• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FullSizeRender.jpg

Är det en 161 du jobbar med @wayne ? Tafsade nämligen på en i helgen! Denna skall egentligen vara på titanlänk men ägaren är Nato fan.
Det är en 88a, jag byter på sin höjd band har en kompis som är urmakare:)
 
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
 
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
Ha ha, det stämmer att min 243 sannolikt följer mig i graven. La Bomba är inget 243-substitut som jag ser den. Begär tuktas bäst av väntan. Din 243 kommer om jobbar på det och har tålamod.
 
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
Ligger väl en 87a på Blocket.
 
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
1000 meter? Bah! PAM194 (Subzilla) får du allt ta en titt på ;)

IMG_5309.JPG
 
Senast ändrad:
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
Finns en tillsalu i norrköping http://www.chrono24.se/panerai/submersible-la-bomba-limited--id4837638.htm ;)
 
Senaste tiden har jag letat med ljus och lykta efter Panerais fränaste modell 243.
Men det kryllar inte direkt av dessa och @stelah har inte riktigt förstått att han måste sälja sin till mig. ;)
Men så hittade jag en för mig, okänd modell som heter 087 och kallas "la bomba'
Urverket OP III ska vara en variant av Valjoux 7750.
Vad vet ni om denna? Någon som haft den?
Jag vill veta allt!


4768806_xxl.jpg
Grymt cool men vääääääldigt topptung;)
 
Ett bra sätt att balansera topptunga klockor är kardborreband. Då sitter de ordentligt fast och glider ingenting. Det är väldigt behagligt.
IMG_9104.JPG
Jo men "La Bomba" är betydligt mer topp-tung än din 243'a;)
Men bra tips! Annars är ju det räfflade gummit grymt..
 
PAM 024
Är det någon som skulle vilja dela med sig av en användarrecension av denna pjäs?
Börjar bli lite småsugen men skulle vilja höra lite tankar från de som ägt den / använt den mycket.

Bild från provning igår:
dqawd.jpg
 
PAM 024
Är det någon som skulle vilja dela med sig av en användarrecension av denna pjäs?
Börjar bli lite småsugen men skulle vilja höra lite tankar från de som ägt den / använt den mycket.

Bild från provning igår:
dqawd.jpg
Recensioner av denna finns det massor av på nätet.
Det som jag tycker är trist med denna är att boetten är blankpolerad.
Andra alternativ är ju 243 eller den äldre 087 som är en smula topptung med sina 18 mm. :)
Har dock inte klämt på någon av dessa, så egentligen vet jag inte vad jag pratar om. :p
Var du på Nymans du testade denna? Ska till Stockholm i helgen och vill passa på att klämtesta.
 
Servicebehov? Jag har en PAM88 som har bra gångreserv men tappar ca 15 s dygn. Klockan är uttagen 2006. Bör man serva den nu/ kan det vänta och i så fall varför? Jag kan leva med gångavviklesen sig.
 
Recensioner av denna finns det massor av på nätet.
Det som jag tycker är trist med denna är att boetten är blankpolerad.
Andra alternativ är ju 243 eller den äldre 087 som är en smula topptung med sina 18 mm. :)
Har dock inte klämt på någon av dessa, så egentligen vet jag inte vad jag pratar om. :p
Var du på Nymans du testade denna? Ska till Stockholm i helgen och vill passa på att klämtesta.
Vet det men var intresserad av vad ni tyckte för att få en lite mer rak och mindre formell review.
Det var på Nymans, men den kanske inte finns kvar efter idag ;)
 
Servicebehov? Jag har en PAM88 som har bra gångreserv men tappar ca 15 s dygn. Klockan är uttagen 2006. Bör man serva den nu/ kan det vänta och i så fall varför? Jag kan leva med gångavviklesen sig.
Om den inte är servad på 10 år kan det nog vara en bra idé att göra det så snart som möjligt.

Har för mig att det sitter ett moddat ETA i den modellen så du behöver kanske inte knalla in på Nymans med den?
 
Om den inte är servad på 10 år kan det nog vara en bra idé att göra det så snart som möjligt.

Har för mig att det sitter ett moddat ETA i den modellen så du behöver kanske inte knalla in på Nymans med den?

Inser ju att om den skall gå inom COSC så måste den servas. Men vad händer om man inte gör det? Forsätter den bara att tappa eller riskerar man ett plötsligt break down?
 
Jag brukar tänka att det är lite som att köra med gammal olja i bilen.
Delarna slits fortare om man har sämre/äldre olja.
OT men vill bara nämna att jag tidigare hade en bekant (tyvärr avliden) som jobbade i oljebranschen och dessutom var väldigt intresserad av olja i motorer. Han menade att vi byter olja alldeles för tidigt i många fordon. Syntetoljorna är så mycket bättre nuförtiden men det har blivit standard att olja byts vid minst lilla service. Tror samma sak gäller klockor, oljorna håller lääääänge.
 
Tillbaka
Topp