• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Fika med 320.

image.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Nja vetetusan om den är för liten
Eller det är ju såklart en personlig åsikt :)
Jag har 17.5 tror jag och den passar bra
Men klart den har ju inte kronskyddet som verkligen andas panerai
Men rent storleksmässigt tycker jag det funkar bra :)
Radiomir brukar ju inte ha kronskyddet :).
Om man ska vara den så var ju även Radiomir utan kronskydd den första varianten ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nja vetetusan om den är för liten
Eller det är ju såklart en personlig åsikt :)
Jag har 17.5 tror jag och den passar bra
Men klart den har ju inte kronskyddet som verkligen andas panerai
Men rent storleksmässigt tycker jag det funkar bra :)

Jag har testat. Jag är inte förtjust. Vill en dag ha en 1940 ändå, fast större.
 

kmg

Patek
2-Faktor
En del av er kanske undrar följande:
- hur är det att byta band på en radiomir?
- hur ser det ut med nato på en radiomir?

Happy times! Nu kan jag dela med mig av lite erfarenheter.

Först och främst, är det svårt att byta? Svar nej. Jag fixade en liten skruvmejsel (oklar storlek men den passade i hålen). Sen var det bara att skruva upp de små skruvarna och ta i sär luggarna för att sedan plocka av det gamla bandet.
image.jpeg

Jag hade en handduk och min ettåriga sons örngott under som skydd. Du kan behöva sätta lite tryck emot när du skruvar i skruvarna och då är det bra med något trevligt under klockan. Tejpa lite runt hålen var ett tips jag fått tidigare i tråden, nog en bra ide om man är darrig på handen.
Svar på första frågan: inga problem, men ta det lugnt och metodiskt. Var nära att slinta en gång.

Så hur ser det ut med nato? Köpte en enkelt och en vanligt nato från @klockodile för att testa.
image.jpeg

När jag började trä in banden upptäckte jag dock att de var lite hårda och jag var rädd att trycka till wire lugsen. Utseendemässigt ovanifrån gillar jag det skarpt (vad säger ni?) men funktionsmässigt var det sådär. Kan bero på banden men jag gissar att wire lugsen inte är supertuffa heller och att man inte ska bända dem för mycket om ni förstår vad jag menar. Armbandet står, som ni ser nedan, ut för mycket.
Svar på andra frågan: snyggt enligt mig men funkade inte med dessa band. Kanske för att de var för hårda eller för att wire lugsen var för klena.
image.jpeg

image.jpeg


Sammanfattning: kul att testa men projektet flög inte riktigt. Sugen på att köra en vanligt nylonband blev jag dock. Dessa åker snart ut på köp och sälj för en billig penning.
 

Veratio

Cartier
En del av er kanske undrar följande:
- hur är det att byta band på en radiomir?
- hur ser det ut med nato på en radiomir?

Happy times! Nu kan jag dela med mig av lite erfarenheter.

Först och främst, är det svårt att byta? Svar nej. Jag fixade en liten skruvmejsel (oklar storlek men den passade i hålen). Sen var det bara att skruva upp de små skruvarna och ta i sär luggarna för att sedan plocka av det gamla bandet.
image.jpeg

Jag hade en handduk och min ettåriga sons örngott under som skydd. Du kan behöva sätta lite tryck emot när du skruvar i skruvarna och då är det bra med något trevligt under klockan. Tejpa lite runt hålen var ett tips jag fått tidigare i tråden, nog en bra ide om man är darrig på handen.
Svar på första frågan: inga problem, men ta det lugnt och metodiskt. Var nära att slinta en gång.

Så hur ser det ut med nato? Köpte en enkelt och en vanligt nato från @klockodile för att testa.
image.jpeg

När jag började trä in banden upptäckte jag dock att de var lite hårda och jag var rädd att trycka till wire lugsen. Utseendemässigt ovanifrån gillar jag det skarpt (vad säger ni?) men funktionsmässigt var det sådär. Kan bero på banden men jag gissar att wire lugsen inte är supertuffa heller och att man inte ska bända dem för mycket om ni förstår vad jag menar. Armbandet står, som ni ser nedan, ut för mycket.
Svar på andra frågan: snyggt enligt mig men funkade inte med dessa band. Kanske för att de var för hårda eller för att wire lugsen var för klena.
image.jpeg

image.jpeg


Sammanfattning: kul att testa men projektet flög inte riktigt. Sugen på att köra en vanligt nylonband blev jag dock. Dessa åker snart ut på köp och sälj för en billig penning.

Köp mindre grovt Nato, så kommer det där att bli kanonsnyggt! Finns ingen anledning att sälja de där, snart har du en annan klocka de passar på! Enda anledningen att sälja Nato och Zulu är att man inte gillar färgen. :D

Jag slinter då och då när jag byter band, blivit något märke, men det får man ta!
 

don.h

Cartier
Spottade en läcker Panerai vid gaten till stockholmsflyget på Alicante flygplats igår. Kan det vara någon här ifrån mån tro?

Var lite för bakfull för att dra igång konversationen..
 

kmg

Patek
2-Faktor
Köp mindre grovt Nato, så kommer det där att bli kanonsnyggt! Finns ingen anledning att sälja de där, snart har du en annan klocka de passar på! Enda anledningen att sälja Nato och Zulu är att man inte gillar färgen. :D

Jag slinter då och då när jag byter band, blivit något märke, men det får man ta!
Ska fundera på saken :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nja vetetusan om den är för liten
Eller det är ju såklart en personlig åsikt :)
Jag har 17.5 tror jag och den passar bra
Men klart den har ju inte kronskyddet som verkligen andas panerai
Men rent storleksmässigt tycker jag det funkar bra :)
Jo visst andas kronskyddet Panerai men de första Panerai klockorna hade ju inte kronskydd vilket dök upp först under 50-talet;)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
DD är den optimala klockan.

Vill påstå att det är rätt subjektivt. Antingen kan man se en DD som en optimal "funkar i alla lägen" typ av klocka för en OWG. Eller så ser man att det är det sämsta av alla världar. (varken riktigt sport, eller funktionell, eller dress). Personligen tycker jag att det är det en fin klocka, men inget jag blir våt i brallorna av.
Skulle betydligt hellre rocka en vintage helgulds sub om jag skulle köpa en Rolex till mig själv.
 

marlun

Rolex
Vill påstå att det är rätt subjektivt. Antingen kan man se en DD som en optimal "funkar i alla lägen" typ av klocka för en OWG. Eller så ser man att det är det sämsta av alla världar. (varken riktigt sport, eller funktionell, eller dress). Personligen tycker jag att det är det en fin klocka, men inget jag blir våt i brallorna av.
Skulle betydligt hellre rocka en vintage helgulds sub om jag skulle köpa en Rolex till mig själv.
Det är väldigt subjektivt ;)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Man ska köpa det man själv föredrar, inte det man "borde". Jag älskar Panerai utan kron-skydd. Lite inspirationsbilder:
587:
Panerai-PAM00587-Font-right-side-profile.jpg

513
www.chronometryx.com-PANERAI-PAM00513-12.png

512

panerai-radiomir-1940-pam-512-0.jpg

Gillar främst rad men det beror nog främst för att jag tycker att de "vanliga" 44mm + blir för stora med kronskyddet
Men samtidigt har jag aldrig gett de en ärlig chans
513 är grym! Älskar kombon guld och sandwich tavla
Verkar ligga lite lägre än 575 med
 
Var precis på krons och klämde på 424!
Vilken gris! :D Satt dessutom som en smocka. Dags att fylla spargrisen igen...
Har tyvärr ingen bild att dela med mig av.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Frugan provar en Panerai 655. Stor på henne, men sitter faktiskt helt ok!
Riktigt snygg!!
image.jpeg
Uppdaterar mitt eget inlägg här med pris hos handlaren i fråga, Kouniakis på Rhodos.
De angav ett pris på €9700, men var beredda att släppa den för €8200 utan att jag förhandlat.
Tycker spontant det verkar dyrt för en 42mm Panna...
 

kmg

Patek
2-Faktor
Uppdaterar mitt eget inlägg här med pris hos handlaren i fråga, Kouniakis på Rhodos.
De angav ett pris på €9700, men var beredda att släppa den för €8200 utan att jag förhandlat.
Tycker spontant det verkar dyrt för en 42mm Panna...
De är rätt dyra. Tyvärr. Men listpriset ligger där du anger. Den billigaste jag sett var ute för ca 65 ' hos gråhandlare
 
Topp