• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har svårt att släppa 512... I lådan skulle den ersätta isåfall 16700 med pepsi som använda som vardags/casual klocka
Vad tror ni om det "bytet"
Har en seiko som badklocka så den behöver inte vara med om det värsta röjet
Är inte 16700 och PAM512 väldigt olika klockor? Som jag ser det, och jag är själv sugen på en 512 så är det en dress som ska hanteras varsamt, medan 16700 tål mer röj. Så tänker jag.
 
Den känns visserligen ganska stor ;)
Man sitter o kollar en j**la massa annat för att jämföra men missar det uppenbara... Blir väl så när man stirrar sig panloco på hur många modeller som helst en solig Söndag
Den är inte liten men på handleden är den inte stor som att klockan tar över dig. Har själv en 610a och var orolig över storleken innan jag slog till. Nu känns det rätt. Den tar plats på ett smakfullt kaxigt sätt. Sofistikerad sport skulle jag kalla det :).
 
Är inte 16700 och PAM512 väldigt olika klockor? Som jag ser det, och jag är själv sugen på en 512 så är det en dress som ska hanteras varsamt, mesans 16700 tål mer röj. Så tänker jag.

Mjo du har en poäng helt klart
Jag har dock några andra att varva med och är det riktigt stökigt har jag en seiko som klarar bad
Men absolut 16700 tål mer dock är Max jag utsätter den för lekparken
Har även en santos Galbee som inte tål bad men säkert lekparken
 
Som vanligt har ju Panerai inte tagit ett standard ETA-verk och stoppat i, de har ju gjort modifieringar. Bland annat Valjoux 7750 verken har de ju tagit bort kronografdelarna och sedan bättrat på allt och COSC-certat dem. Skulle nog aldrig välja något annat än AD faktiskt...
Du har sannolikt en good point of view. Innan jag är helt övertygad skulle det vara intressant att höra vad en duktigt urmakare har för syn.
 
Mjo du har en poäng helt klart
Jag har dock några andra att varva med och är det riktigt stökigt har jag en seiko som klarar bad
Men absolut 16700 tål mer dock är Max jag utsätter den för lekparken
Har även en santos Galbee som inte tål bad men säkert lekparken
Med en Seiko i kollektionen behöver man inte vara torrt förnuftig i sina val gällande resterande. Kör!
 
Mjo du har en poäng helt klart
Jag har dock några andra att varva med och är det riktigt stökigt har jag en seiko som klarar bad
Men absolut 16700 tål mer dock är Max jag utsätter den för lekparken
Har även en santos Galbee som inte tål bad men säkert lekparken
Orkar inte Seikon med så finns ju den här kombon.
r6r69hn.png
 
Mjo du har en poäng helt klart
Jag har dock några andra att varva med och är det riktigt stökigt har jag en seiko som klarar bad
Men absolut 16700 tål mer dock är Max jag utsätter den för lekparken
Har även en santos Galbee som inte tål bad men säkert lekparken
Jag är inne på att komplettera min 512 med en 16710. Som sagt, en är dress den andra en all-round klocka. Finns det budget, så behåll båda
OI000787-01.jpeg

OI000714-04-01-01.jpeg
 
Blir svårt att ha båda
Har ju reverso/Cartier Galbee och wg DD med
Kanske blir lite mycket dress
Men reverson och Cartiern är fyrkantiga dressare...du ska väl klämma in en rund dressare också :)
Har själv en guld tank solo och en monaco som är fyrkantiga. Har sålt min santos 100, blev lite mycket med tre fyrkantiga.
Du kan få låna och klämma på min 512 om du är osäker!
 
Men reverson och Cartiern är fyrkantiga dressare...du ska väl klämma in en rund dressare också :)
Har själv en guld tank solo och en monaco som är fyrkantiga. Har sålt min santos 100, blev lite mycket med tre fyrkantiga.
Du kan få låna och klämma på min 512 om du är osäker!

Låter iofs som en plan :) ska se lite hur kontot är efter semestern och se om man fyller på istället för byter ut :) hör av mig för en kaffe med kläm sen :)
 
  • Like
Reactions: Kim
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.
Har frågat en annan välrenommerad urmakare. Han sade att det inte var några problem med själva urverket i min PAM000 men att han inte kunde få tag i packningar. Det kunde bara ADs.
 
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.

Med min PAM112 följde ett servicekvitto från Halmstad urteknik (tror jag dom heter). De är ju inte AD, men utför ju tydligen service på ETA-verk då iallafall..
Hade jag själv låtit serva hade det med största sannolikhet skett hos AD.
 
Har frågat en annan välrenommerad urmakare. Han sade att det inte var några problem med själva urverket i min PAM000 men att han inte kunde få tag i packningar. Det kunde bara ADs.
Det kan jag tänka mig. Panerad ETA-verk klarar alla urmakare av, men packningarna är specifikt för modellen. Packningar byts väl om det behövs i samband med trycktest om det behövs och vid fullservice hos AD.
 
Med min PAM112 följde ett servicekvitto från Halmstad urteknik (tror jag dom heter). De är ju inte AD, men utför ju tydligen service på ETA-verk då iallafall..
Hade jag själv låtit serva hade det med största sannolikhet skett hos AD.
För mig också, men beroende på fel så kan det vara en annan prislapp om man går till en kompetent urmakare som inte är AD. Diffar dessutom en fullservice mellan olika länder öppnar sig ytterligare val. Har man bara en klocka som servas var 5:e år är det ingen big deal, men är det flera och om någon kanske krånglar mer så är det bra om man har koll på valmöjligheterna. Det som fått mig att tänka i de här banorna är att intresset ökat för Panerai som inte längre säljs i AD-butiker och som mest finns begagnat.
 
Dags för en konfliktande åsikt. 42mm och skittunn PAM 512 är alldeles för liten och tanig för att andas Panerai på min medelstora handled à 17 cm omkrets. 45mm 1940 däremot.
 
Dags för en konfliktande åsikt. 42mm och skittunn PAM 512 är alldeles för liten och tanig för att andas Panerai på min medelstora handled à 17 cm omkrets. 45mm 1940 däremot.

Nja vetetusan om den är för liten
Eller det är ju såklart en personlig åsikt :)
Jag har 17.5 tror jag och den passar bra
Men klart den har ju inte kronskyddet som verkligen andas panerai
Men rent storleksmässigt tycker jag det funkar bra :)
 
Ibland kommer den extremt osunda tanken att flippa min wg DD och köpa 512 och spara 16700
Då får man ju en slant över med
Tankar?
 
Tillbaka
Topp