• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt in idag 😊 var lite otålig i våras och kände att nåt behövde hända. Helt plötsligt var alla pannor bytta 🙈
Senaste nytillskottet är en 009, B-serie, härligt sliten.
IMG_20230809_191655-01.jpeg

IMG_20230809_191841-01.jpeg

IMG_20230809_192336-01.jpeg

IMG_20230809_192407-01.jpeg

Jag som är en sucker för subsekund, och helt plötsligt sitter man med en base duo. 🤷
IMG_20230809_192230-01.jpeg
Stort grattis igen!

Har en PAM 111 från 2004 som jag slitit med hälsan. Funderar nu på ett syskon till den, ny eller gammal, några spontana tankar kring lämplig modell (gärna med ett ok andrahandsvärde)?

Till er som ägt både Quarantan och Batterini, vad är er känsla och största skillnader? Förutom bredden då. Är den ena lättare? Är quarantan mer dressig? Finns ingen Panerai återförsäljare här i Gbg så får gå på vad ni säger fram tills jag besöker Stockholm nästa gång.

Minus för just texten navy seals, gula sekundvisaren, ljusgröna färgen på lysmassan och datumfunktionen

Plus för borstade pvd boetten och att texten på tavlan är vit. Typ så :)
Haha, raka rör och feedback. Tack! Jag gillar den guloranga visaren och gröna lysmassan. NS skulle kunna vara på baksidan. MM skulle vara häftigare och mer troget märkets DNA.

När jag precis skulle byta band gick en skruv av, har det hänt någon här? Ska tilläggas att jag inte skruvade speciellt hårt
20230812_202940.jpg
Jag har nog bytt band 1000 tals gånger och aldrig råkat ut för något och faktiskt inte hört om ngn annan heller… har du upplevt den trög eller svår att skruva i/ur tidigare?

Som det ser ut så sitter hela gängen kvar i bandhornet och förmodligen med lite spänning för den gick av när du drog den sista biten.
kan sitta ganska hårt men en urmakare borde kunna få ut den åt dig.

För många år sedan så använde jag band med tuber (av misstag) med en vanlig klocka med bandstift och utan borrade horn ... så, jag tog klockan till en metallarbetare som fixade problemet utan att samtidigt förstöra bandet eller så.

Men, det visade sig att han var för nyfiken på mekaniska klockor. Långt senare när jag sålt klockan vidare och den skulle servas så hörde nya ägaren av sig och berättade att rotor och andra delar av urverket var fulla med smuts. Det var enbart den där metallarbetaren som hade haft klockan i sina händer förutom jag, nye ägaren och dennes urmakare. Så ... det är alltid rimligt att låta en urmakare lösa sådana här problem och ingen annan. :)

Tillbaka
Topp