• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Håller med om att den känns större. Tror både glas och ring är det som gör att nya känns större för att tavlan upplevs större som @mårt skrev
Råder klart delade åsikter, men på nått sätt så kändes den gamla bättre på mina små tändstickor trots tjockleken. Ska tillägga att gummit jag hämtade är 98/60 i längd. Kortaste laget även för mig men single keeper så går det fint 😂 2100 spänn dock 🙈

20230117_213824.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Råder klart delade åsikter, men på nått sätt så kändes den gamla bättre på mina små tändstickor trots tjockleken. Ska tillägga att gummit jag hämtade är 98/60 i längd. Kortaste laget även för mig men single keeper så går det fint 😂 2100 spänn dock 🙈

20230117_213824.jpg
Lite oklart från mitt håll. Menar att nya känns större :) eller ja, alla med 8-dagars egentligen.
Oj, ja det där var kort. Sitter det skönt då?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Mitt skjutmått är old school men säger 36mm på både 416 och 602. Jag mäter säkert fel, men om det skiljer något mellan dem så är det maximalt 1mm.

Jag håller med om att 602 ser bredare ut, men jag tror inte det har att göra med urtavlans storlek, utan snarare form på ringen (som är lägre och därmed ser smalare ut) och färgen på tavlan naturligtvis.


IMG_7395.jpeg
IMG_7394.jpeg


IMG_7396.jpeg
Skumt! Jag är 99% säker på att jag jämfört 911 med Pre-A1 och kom fram till att tavlan var större på 911. Men uppenbarligen inte då!

@Palenkovich kan inte du ta fram ett måttband och mäta tavla/glas på 61 och 911 ?
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Känns som den gamla har lite lutning inåt mot tavlan i chapter ringen också.. Det skulle ju kunna förklara att glaset har ungefär samma size, men tavlan är lite mindre. Vitt upplevs ju också som större än svart 99/100 gånger, vilket kanske också jämnar ut den visuella storleken på Mårt's klockor..
 

azcii

Patek
2-Faktor
Känns som den gamla har lite lutning inåt mot tavlan i chapter ringen också.. Det skulle ju kunna förklara att glaset har ungefär samma size, men tavlan är lite mindre. Vitt upplevs ju också som större än svart 99/100 gånger, vilket kanske också jämnar ut den visuella storleken på Mårt's klockor..
Fast nu är det hans svarta (416) som är ETA-pannan och vita (602) som är in-house o_O
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Fast nu är det hans svarta (416) som är ETA-pannan och vita (602) som är in-house o_O
Haha vafan. Blev lurad av typsnittet på tavlan. Och 602 har den nya boetten helt enkelt? Den har ju siffrorna lite tätare på tavlan också.

Jag ger upp tror jag. Men jaa, det der ju iaf ut som 911 är fläskigare än 61 på din bild. (Eller vilken ref titan-pannan nu kan tänkas ha..)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Haha vafan. Blev lurad av typsnittet på tavlan. Och 602 har den nya boetten helt enkelt? Den har ju siffrorna lite tätare på tavlan också.

Jag ger upp tror jag. Men jaa, det der ju iaf ut som 911 är fläskigare än 61 på din bild. (Eller vilken ref titan-pannan nu kan tänkas ha..)
Det är en 118! En 61 med glasbaksida och enligt uppgifter liiiite annan nyans av brun på tavlan
 

azcii

Patek
2-Faktor
Haha vafan. Blev lurad av typsnittet på tavlan. Och 602 har den nya boetten helt enkelt? Den har ju siffrorna lite tätare på tavlan också.

Jag ger upp tror jag. Men jaa, det der ju iaf ut som 911 är fläskigare än 61 på din bild. (Eller vilken ref titan-pannan nu kan tänkas ha..)
Här är en till bild med Pre-A PAM001, PAM911 och PAM233

1674033334426.png
 

AlaAla

Breitling
Ni som är vana vid panerai / rubber strap, jag tycker klockan vill luta framåt när jag har den på mig. Som om gummin är lite för hård licksom. Den stannar inte ’på mitten av armen/ centrerad’ så att säga. Kommer den släppa med tiden. Kanske svårt att förstå vad jag menar?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ni som är vana vid panerai / rubber strap, jag tycker klockan vill luta framåt när jag har den på mig. Som om gummin är lite för hård licksom. Den stannar inte ’på mitten av armen/ centrerad’ så att säga. Kommer den släppa med tiden. Kanske svårt att förstå vad jag menar?
Jag är inte förtjust i Panerais gummi. Upplever samma som du. Tror inte det blir bättre om man inte använder det extensivt, men det orkar man ju inte när det är obekvämt.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ni som är vana vid panerai / rubber strap, jag tycker klockan vill luta framåt när jag har den på mig. Som om gummin är lite för hård licksom. Den stannar inte ’på mitten av armen/ centrerad’ så att säga. Kommer den släppa med tiden. Kanske svårt att förstå vad jag menar?
Jag har inte det problemet, men av erfarenhet av andra band och klockor brukar det bero mer på vart spännet sitter än själva gummit. Spännet sitter som bäst på ett specifikt ställe på handleden, och är den biten för lång eller kort så blir inte klockan centrerad.

Jag är inte helt opartisk då jag älskar Panerais gummin, både vanligt men främst dragspel. Svårslagen bekvämlighet :)
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Jag har inte det problemet, men av erfarenhet av andra band och klockor brukar det bero mer på vart spännet sitter än själva gummit. Spännet sitter som bäst på ett specifikt ställe på handleden, och är den biten för lång eller kort så blir inte klockan centrerad.

Jag är inte helt opartisk då jag älskar Panerais gummin, både vanligt men främst dragspel. Svårslagen bekvämlighet :)
En av anledningarna till att jag avkyr viklås. Sitter dom inte på exakt rätt ställe så hamnar klockan också på fel ställe. Mycket mindre utav ett problem med vanliga lås. På mitt nya gummi tycker jag spännet hamnar på tok för nära kl 12 sidan för min smak, men trots det sitter klockan där den ska.
 
På jobb i storstaden och hade en stund över så gick inte till Krons, har inte kunnat släppa tanken på 995 nu efter att den dök upp här på forumet.. Var inte inställd på att köpa men föll pladask för den.. Värdelös impulskontroll.


Inget inlägg i paketöppnings tråden då jag inte kunde hålla mig från att använda klockan direkt.😅

57686B2F-1DD2-4C6C-A0BD-F78977B4A834.jpeg
Stort grattis! Gillar verkligen den!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
På jobb i storstaden och hade en stund över så gick inte till Krons, har inte kunnat släppa tanken på 995 nu efter att den dök upp här på forumet.. Var inte inställd på att köpa men föll pladask för den.. Värdelös impulskontroll.


Inget inlägg i paketöppnings tråden då jag inte kunde hålla mig från att använda klockan direkt.😅

57686B2F-1DD2-4C6C-A0BD-F78977B4A834.jpeg
Stort grattis till ett mycket bra köp, bästa fyndet på Krons rea. Jag var väldigt sugen efter att ha provat den. Men klocklåda är full. Kul att bilden och snacket hjälpte till köp för dig.
 

DonnieK

Omega
Ingen som har ett grönt OEM gummi I 24/22mm som ligger och skräpar?
Fick med ett svart OEM gummi i 26/22mm som säljaren hade beställt utav misstag.
Kan byta eller sälja. Hör av er!
 
Topp