• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ok, då får jag kolla upp det. Blir till googla lite bilder så får vi se.. 😬
1674151108717.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en PAM574 idag?
Servad hos Richemont 2022. Komplett förutom ytterlådan.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hello gang(sters), har sneglat en del på Chrono det senaste och sprang förbi det här skyltfönstret idag.

Tyvärr hade jag för bråttom att testa men nån kanske har koll: vilka är de längst upp till höger och längst upp till vänster?

Mina googlingar säger 764 och 1109 men långt ifrån säker. Det var något med proportionerna på längst upp till vänster som gjorde att den kändes betydligt mindre än tex 915 nere till höger.

75031E1E-74D0-47DE-945B-D4363C57C319.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en PAM574 idag?
Servad hos Richemont 2022. Komplett förutom ytterlådan.
Har du kollat in priserna på chrono24? Har du kollat in secondhander.com? Har du kollat senast sålda här på KS? Jag tror det är tillvägagångssättet för att få reda på det du önskar. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hello gang(sters), har sneglat en del på Chrono det senaste och sprang förbi det här skyltfönstret idag.

Tyvärr hade jag för bråttom att testa men nån kanske har koll: vilka är de längst upp till höger och längst upp till vänster?

Mina googlingar säger 764 och 1109 men långt ifrån säker. Det var något med proportionerna på längst upp till vänster som gjorde att den kändes betydligt mindre än tex 915 nere till höger.

75031E1E-74D0-47DE-945B-D4363C57C319.jpeg
Det finns inga chrono som är mindre än 44mm, så jag tror att du har gissat rätt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nej det landade jag i också. Men det är intressant hur mycket proportioner och möblemang på tavlan kan göra för känslan.

Dags att grotta ner sig i kronoträsket då, alltid är det något
Det är ganska stor skillnad på 1950- och Bettarini-boetterna. Den senare är lite mer blocklik och därmed lite "fetare". Den sitter ju dock tajtare på handleden så väl på så brukar den kännas mindre.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är ganska stor skillnad på 1950- och Bettarini-boetterna. Den senare är lite mer blocklik och därmed lite "fetare". Den sitter ju dock tajtare på handleden så väl på så brukar den kännas mindre.
Ja det är det där jag bråkat med lite. Jag har haft både bettarini (914/915) och 1950 (233). Jag föredrar mindre men det är något med den senare som ändå gör att den känns bättre på. Det kanske är 8 days chrono jag ska kika på? manuell är ju mys
 

azcii

Patek
2-Faktor
Den här har jag inte sett innan. Kanske lite… tacky? Eller är det bara jag som är tråkig?

Länkar till annonsen där jag lånat bilden

A055D813-7848-4579-BEE3-A06655DE806B.jpeg

Jag tycker den är lite småcool 😂 Men kan verkligen inte pull it off.

@Leben dock 🤩👀
 

DonnieK

Omega
Hej!

Köpte min första Panerai (00111) förra veckan och det är också således min första klocka med ett manuellt urverk.
Med vanan från Rolex och dess precisa tidsgång så ”känns” eller uppfattar jag att klockan drar sig en hel del under dagen.

Det skall vara 56tim gångreserv på urverket vid fullt uppdrag.
Som det är nu drar jag upp den och kör tills den nästa stannar vilket lär förklara en del.

Men hur gör ni med era manuella klockor, drar ni upp dem varje morgon som ni använder den?
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Hej!

Köpte min första Panerai (00111) förra veckan och det är också således min första klocka med ett manuellt urverk.
Med vanan från Rolex och dess precisa tidsgång så ”känns” eller uppfattar jag att klockan drar sig en hel del under dagen.

Det skall vara 56tim gångreserv på urverket vid fullt uppdrag.
Som det är nu drar jag upp den och kör tills den nästa stannar vilket lär förklara en del.

Men hur gör ni med era manuella klockor, drar ni upp dem varje morgon som ni använder den?
Jag brukar köra ”winding day” på söndagar men jag har 2 st med 8 dagarsverket :) men det är väl inget fel på att dra upp den varje dag till morgonkaffet? Höjer bara mysfaktorn :)
 

erow

Patek
2-Faktor
Hej!

Köpte min första Panerai (00111) förra veckan och det är också således min första klocka med ett manuellt urverk.
Med vanan från Rolex och dess precisa tidsgång så ”känns” eller uppfattar jag att klockan drar sig en hel del under dagen.

Det skall vara 56tim gångreserv på urverket vid fullt uppdrag.
Som det är nu drar jag upp den och kör tills den nästa stannar vilket lär förklara en del.

Men hur gör ni med era manuella klockor, drar ni upp dem varje morgon som ni använder den?
Jag brukar dra upp mina manuella varje dag de används, mest för att det är mysigt 😁
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Köpte min första Panerai (00111) förra veckan och det är också således min första klocka med ett manuellt urverk.
Med vanan från Rolex och dess precisa tidsgång så ”känns” eller uppfattar jag att klockan drar sig en hel del under dagen.

Det skall vara 56tim gångreserv på urverket vid fullt uppdrag.
Som det är nu drar jag upp den och kör tills den nästa stannar vilket lär förklara en del.

Men hur gör ni med era manuella klockor, drar ni upp dem varje morgon som ni använder den?
En del av morgonritualen med dom manuella 👍
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Hej!

Köpte min första Panerai (00111) förra veckan och det är också således min första klocka med ett manuellt urverk.
Med vanan från Rolex och dess precisa tidsgång så ”känns” eller uppfattar jag att klockan drar sig en hel del under dagen.

Det skall vara 56tim gångreserv på urverket vid fullt uppdrag.
Som det är nu drar jag upp den och kör tills den nästa stannar vilket lär förklara en del.

Men hur gör ni med era manuella klockor, drar ni upp dem varje morgon som ni använder den?
Man ska väl komma ihåg att 111 har ett gammalt ETA-verk och gissar att klockan är minst 10-15 år gammal? Vet du något om servicehistorik osv? Min förra 111a var nyservad av Nymans och fick nästan 6 sek snabbt varje dag. Dock väldigt konsekvent, så den hade nog gått att rucka in i COSC-spannet utan problem.
 

DonnieK

Omega
Man ska väl komma ihåg att 111 har ett gammalt ETA-verk och gissar att klockan är minst 10-15 år gammal? Vet du något om servicehistorik osv? Min förra 111a var nyservad av Nymans och fick nästan 6 sek snabbt varje dag. Dock väldigt konsekvent, så den hade nog gått att rucka in i COSC-spannet utan problem.
Instämmer med det du säger, klockan är 10år gammal och ingen service historik finns. Det är någonting jag får ta med i beaktning när jag dömmer ut den😂 Hur som så är det en fantastisk klocka som nog allt förtjänar en service snart. Något tips på vart man kan vända sig för en kostnadseffektiv service/genomgång?
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Går i tankarna att byta till mig en Panerai PAM00361 med Flyback-kronograf. Verkar bara finnas 500 som tillverkades under 2011. Har fått höra att ni Paneresti mest uppskattar "enklare" modeller utan konografer och annat och att sådana kan vara lite svåra att bli av med om man inte klickar 100%... Vad har ni för tankar om den modellen? Bra skick. Fullset. Värderad till runt 55'. Rimligt? https://www.chrono24.se/panerai/ref-pam00361.htm
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Går i tankarna att byta till mig en Panerai PAM00361 med Flyback-kronograf. Verkar bara finnas 500 som tillverkades under 2011. Har fått höra att ni Paneresti mest uppskattar "enklare" modeller utan konografer och annat och att sådana kan vara lite svåra att bli av med om man inte klickar 100%... Vad har ni för tankar om den modellen? Bra skick. Fullset. Värderad till runt 55'. Rimligt? https://www.chrono24.se/panerai/ref-pam00361.htm
Är det för att du just har chans att byta till dig den modellen som du tittar på den? För det finns många fler enligt mitt tycke snyggare kronografer.

Värderingen låter rimlig i alla fall, kanske till och med bra till din fördel.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Är det för att du just har chans att byta till dig den modellen som du tittar på den? För det finns många fler enligt mitt tycke snyggare kronografer.

Värderingen låter rimlig i alla fall, kanske till och med bra till din fördel.
Håller med @mårt till fulll, om det inte är en ref du tittat på och känner att du vill ha så är jag tveksam. Tror inte du kan räkna med att den blir lätt att sälja för 55k även om det känns som ett rimligt värde.

Mellan raderna låter det som att du främst har ngt du vill byta bort och få till en bra deal, men…
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Är det för att du just har chans att byta till dig den modellen som du tittar på den? För det finns många fler enligt mitt tycke snyggare kronografer.

Värderingen låter rimlig i alla fall, kanske till och med bra till din fördel.
Tack för rådet :) Lite "tillfället gör tjuven" är det nog över det hela...det behöver hända lite i samlingen och jag har aldrig testat Panerai osv osv 😅 Jag testar den IRL och ser hur det känns.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för rådet :) Lite "tillfället gör tjuven" är det nog över det hela...det behöver hända lite i samlingen och jag har aldrig testat Panerai osv osv 😅 Jag testar den IRL och ser hur det känns.
Den är mycket tjockare än de allra flesta Panerai med en rundare bakboett (Pannor sitter oftast platt mot handleden), så en stor del av det jag tycker är Panerai-känsla har inte den där.
 
Topp