• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Här är för övrigt min 372 på tjejens handled. :D
20160728_103423.png
 

MJ24

Patek
2-Faktor
De är rätt dyra. Tyvärr. Men listpriset ligger där du anger. Den billigaste jag sett var ute för ca 65 ' hos gråhandlare
Tycker faktiskt den ligger för högt i pris för att vara en "mindre" Panerai, som i alla fall hittills inte varit lika heta på andrahandsmarknaden som modellerna på 44mm och 47mm.
Den har i och för sig det nya P.4000 med microrotor, men det hjälper inte tycker jag. Inte heller är det en LE/SE- modell, utan den finns i ordinarie produktsortiment.
Blir nog att avvakta för att se var andrahandsmarknaden visar innan köp.
 
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.

Som vanligt har ju Panerai inte tagit ett standard ETA-verk och stoppat i, de har ju gjort modifieringar. Bland annat Valjoux 7750 verken har de ju tagit bort kronografdelarna och sedan bättrat på allt och COSC-certat dem. Skulle nog aldrig välja något annat än AD faktiskt...

Känner att jag vill dela med mig av vad som hänt mig i dagarna angående diskussionen kring service.

Köpte nyligen en 112 för er som missat detta. 6497-verket, OPX.
Enligt papper servad hos Halmstads urmakeri 2015-10. Nedmontering, genomgång, packningsbyte och återmontering enl kvittot.
Dessa är Ej AD för panerai. (Kan de få tag på nya packningar ens?)

Lämnade in nämnda klocka hos nymans i Stockholm nu i dagarna för att jag upptäckte att det satt ett flertal dammkorn på tavla (gissningsvis sedan service). Ville få det åtgärdat och kände att jag gärna gör det hos AD:n.
När de ändå tog in klockan bad jag dem kontrollera skicket i stort.
Fick svar i morse att klockan var "i stort behov av service" med ett kostnadsförslag på helservice á 4800 kr.
Motiveringen var att "lagren var kladdiga och smutsiga, samt att verket i övrigt behövde rengöras". Det satt dessutom någon form av små, metalldammkorn i brist på ett bättre ord, på insidan av glasbaksidan.

Klart det känns surt att få höra detta, men samtidigt är ju service en sak man får räkna in i ägandekostnaden. Jag godkände kostnadsförslaget och valde bort polering.

Tanken på att ha en nyservad panna med fräscha packningar om någon månad känns ändå rätt gott! :)


Edit: På frågan om jag skulle gå till en icke auktoriserad urmakare med min klocka så blir svaret nej.
Dock är jag säker på att flertalet urmakare klarar av att skruva i ett manuellt etaverk. Vad som skett i just detta fallet, och hur kunniga de är i Halmstad vet jag faktiskt inte då jag personligen aldrig haft med dem att göra...
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Känner att jag vill dela med mig av vad som hänt mig i dagarna angående diskussionen kring service.

Köpte nyligen en 112 för er som missat detta. 6497-verket, OPX.
Enligt papper servad hos Halmstads urmakeri 2015-10. Nedmontering, genomgång, packningsbyte och återmontering enl kvittot.
Dessa är Ej AD för panerai. (Kan de få tag på nya packningar ens?)

Lämnade in nämnda klocka hos nymans i Stockholm nu i dagarna för att jag upptäckte att det satt ett flertal dammkorn på tavla (gissningsvis sedan service). Ville få det åtgärdat och kände att jag gärna gör det hos AD:n.
När de ändå tog in klockan bad jag dem kontrollera skicket i stort.
Fick svar i morse att klockan var "i stort behov av service" med ett kostnadsförslag på helservice á 4800 kr.
Motiveringen var att "lagren var kladdiga och smutsiga, samt att verket i övrigt behövde rengöras". Det satt dessutom någon form av små, metalldammkorn i brist på ett bättre ord, på insidan av glasbaksidan.

Klart det känns surt att få höra detta, men samtidigt är ju service en sak man får räkna in i ägandekostnaden. Jag godkände kostnadsförslaget och valde bort polering.

Tanken på att ha en nyservad panna med fräscha packningar om någon månad känns ändå rätt gott! :)


Edit: På frågan om jag skulle gå till en icke auktoriserad urmakare med min klocka så blir svaret nej.
Dock är jag säker på att flertalet urmakare klarar av att skruva i ett manuellt etaverk. Vad som skett i just detta fallet, och hur kunniga de är i Halmstad vet jag faktiskt inte då jag personligen aldrig haft med dem att göra...
Det är tragiskt och jag tror du gör rätt som lämnar in den. Dock är det inte jämförbart med det jag åsyftar. Min poäng är att det finns dåliga/oärliga urmakare överallt. Det är ingen garanti att gå till en AD iofs. Det viktiga är att lämna klockan till en urmakare som är ansvarsfull. Det finns tusentals välutbildade urmakare som kan göra en ordentlig service på de ETA-verk som sitter i lite äldre Panerai. Den här gången blev du blåst av någon anledning. Undrar om urmakaren fått betalt för att göra en service eller bara blivit ombedd att titta i den så det är originaldelar? Jag vet inte, men det brukar finnas mer att berätta ju fler man frågar.
 
Senast ändrad:
Det är tragiskt och jag tror du gör rätt som lämnar in den. Dock är det inte jämförbart med det jag åsyftar. Min poäng är att det finns dåliga/oärliga urmakare överallt. Det är ingen garanti att gå till en AD iofs. Det viktiga är att lämna klockan till en urmakare som är ansvarsfull. Det finns tusentals välutbildade urmakare som kan göra en ordentlig service på de ETA-verk som sitter i lite äldre Panerai. Den här gången blev du blåst av någon anledning. Undrar om urmakaren fått betalt för att göra en service eller bara blivit ombedd att titta i den så det är originaldelar? Jag vet inte, men det brukar finnas mer att berätta ju fler man frågar.
Som jag skrev i sista stycket så kan säkerligen de flesta urmakare skruva i ett basverk som 6497.. Problemet är väl som sagt att få tag i rätt delar.
Enligt servicerapporten är verket nedmonterat, rengjort, återmonterat och packningar bytta. Det är en fullservice enligt kvittot. Ändå verkar det som att man inte fått helt rent i lager och verkdelar, då uris på Nymans påpekade detta.
Har haft kontakt med Halmstad och försökt få svar på hur dammkornen kan ha letat sig in, men deras svar på mina frågor var anledningen till att jag vände mig någon annanstans.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Delar till ETA-urverken kan alla urmakare beställa. Panerai har präglat sitt namn på vissa delar och dessa kan de inte få tag på, men opräglade går bra. Jag håller på med en deal nu med en som har caliber OP III. Det är en vanlig arbetshäst, Valjoux 7750-P1. De ger 2 års garanti på servicen, men kan inte garantera tätheten. Det beror sannolikt på att de inte får köpa Panerais gummipackningar som är modellspecifika så det behöver man gå till en AD för att få utbytt och provtryckt. Får jag fråga vad de svarade dig i Halmstad? Om du har kvittot kan du väl reklamera jobbet? Jag blir lätt galen på slarv oavsett om det är hantverkare, bilmekaniker eller urmakare.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Får man normalt in en 44mm resp 47mm panna under maschetten? Har ca 18-18,5 cm handleder.

Funderar på en panna. Skulle egentligen önska sandwich och 8dagars handjagat. Och kronskydd. Har fått för mig att det sticker i pris. Förslag på ref?
 
Delar till ETA-urverken kan alla urmakare beställa. Panerai har präglat sitt namn på vissa delar och dessa kan de inte få tag på, men opräglade går bra. Jag håller på med en deal nu med en som har caliber OP III. Det är en vanlig arbetshäst, Valjoux 7750-P1. De ger 2 års garanti på servicen, men kan inte garantera tätheten. Det beror sannolikt på att de inte får köpa Panerais gummipackningar som är modellspecifika så det behöver man gå till en AD för att få utbytt och provtryckt. Får jag fråga vad de svarade dig i Halmstad? Om du har kvittot kan du väl reklamera jobbet? Jag blir lätt galen på slarv oavsett om det är hantverkare, bilmekaniker eller urmakare.
I korthet så tog de inte på sig ansvaret över att dammkornen fastnat på tavlan. De menade istället att dåvarande ägare måste ha öppnat klockan i efterhand för att han "minsann vet hur klocknördar kan tycka det är kul att pilla"... Jag är inte intresserad av att vända mig dit igen, oavsett garantier på jobbet.
Jag skulle nog inte lämna en Ferrari på service hos en Volvohandlare heller.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Manschett och Panna funkar utmärkt! Min 47mm 422 kommer preciiiis under. Sen är det ju självklart beroende på om tight man gillar att ha manschetten osv.
 
Antar att man kör ändå...
Får klämma först.
Satt i bilen, därav mitt korta svar.. Jag upplever att det är lite knöligt att få in min 112:a under manschetten, alltså man får pilla lite och hjälpa till ibland.. Men så är det ju ingen 36mm datejust heller :)
Beroende på hur skjortan ser ut finns det ju ibland två knappar att välja på, alternativt får man väl flytta ut knappen på den armen man bär klockan på.
 

Sabi

Breitling
Hej skrev i good guys bad guys också men fick inget svar och tänkte fråga här.
Jag ska köpa min första riktiga klocka och har bestämt mig för en PAM359. Har haft kontakt med chronoedge i England och första mailen jag fick så kändes allt seriöst.
Jag har sedan bett honom skicka bilder på klockan och certifikatet men fick två bilder som inte säger mig så mycket.
Vad tror ni ska jag våga slå till på klockan eller inte?
Som sagt är det här första gången jag köper en så dyr klocka och är därför lite orolig?
Tacksam för svar
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det är klok av dig att välja bort Berlin och åka till Toscana en dag innan bröllopet. Grattis, det finns viktigare saker än klockor, men jag blir lite nyfiken på om du bestämt vilken klocka du ska bära?

Ja, 372 dagen innan och efter. Min kompis har ett klockmärke som heter Cornice och han har sparat en ltd de hade tidigare:

f96853860fbd060124d9d6ae32e1e2dd.jpg

Tänkte ha den på bröllopet!

Klart du måste ha en Panna på dig! Jag rockade ju min 422 på mitt bröllop i Florens i juni :)

Slottet jag gifter mig på tillhörde (naturligtvis) Florens under kriget och att inte ära ceremonin med ett stycke Florens finest blir bara fel. Så 372 är självklart med!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Får man normalt in en 44mm resp 47mm panna under maschetten? Har ca 18-18,5 cm handleder.

Funderar på en panna. Skulle egentligen önska sandwich och 8dagars handjagat. Och kronskydd. Har fått för mig att det sticker i pris. Förslag på ref?
PAM233 uppfyller din kravspec, har dessutom kupat safirglas som gör att den glider in bättre under manschetten. :)
20151229_074222.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I korthet så tog de inte på sig ansvaret över att dammkornen fastnat på tavlan. De menade istället att dåvarande ägare måste ha öppnat klockan i efterhand för att han "minsann vet hur klocknördar kan tycka det är kul att pilla"... Jag är inte intresserad av att vända mig dit igen, oavsett garantier på jobbet.
Jag skulle nog inte lämna en Ferrari på service hos en Volvohandlare heller.
Panerai är nog ingen Ferrari heller om man ska
Hej skrev i good guys bad guys också men fick inget svar och tänkte fråga här.
Jag ska köpa min första riktiga klocka och har bestämt mig för en PAM359. Har haft kontakt med chronoedge i England och första mailen jag fick så kändes allt seriöst.
Jag har sedan bett honom skicka bilder på klockan och certifikatet men fick två bilder som inte säger mig så mycket.
Vad tror ni ska jag våga slå till på klockan eller inte?
Som sagt är det här första gången jag köper en så dyr klocka och är därför lite orolig?
Tacksam för svar
köp säljaren först. Titta sen på klockan. Ge inte efter för pressen att föra över pengar. Mister du en står det dig tusen PAM569 åter. Det finns en del tips på nätet om hur man kan minska risken. Be om ett möte irl. Be dem ta kort på klockan med dagens tidning. Be om referenser. Be om telefonnummer. Använd säkra betalningssätt. Känns det inte bra är det nog inte det heller. Lycka till!
 
Topp