• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pam1385? 😍

Alltså, jag fixar inte Panerais hemsida. Är det bara jag eller är den obegriplig?

Lyckas heller inte hitta om butiken i Sthlm har en egen hemsida?
Ja alltså, Panerai.com är lite sisådär! Men med lite övning och "runtklickande" så har jag ändrat lite åsikt. Den är OK! :)

Som @mårt har poängterat så har vi i Boutiquen i Stockholm ingen dedikerad sida, mer än en kontaktsida på officiella.
Men jag finns här, i trådarna här samt i DM om det skulle vara frågor av den karaktären.

/
Martin Schönning
Boutique Manager
 
Ja alltså, Panerai.com är lite sisådär! Men med lite övning och "runtklickande" så har jag ändrat lite åsikt. Den är OK! :)

Som @mårt har poängterat så har vi i Boutiquen i Stockholm ingen dedikerad sida, mer än en kontaktsida på officiella.
Men jag finns här, i trådarna här samt i DM om det skulle vara frågor av den karaktären.

/
Martin Schönning
Boutique Manager
Det är faktiskt riktigt bra. Inget annat fan-forum på planeten som har den supporten. :) Win-win.
 
Ja alltså, Panerai.com är lite sisådär! Men med lite övning och "runtklickande" så har jag ändrat lite åsikt. Den är OK! :)

Som @mårt har poängterat så har vi i Boutiquen i Stockholm ingen dedikerad sida, mer än en kontaktsida på officiella.
Men jag finns här, i trådarna här samt i DM om det skulle vara frågor av den karaktären.

/
Martin Schönning
Boutique Manager
Topp 👍
Är tyvärr sällan i Stockholm och då bara på blixtvisit men ska försöka se till att tillfälle ges.
 
Skulle vilja veta hur Equatation fungerar? Sett lite på tuben utan att bli särskilt klokare. Men om någon kunnig vill förbarma sig hade jag varit tacksam.
 

Bilagor

  • IMG_1296.jpeg
    IMG_1296.jpeg
    349.1 KB · Visningar: 6
Skulle vilja veta hur Equatation fungerar? Sett lite på tuben utan att bli särskilt klokare. Men om någon kunnig vill förbarma sig hade jag varit tacksam.
Den visar skillnaden mellan solurstid (dvs. jordens lutning gentemot solen) och hur vi mäter tid numera, med atomklockor gissar jag. Den där högra indikatorn visar december, mars, juni (tror jag) och september, alltså året. Den nedre indikatorn visar differensen. Jag tror att när det är 22 december så är equation-indikatorn på noll, för då stämmer de överens ... och i övrigt över året så diffar det mellan -15 och +15. Det kanske är så att de är i synk mitt på sommaren också.

Enligt min åsikt är sådana här komplikationer tämligen meningslösa och visar bara upp ingenjörskonst. :)
 
Den visar skillnaden mellan solurstid (dvs. jordens lutning gentemot solen) och hur vi mäter tid numera, med atomklockor gissar jag. Den där högra indikatorn visar december, mars, juni (tror jag) och september, alltså året. Den nedre indikatorn visar differensen. Jag tror att när det är 22 december så är equation-indikatorn på noll, för då stämmer de överens ... och i övrigt över året så diffar det mellan -15 och +15. Det kanske är så att de är i synk mitt på sommaren också.

Enligt min åsikt är sådana här komplikationer tämligen meningslösa och visar bara upp ingenjörskonst. :)
Tusen tack för snabbt och bra svar. 😊 Gillar den skarpt. Limiterad dessutom till 100 st. Vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om men det kanske du kan upplysa mig om också? 😊
 
Tusen tack för snabbt och bra svar. 😊 Gillar den skarpt. Limiterad dessutom till 100 st. Vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om men det kanske du kan upplysa mig om också? 😊
Svindyr. :) Men det kanske inte var frågan...

Det finns typ 8 olika Equation of Time-modeller från Panerai. En del av dem tillverkas, men ett max antal per år, typ 200 eller 500 eller något sånt. Det är en variant av limited. Om det var 100 st (punkt), så föreställer jag mig att vi snackar om PAM 601 som tillverkades 2015 i endast 100 exemplar och inga fler något annat år. All denna info var en snabb watchbase.com-sökning, för övrigt.

Svarade det på frågan?
 
Tusen tack för snabbt och bra svar. 😊 Gillar den skarpt. Limiterad dessutom till 100 st. Vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om men det kanske du kan upplysa mig om också? 😊
Den visar skillnaden mellan solurstid (dvs. jordens lutning gentemot solen) och hur vi mäter tid numera, med atomklockor gissar jag. Den där högra indikatorn visar december, mars, juni (tror jag) och september, alltså året. Den nedre indikatorn visar differensen. Jag tror att när det är 22 december så är equation-indikatorn på noll, för då stämmer de överens ... och i övrigt över året så diffar det mellan -15 och +15. Det kanske är så att de är i synk mitt på sommaren också.

Enligt min åsikt är sådana här komplikationer tämligen meningslösa och visar bara upp ingenjörskonst. :)

Svindyr. :) Men det kanske inte var frågan...

Det finns typ 8 olika Equation of Time-modeller från Panerai. En del av dem tillverkas, men ett max antal per år, typ 200 eller 500 eller något sånt. Det är en variant av limited. Om det var 100 st (punkt), så föreställer jag mig att vi snackar om PAM 601 som tillverkades 2015 i endast 100 exemplar och inga fler något annat år. All denna info var en snabb watchbase.com-sökning, för övrigt.

Svarade det på frågan?
Hmm.. Då måste det va en PAM 601 jag har fått tag på. Den är tillverkad 2015 och är i 100 exemplar. Vad skiljer den från de övriga du nämner? Väldigt nyfiken.
 
Skulle vilja veta hur Equatation fungerar? Sett lite på tuben utan att bli särskilt klokare. Men om någon kunnig vill förbarma sig hade jag varit tacksam.
@mårt har redan svarat på mycket. EOT mäter som sagt skillnaden mellan vår tid och soltid. Skillnaden är 0 fyra gånger per år: 13 april, 13 juni, 1 september och 25 december. Övriga dagar diffar den mer eller mindre.

601 är en special edition som bara tillverkades i 100 exemplar.

Det fanns faktiskt ett exemplar kvar hos Panerai boutiquen, jag var inne och klämde på den mer än en gång 😉 sjukt cool, och samtidigt en totalt onödig funktion. Förövrigt en riktigt snygg låda som special edition klockor har. Tror tyvärr att 47mm är väl stort på mig annars hade jag nog köpt den.

Nu finns den hos Nymans i Västerås om du är intresserad.


DSC_1079.JPG
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Mycket bra!
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Stort grattis! Jag är bara glad över att få vara med och sprida evangeliet.
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Mycket bra 👍
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Grattis! Men jag skulle säga en riktig bra åretomklocka och inte bara sommarklocka. Den med ett modell ljusare grönt, beiget, brunt eller grått canvas på. Då snackar vi!
 
Min PAM111 behöver service. Någon som har koll på storlekarna på packningar? Vill gärna byta glaspackning, kronpackning, bakboett-packning. Bör vara enkelt med rätt mått.

Har googlat som en dåre men inte hittat något säkert. Skriv nu inte ”mät”, för jag vill gärna beställa packningar innan service om jag ska lösa service med alternativ urmakare istället för via officiell väg.
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Grattis! Blir riktigt somrig på oranget, tittar tillbaka på min föredetting 😎
1707311917210.jpeg
 
Då mina vänner har jag äntligen fått tummen ur! Det blev ingen Radiomir denna gång utan valde till slut en 1226 efter velande mellan två Submersible modeller, mycket tack vare fina bilder från @Palenkovich och @Caravelle33! Ni är sjuka enablers här men jag gillar det! :D

Jag är helt galet nöjd, känns som ett bra komplement till min 914 och en perfekt sommarklocka. Har redan ett nytt gummi i orange på ingång.

IMG_0343.jpg
Gryyymt, ruskigt bra pjäs det där!
 
Hej! Har under senaste året kollat runt i de mycket trevliga paneristi-trådarna för bästa möjliga första-panna. Kommit fram till att 372 har mest av den DNA jag vill ha (sandwich, crown guard, enkel utan datum, sekunder, för mycket text osv) men den är så himla stor. Har provat 42-pannor tidigare typ 927, 1393 och de funkar okej på mina smala handleder men har för mycket Lull-lull kanske🫠 några tips? Fastnar jag på 30 WR om jag vill ha manuell?

/F

1707317623193.png
 
Hej! Har under senaste året kollat runt i de mycket trevliga paneristi-trådarna för bästa möjliga första-panna. Kommit fram till att 372 har mest av den DNA jag vill ha (sandwich, crown guard, enkel utan datum, sekunder, för mycket text osv) men den är så himla stor. Har provat 42-pannor tidigare typ 927, 1393 och de funkar okej på mina smala handleder men har för mycket Lull-lull kanske🫠 några tips? Fastnar jag på 30 WR om jag vill ha manuell?

/F

Stora problemet är att det inte finns en 372 i mindre än 47mm, och ytterst få manuella alternativ under 44mm. Du fastnar inte på 30m WR på 44mm bettarini-manuella, ex. PAM 390 som är hyggligt nära 372, eller 914/915. Var det svar på frågan?

För 42mm och 40mm Luminor kommer du inte hitta något 372-liknande.
 
Stora problemet är att det inte finns en 372 i mindre än 47mm, och ytterst få manuella alternativ under 44mm. Du fastnar inte på 30m WR på 44mm bettarini-manuella, ex. PAM 390 som är hyggligt nära 372, eller 914/915. Var det svar på frågan?

För 42mm och 40mm Luminor kommer du inte hitta något 372-liknande.
Tack! Det var svar på frågan och bekräftelse på att det är lite svårt. En clean och klassisk 42:a vore något alltså! Får försöka hitta en 390 att prova vid tillfälle.
 
Stora problemet är att det inte finns en 372 i mindre än 47mm, och ytterst få manuella alternativ under 44mm. Du fastnar inte på 30m WR på 44mm bettarini-manuella, ex. PAM 390 som är hyggligt nära 372, eller 914/915. Var det svar på frågan?

För 42mm och 40mm Luminor kommer du inte hitta något 372-liknande.
914 är sandwich det är ju inte 390? Värt att poängtera.
Vill man ha sandwich så är det 914 som gäller.
 
Tillbaka
Topp