• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
BCDB1802-B393-4936-86FC-CCAF0CF239BF.jpg
54EED33F-3C55-42CF-B38C-D8B02149B368.jpg
IMG_7592.jpeg
69248699-9EAD-480D-AA11-9C87A79D9C6D.jpg

Är det hans 'rolled canvas'? Har de fått badat? Hur håller de form & färg efter plask? De kostar ju rätt mycket så förväntningarna borde ju vara därefter :p
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det hans 'rolled canvas'? Har de fått badat? Hur håller de form & färg efter plask? De kostar ju rätt mycket så förväntningarna borde ju vara därefter :p
Det är hans rolled canvas. Vissa har fått bada och de håller hyggligt tycker jag. Jag har kört hårt med ett par band och försökt hålla de andra lite mer fräscha, och de banden har hållit länge - exempelvis näst längst till höger. Och det på BMG, i mitten, har jag badat med lite. De på till vänster är inte badade med.

1707384374632.png


Här är ett annat jag kört lite hårdare med:
1707384463848.png

Med det sagt så kör jag inte speciellt hårt med några av mina band, som @metamorfos brukar berätta för folk om mig :)
 

Caravelle33

Vacheron
2-Faktor
Det är hans rolled canvas. Vissa har fått bada och de håller hyggligt tycker jag. Jag har kört hårt med ett par band och försökt hålla de andra lite mer fräscha, och de banden har hållit länge - exempelvis näst längst till höger. Och det på BMG, i mitten, har jag badat med lite. De på till vänster är inte badade med.

1707384374632.png


Här är ett annat jag kört lite hårdare med:
1707384463848.png

Med det sagt så kör jag inte speciellt hårt med några av mina band, som @metamorfos brukar berätta för folk om mig :)
Jag tycker, från vänster, att 3, 5 och 7 var dom snyggaste canvasbanden!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min PAM111 behöver service. Någon som har koll på storlekarna på packningar? Vill gärna byta glaspackning, kronpackning, bakboett-packning. Bör vara enkelt med rätt mått.

Har googlat som en dåre men inte hittat något säkert. Skriv nu inte ”mät”, för jag vill gärna beställa packningar innan service om jag ska lösa service med alternativ urmakare istället för via officiell väg.
Ingen som har koll på detta?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Bra (eller dåligt) tryck i bankfacket i detta fall då :)
Det vanligaste måste väl vara att BMGs pajar när de tappas eller får en kraftig stöt?
Man kan tycka det ja, men det kan ju såklart även röra sig om konstruktionsfel på många av dessa som spricker. Man hoppades ju på att de skulle ha åtgärdat bebissjukdomarna vid det här laget.

Minns att de gjorde ett demo när jag besökte Neuchatel 2018, där de släppte en 692 från typ 5 meter i ett betonggolv och klockan klarade sig utan några större märken. Jag gillar ju materialet i teorin, men skulle nog inte våga köpa en själv.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Man kan tycka det ja, men det kan ju såklart även röra sig om konstruktionsfel på många av dessa som spricker. Man hoppades ju på att de skulle ha åtgärdat bebissjukdomarna vid det här laget.

Minns att de gjorde ett demo när jag besökte Neuchatel 2018, där de släppte en 692 från typ 5 meter i ett betonggolv och klockan klarade sig utan några större märken. Jag gillar ju materialet i teorin, men skulle nog inte våga köpa en själv.
Jag hade ju en, och jag tänker ofta att jag vill ha en igen, för det är ett grymt material i övrigt.

Sen är det ju inte supermånga BMG som går sönder, vill jag ändå påstå.
Men om olyckan är framme vet jag inte om man måste köpa en helt ny för egna pengar eller om Panerai stöttar något.
 

InWester

Cartier
Det är hans rolled canvas. Vissa har fått bada och de håller hyggligt tycker jag. Jag har kört hårt med ett par band och försökt hålla de andra lite mer fräscha, och de banden har hållit länge - exempelvis näst längst till höger. Och det på BMG, i mitten, har jag badat med lite. De på till vänster är inte badade med.

1707384374632.png


Här är ett annat jag kört lite hårdare med:
1707384463848.png

Med det sagt så kör jag inte speciellt hårt med några av mina band, som @metamorfos brukar berätta för folk om mig :)
Blåa längst till vänster är min favorit. Klar 2a är det sandfärgade bredvid. Blått och beige verkar vara din melodi😅. Beige och grönt är mina färger. Tack för bilderna😃
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Blåa längst till vänster är min favorit. Klar 2a är det sandfärgade bredvid. Blått och beige verkar vara din melodi😅. Beige och grönt är mina färger. Tack för bilderna😃
Blått och ecru är min melodi, det är korrekt. :) Sen är det där förvisso inte min samling idag, som faktiskt har lite andra färger ... lite ...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad säger en urmakare om det, har dom inga tabeller el tillgång till den infon?
Jag vet att I’m Vintage i Gtb jobbar med en urmakare (Örjan) som brukar skruva med Panerai bla.
Nice! Nu börjar det likna något. :)
Hur hittar man den där Örjan då?

Första gången mäter de väl, sedan beställer de utifrån det. Om de inte har massvis liggande att testa med.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Finns det en Örjan där eller varför "lär det vara det"? Alltså, no offense här, jag undrar bara för det kan väl finnas fler urmakare i Göteborg än en?

Jag har för övrigt anlitat den urmakaren via I'm vintage och ... ja ... jag tror jag har hört ett namn, men jag minns fasen inte :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Finns det en Örjan där eller varför "lär det vara det"? Alltså, no offense här, jag undrar bara för det kan väl finnas fler urmakare i Göteborg än en?

Jag har för övrigt anlitat den urmakaren via I'm vintage och ... ja ... jag tror jag har hört ett namn, men jag minns fasen inte :)

Ja precis. Örjan driver Pearlman och är en av urmakarna där. Kommer inte riktigt ihåg hans "historia" men har för mig att han tidigare var en av urmakarna på Bergströms ur. Pearlman låg åtminstone tidigare vägg i vägg med just butiken I'm Vintage, som @Norrland nämner.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns det en Örjan där eller varför "lär det vara det"? Alltså, no offense här, jag undrar bara för det kan väl finnas fler urmakare i Göteborg än en?

Jag har för övrigt anlitat den urmakaren via I'm vintage och ... ja ... jag tror jag har hört ett namn, men jag minns fasen inte :)

Hade karln hetat ”Glenn” hade man ju kunnat chansa, du vet devisen…

🤗
 
Topp