULPANNA! Juligt men ändå förvånansvärt classy, legend!
Kungen av julstraps 👏🏻
@Burnman nu saknar du din Panna va! Julpyntad och allt
Nu?!? Saknar den typ varje dag, och lite extra varje gång man kikar in på paneristidelen av forumet. Köpte faktiskt din gamla Gruppo Gamma ENBART för att kunna köra julstrapet i år 😬
 
Topp