• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tack för info! Tycker 40mm Panerai verkar spännande/motsägelsefullt och borde passa en gentleman (som mig).
Absolut, så är det. 40mm är perfa för oss (mig) som varvar med en del mindre klockor.
Sen är alla storlekar av panerai kittlande.
Här kommer ett skott på min senaste panna( nu såld ).
Sitter som en smäck.
/j
IMG_7620.JPG
 
Tack för info! Tycker 40mm Panerai verkar spännande/motsägelsefullt och borde passa en gentleman (som mig).
Den är snygg och jag gillar 049 och 051 som är de enda 40 mm med vit tavla och COSC-certifierad. Om du suktar efter någon av dem, se till att du får med länken för den är dyr löst eller omöjlig att få tag i. Dessutom är länken, i mitt tycke, en väldigt rå snygg länk. Den du har på bilden är sannolikt 44 mm PAM113 som flera skrivit tidigare, men det finns tidigare modeller vars ref nr jag inte minns nu, som är identiska med 113, men de är tidigare modeller. Jag gissar att 114 är den mest populära av de vita. 114 är 44 mm och är den renaste tavlan med enbart tim- och minutvisare. Kul att du tittar på vita tavlor. De är roliga. Nu när jag skriver kommer jag att tänka på att Panerai släppte en ny vit luminormodell som det finns bilder på här i tråden, kan den ha ref nr 653?
 
Kanske lite O.T men det är ju vi som är strapkungarna trots allt.

Sambon vill låna 112:an så jag måste göra ett nytt hål i ett after-market strap då hon har för små handleder. Vad rekommenderar ni för verktyg?
 
Panerai experter, har en fråga fundering på skillnad i tjocklek på 1950 modellerna nedan, om man tittar på Panerais hemsida så redovisar dem bara tjockleken på verken, men hur påverkar det overall tjockleken ?
PAM539 P9000 thickness 7,9MM
PAM1359 P9010 thickness 6,0MM
PAM 1312 P9010 thickness 6,0MM
Innebär detta att 1359&1312 är 1,9MM tunnare än 359 ?
Tacksam för svar !
Mvh / Johan
 
Mitt tips är nog att låta bli om man inte hittar ett verktyg som ger samma hålform som redan är på bandet. Om man inte bryr sig om det så kan man köpa någon enkel håltagare på typ Biltema för några tior.
Om det är ovala hål i storleken 6x3mm kan nog jag hjälpa till, dra PM i så fall.
Grymt, kör på biltema! Japp, bryr mig inte om det svarta lädret, det är billigt och redan ganska utslitet.
 
Jag vill köpa ett tjockt, mjukt vintageläder. Jag har kollat på Gunnystraps och wotancraft, men båda kostar huggorm (~2000kr+). Någon som har något annat tips? Jag har tidigare haft ammo-straps, men jag tycker de är lite för stela.
 
Panerai experter, har en fråga fundering på skillnad i tjocklek på 1950 modellerna nedan, om man tittar på Panerais hemsida så redovisar dem bara tjockleken på verken, men hur påverkar det overall tjockleken ?
PAM539 P9000 thickness 7,9MM
PAM1359 P9010 thickness 6,0MM
PAM 1312 P9010 thickness 6,0MM
Innebär detta att 1359&1312 är 1,9MM tunnare än 359 ?
Tacksam för svar !
Mvh / Johan
Kort svar, ja!
De nya urverken är ju slimmare och de nya boetterna likaså. Men jag kan även vara helt ute o cykla..
Bettarini casen är ju slimmare nuförtiden och främst märks det på att bezelringen (slimmare) gör att tavlorna upplevs som större medan caset sitter bättre på handleden..
 
Jag vill köpa ett tjockt, mjukt vintageläder. Jag har kollat på Gunnystraps och wotancraft, men båda kostar huggorm (~2000kr+). Någon som har något annat tips? Jag har tidigare haft ammo-straps, men jag tycker de är lite för stela.
Kolla med KS egna läderguru's!!!
 
En panna utan sandwich är som att göka med kondom. Trevligt men inte lika fantastiskt! :cool:
Håller nog inte riktigt med dej när det kommer till 44mm men väl på 47mm där storleken gör sitt.
Så därav kör jag hellre kådis på nuvarande Pannan o spar mej till en större o bättre;)
O i mitt fall hellre painted dial o fungerande verk/fjäder än sandwich o strulande verk/fjäder (nya 560 vs tidigare 560)..
 
Panerai experter, har en fråga fundering på skillnad i tjocklek på 1950 modellerna nedan, om man tittar på Panerais hemsida så redovisar dem bara tjockleken på verken, men hur påverkar det overall tjockleken ?
PAM539 P9000 thickness 7,9MM
PAM1359 P9010 thickness 6,0MM
PAM 1312 P9010 thickness 6,0MM
Innebär detta att 1359&1312 är 1,9MM tunnare än 359 ?
Tacksam för svar !
Mvh / Johan

Den här forskningen har jag gjort, då jag har en 359:a och funderat på en 1312 :) Så ... 359 är 18mm och 1312/1359 är hela 2,3mm tunnare, 15,7mm.

Kan lägga till att eftersom bandhornen är lite kapade så känns hela konkarongen dessutom mycket tunnare.
 
Senast ändrad:
Kort svar, ja!
De nya urverken är ju slimmare och de nya boetterna likaså. Men jag kan även vara helt ute o cykla..
Bettarini casen är ju slimmare nuförtiden och främst märks det på att bezelringen (slimmare) gör att tavlorna upplevs som större medan caset sitter bättre på handleden..
Den här forskningen har jag också gjort, för jag är inte riktigt klok ... de gamla Bettarinisarna kör 14,5mm och de nya 13,5mm.
 
Den här forskningen har jag gjort, då jag har en 359:a och funderat på en 1312 :) Så ... 359 är 18mm och 1312/1359 är hela 2,3mm tunnare, 15,7mm.

Den här forskningen har jag också gjort, för jag är inte riktigt klok ... de gamla Bettarinisarna kör 14,5mm och de nya 13,5mm.

Och när vi ändå är inne på tjocklekar så kan jag berätta att de gamla 42mm och 40mm, Luminor alltså, faktiskt är ännu tjockare. Folk brukar prata om att man upplever dem som tjockare, men de är faktiskt en mm tjockare än 44mm, nämligen 15,5mm.
Och Radiomir 1940 42mm ligger också på önskelistan, den är blott 11mm.
Några fler siffror ni vill veta? :)
 
Tillbaka
Topp