• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag önskar Panerai hade fler ”riktiga” Bettarini i storlek 44 förutom 914/915 i den nuvarande katalogen. Gärna något fräsigt med ”marina militare”/OP-loggan på tavlan.
 
Senast ändrad:
Finns en hel del äldre att hitta tycker jag, och dessutom till rimliga priser. Vad söker du?

Just nu kikar jag mycket på 914/915 men tycker dessa saknar det lilla extra. Jag är dock glad att dessa nu inte kommer med glasbaksida vilket har höjt mitt intresse för modellerna. Känns som min optimala Panerai inte existerar än eller jo, 422 är snuskigt nära.
 
Senast ändrad:
Just nu kikar jag mycket på 914/915 men tycker dessa saknar det lilla extra. Jag är dock glad att dessa nu inte kommer med glasbaksida vilket har höjt mitt intresse för modellerna. Känns som min optimala Panerai inte existerar än eller jo, 422 är snuskigt nära.
914/915 är grymma båda två, jag tycker sandwich är härligt men föredrar dom tidigare utan.
127/217/372/422/587/232/339/375 etc är magi och det skulle vara nice att få dom i 44/45.

587 och 673 är mina absoluta favoriter men dom är lite för stora för min vardag 😟
 
914/915 är grymma båda två, jag tycker sandwich är härligt men föredrar dom tidigare utan.
127/217/372/422/587/232/339/375 etc är magi och det skulle vara nice att få dom i 44/45.

587 och 673 är mina absoluta favoriter men dom är lite för stora för min vardag 😟

Jag skulle älska om Panerai kunde bygga ett stabilt utbud av köttiga Bettarini-modeller i den nuvarande katalogen. Vill ogärna gå vintage vägen. Tänk om man köper fel objekt och så vidare.
 
Senast ändrad:
Sålde nyligen min pam233 med tillhörande band då jag levde i villfarelsen att jag var färdig med panerai. Så var självklart inte fallet, utan en ny referens är på ingång.

Finns bandet nedan i panerais nuvarande utbud, eller är det discontinued? Om någon vänlig själ är duktig på att navigera på deras hemsida så får den gärna länka. 🙂
IMG_20221108_161859.jpg
 
Lutar mest just nu åt 1950-boett!

Synd att du inte kom på det redan i somras!
 
Tjena Paneristi,

Det är dags för en ny klocka så jag har varit och provat en hel del senaste tiden.

Fick upp ögonen för Luminor Due 42m på Krons. Jag gillade kombinationen av Panerai DNA men i ett i ett mer ”klassiskt” dressat format. Speciellt PAM01250 på ett svart läderband, en jävligt clean look som tilltalar mig mkt. 30m i water resistance kanske är lågt men jag hade aldrig simmat med den ändå. Har aldrig haft behov av att ta med mig klockan in i vattnet och hade jag haft det så hade det varit en G Shock som fått följa med, så det är ingen deal breaker även om man kanske önskat minst 100m.

Tanken var att konsumera mer information hemifrån, men jag har svårt att hitta något. Hittar knappt några artiklar, foruminlägg eller youtube reviews.. Är det en impopulär serie eller är det något jag har missat?

807AEB76-96B8-4CE2-8AE3-AD0D9E97DF60.jpeg
 
Tjena Paneristi,

Det är dags för en ny klocka så jag har varit och provat en hel del senaste tiden.

Fick upp ögonen för Luminor Due 42m på Krons. Jag gillade kombinationen av Panerai DNA men i ett i ett mer ”klassiskt” dressat format. Speciellt PAM01250 på ett svart läderband, en jävligt clean look som tilltalar mig mkt. 30m i water resistance kanske är lågt men jag hade aldrig simmat med den ändå. Har aldrig haft behov av att ta med mig klockan in i vattnet och hade jag haft det så hade det varit en G Shock som fått följa med, så det är ingen deal breaker även om man kanske önskat minst 100m.

Tanken var att konsumera mer information hemifrån, men jag har svårt att hitta något. Hittar knappt några artiklar, foruminlägg eller youtube reviews.. Är det en impopulär serie eller är det något jag har missat?

807AEB76-96B8-4CE2-8AE3-AD0D9E97DF60.jpeg
Man kan väl säga att due inte riktigt slagit igenom här i tråden ännu. Om du gillar den och kan leva med 30m WR så slå till! Jag tycker den är snygg men föredrar lite större pannor.
 
Tjena Paneristi,

Det är dags för en ny klocka så jag har varit och provat en hel del senaste tiden.

Fick upp ögonen för Luminor Due 42m på Krons. Jag gillade kombinationen av Panerai DNA men i ett i ett mer ”klassiskt” dressat format. Speciellt PAM01250 på ett svart läderband, en jävligt clean look som tilltalar mig mkt. 30m i water resistance kanske är lågt men jag hade aldrig simmat med den ändå. Har aldrig haft behov av att ta med mig klockan in i vattnet och hade jag haft det så hade det varit en G Shock som fått följa med, så det är ingen deal breaker även om man kanske önskat minst 100m.

Tanken var att konsumera mer information hemifrån, men jag har svårt att hitta något. Hittar knappt några artiklar, foruminlägg eller youtube reviews.. Är det en impopulär serie eller är det något jag har missat?

807AEB76-96B8-4CE2-8AE3-AD0D9E97DF60.jpeg
Due är gissningsvis Panerais minst populära serie ... den är för tunn för att kännas som en Panerai. Due 38mm börjar bli poppis hos kvinnor, men även där så väljer folk Quaranta (40mm) istället har jag en känsla av.

Panerai skapar fler och fler Due-modeller, så någonstans säljer de nog. Men inte bland entusiaster.
 
Due är gissningsvis Panerais minst populära serie ... den är för tunn för att kännas som en Panerai. Due 38mm börjar bli poppis hos kvinnor, men även där så väljer folk Quaranta (40mm) istället har jag en känsla av.

Panerai skapar fler och fler Due-modeller, så någonstans säljer de nog. Men inte bland entusiaster.
Låter som att jag är rätt målgrupp med andra ord. Mina händer är tyvärr för små för att jag ska kunna bära en klocka på 45+mm och känna mig bekväm med det.

Tyckte däremot att Due i 42 var tillräckligt annorlunda för att sticka ut i dresskategorin. Förstår dock att en entusiast kanske inte är jätteimponerad, men ändå förvånad över hur lite reviews det finns att konsumera om Due. Inte ens negativa reviews.. inte en enda entusiast som spyr galla över den 😂.
 
Låter som att jag är rätt målgrupp med andra ord. Mina händer är tyvärr för små för att jag ska kunna bära en klocka på 45+mm och känna mig bekväm med det.

Tyckte däremot att Due i 42 var tillräckligt annorlunda för att sticka ut i dresskategorin. Förstår dock att en entusiast kanske inte är jätteimponerad, men ändå förvånad över hur lite reviews det finns att konsumera om Due. Inte ens negativa reviews.. inte en enda entusiast som spyr galla över den 😂.
Då letar du inte så bra, tänker jag mig. Jag har i alla fall genom åren sett mycket anti-due. :)

Och, det finns många Panerai som är 40mm eller 42mm och inte är Due.
 
Låter som att jag är rätt målgrupp med andra ord. Mina händer är tyvärr för små för att jag ska kunna bära en klocka på 45+mm och känna mig bekväm med det.

Tyckte däremot att Due i 42 var tillräckligt annorlunda för att sticka ut i dresskategorin. Förstår dock att en entusiast kanske inte är jätteimponerad, men ändå förvånad över hur lite reviews det finns att konsumera om Due. Inte ens negativa reviews.. inte en enda entusiast som spyr galla över den 😂.
Har du inte provat en 45mm Radiomir med wirelugs så gör det, 753 t.ex. lär inte vara större lug 2 lug än den due du provat 😊
 
Tack för tipset!

Har försökt navigera mig på deras hemsida för att hitta de mindre modellerna, men tips mottas mer än gärna.
Krons/nymans brukar alltid ha 753 inne då det är en av base modellerna. För att illustrera skillnaden är nedan bild när jag har en 40mm klocka med bandhorn och sedan en med 45mm och wire lugs 😊 45 ser absolut större ut då tavlan blir mycket större men känns inte så stor på handleden tycker jag, tittar men på var klockan inkl. Bandhorn börjar / slutar på handleden så förstår man varför 👍🏻
1673211605292.jpeg

1673211708182.jpeg
 
Tack för tipset!

Har försökt navigera mig på deras hemsida för att hitta de mindre modellerna, men tips mottas mer än gärna.
De som heter Quaranta som betyder 40 på italienska på den här sidan är ... 40mm ...

42mm Luminor (förutom Due) har tyvärr utgått ur det nuvarande sortimentet, som så jäkla mycket annat. Troligen för att inte slåss med Quaranta, men jag tycker Panerai är dumma i huvudet. :) Men, det kommer ett stort gäng 45mm Radiomir under året, som då som sagts har ungefär samma längd som 42mm due.

1392 är en bra 42mm Luminor-referens. 2392 är en annan som är nästan samma klocka (färg på index skiljer).
 
Tillbaka
Topp