• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Näää…

Men varför köper ingen 113 på blocket? Är det nåt lurt?
Well, vi är väl i den köpsvagaste marknaden på väldigt länge. Vi har sett Zeros fullset och toppskick byta händer en bit under 40, och ett par 590 gå så lågt som 40-43. Också full set.

113 har väl alltid legat en bra bit under 111 och 112 i värde, så 32 papp för en 113 utan box och papper, i skapligt skick.. Tycker nog det är rätt rimligt under omständigheterna.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Well, vi är väl i den köpsvagaste marknaden på väldigt länge. Vi har sett Zeros fullset och toppskick byta händer en bit under 40, och ett par 590 gå så lågt som 40-43. Också full set.

113 har väl alltid legat en bra bit under 111 och 112 i värde, så 32 papp för en 113 utan box och papper, i skapligt skick.. Tycker nog det är rätt rimligt under omständigheterna.
Skulle ni kunna länka eller skärmdumpa annonsen? Försökt hitta annonsen utan framgång
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle ni kunna länka eller skärmdumpa annonsen? Försökt hitta annonsen utan framgång
IMG_20231022_213811.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det pratades tidigare en del om att den vita Panerai:en var folks tredje/fjärde panna, men nu tror jag inte grejen är den längre, med de nya kollektionerna. Folk verkar köpa vitt som första panna, tror jag.
Missade stycke två....

Så, det handlar nog inte om vitt utan om modellen. Den där är nog lite för svartvit och siffrorna tilltalar inte så många.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor

Stort grattis. Riktigt snygg!


Tackar 🙏
Såklart är man alltid nyförälskad i början men faktiskt en bättre upplevelse än vad jag vågade hoppas på. Har som vana att köpa klockor utan att ha testat innan så
alltid spännande.

Behöver komplettera med lite band kände jag.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Sådär. Efter att ha segat i över ett år blev frestelsen till slut för stor. Så när denna dök upp gick det inte att motstå.

IMG_5443.jpeg

Har flera andra klockor på 44 mm men vilken närvaro på armen!
Underbart! Ytterligare en som börjar Panna-karriären med den härliga 590!

Just det där med närvaro har i Panerais fall långt ifrån att göra bara med storleken; vi brukar snacka om en särskild X-factor när det gäller Panerai..
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Underbart! Ytterligare en som börjar Panna-karriären med den härliga 590!

Just det där med närvaro har i Panerais fall långt ifrån att göra bara med storleken; vi brukar snacka om en särskild X-factor när det gäller Panerai..
Lagt mycket tid på val av modell. Luminor var bestämt men i övrigt förde jag en lista 😅
44 mm, 300 m, manuell, ecru, stängt baklock och subsekund…

Nu i efterhand vet jag inte riktigt varför subsekund var viktigt. Inte för att den stör på något sätt men hade säkert kunnat leva utan.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Lagt mycket tid på val av modell. Luminor var bestämt men i övrigt förde jag en lista 😅
44 mm, 300 m, manuell, ecru, stängt baklock och subsekund…

Nu i efterhand vet jag inte riktigt varför subsekund var viktigt. Inte för att den stör på något sätt men hade säkert kunnat leva utan.
Grattis till fin klocka! 👍 håller med om att den här många rätt.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Lagt mycket tid på val av modell. Luminor var bestämt men i övrigt förde jag en lista 😅
44 mm, 300 m, manuell, ecru, stängt baklock och subsekund…

Nu i efterhand vet jag inte riktigt varför subsekund var viktigt. Inte för att den stör på något sätt men hade säkert kunnat leva utan.
Gillar för egen del både med och utan subsekund. På just 590, a.k.a. the Owl, är det ett givet plus. Underbar balans i tavlan!

IMG_7514.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Funderar lite på skillnaden mellan "Radiomir Tre Giorni" och "Radiomir Officine".

Ta dessa två som exempel:

Båda klockorna Radiomir 45mm och använder sig av samma urverk (P.6000).

PAM01335 (Radiomir Tre Giorni):
  • Skruvat caseback
  • Separat glasring (kan skruvas loss)
  • Sandwich-tavla
  • Borstad boett
  • Kupat glas
  • Pris: 7200 euro

PAM01383 (Radiomir Officine):
  • Pressat ("snap-on") caseback
  • Integrerad glasring (sitter fast i boetten)
  • Sausage-tavla
  • Polerad boett
  • Platt glas
  • Pris: 5000 euro

Bortsett från dessa punkter och uppenbara visuella skillnader mellan tavla och visare, är det något annat jag missar som särskiljer dessa två modeller?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Funderar lite på skillnaden mellan "Radiomir Tre Giorni" och "Radiomir Officine".

Ta dessa två som exempel:

Båda klockorna Radiomir 45mm och använder sig av samma urverk (P.6000).

PAM01335 (Radiomir Tre Giorni):
  • Skruvat caseback
  • Separat glasring (kan skruvas loss)
  • Sandwich-tavla
  • Borstad boett
  • Pris: 7200 euro

PAM01383 (Radiomir Officine):
  • Pressat ("snap-on") caseback
  • Integrerad glasring (sitter fast i boetten)
  • Sausage-tavla
  • Polerad boett
  • Pris: 5000 euro

Bortsett från dessa punkter och uppenbara visuella skillnader mellan tavla och visare, är det något annat jag missar som särskiljer dessa två modeller?
Platt glas på 1383 , kupat/förhöjt på 1335.

Screenshot_20231024-110104.png

Screenshot_20231024-110001.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Funderar lite på skillnaden mellan "Radiomir Tre Giorni" och "Radiomir Officine".

Ta dessa två som exempel:

Båda klockorna Radiomir 45mm och använder sig av samma urverk (P.6000).

PAM01335 (Radiomir Tre Giorni):
  • Skruvat caseback
  • Separat glasring (kan skruvas loss)
  • Sandwich-tavla
  • Borstad boett
  • Kupat glas
  • Pris: 7200 euro

PAM01383 (Radiomir Officine):
  • Pressat ("snap-on") caseback
  • Integrerad glasring (sitter fast i boetten)
  • Sausage-tavla
  • Polerad boett
  • Platt glas
  • Pris: 5000 euro

Bortsett från dessa punkter och uppenbara visuella skillnader mellan tavla och visare, är det något annat jag missar som särskiljer dessa två modeller?
Med tanke på att Panerai byter ref när de byter band på en del klockor, så ... banden. 1383 har ett blått asso. 1335 ett ...oooh... kallade vi det dubbelvikt, eller hur var det?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
En fråga som säkerligen är besvarad otaliga gånger och säkert går att googla sig till (men känns tryggare att fråga här).

8 dagarsverket i 590: Hur många varv drar man lämpligen upp det med?

Ovan vid manuella verk och det här med att ”dra tills det tar emot” känns lite läskigt tbh
 
Topp