• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG_0241.JPG
 
Sagt att jag aldrig skulle köpa en Panerai under 44 mm och aldrig en Luminor i Guld - men jag måste kraftigt ompröva det beslutet. SATAN va trevlig den var.

Varför de första två statementsen initialt (förutom att en dykarklocka i guld naturligtvis är helt bananas - men det är ju liksom halva grejjen :p )? Jag som inte kan något om pannor är enbart nyfiken.

Panna i guld är svincoolt men gillar inte alls deras roséguld. Ser ju nästan ut som brons.. De är så mycket bättre i gulguld.

Har ingen erfarenhet, måste kika på en någon gång, men rent generellt håller jag med dig och föredrar oftast gult.
 
Panna i guld är svincoolt men gillar inte alls deras roséguld. Ser ju nästan ut som brons.. De är så mycket bättre i gulguld.
Dock viktigt att notera att det finns pannor i både rosé och i vad de själva kallar rödguld (Oro rosso). För egen del gillar jag Oro rosso skarpt (finns på många fler modeller än rosényansen); tycker den ger en mer maskulin känsla än tex gulguld. Helt jäkla underbar på Radiomirs!
Har i stället rätt svårt för tex Rolex Everose..
 
Panna i guld är svincoolt men gillar inte alls deras roséguld. Ser ju nästan ut som brons.. De är så mycket bättre i gulguld.

Dock viktigt att notera att det finns pannor i både rosé och i vad de själva kallar rödguld (Oro rosso). För egen del gillar jag Oro rosso skarpt (finns på många fler modeller än rosényansen); tycker den ger en mer maskulin känsla än tex gulguld. Helt jäkla underbar på Radiomirs!
Har i stället rätt svårt för tex Rolex Everose..
Jag har varit/är sugen på en men när jag testar hos Nymans/Krons så har intresset falnat just på att jag tycker att de är för röda i tonen. Tror det vara Oro Rosso-modeller i 42mm jag testat. Sedan gör väl inte inplastningen och ljuset hos Nymans saken till det bättre. Önskar att de hade en "rastgård" med dagsljus som man kunde testa i...
 
Jag har varit/är sugen på en men när jag testar hos Nymans/Krons så har intresset falnat just på att jag tycker att de är för röda i tonen. Tror det vara Oro Rosso-modeller i 42mm jag testat. Sedan gör väl inte inplastningen och ljuset hos Nymans saken till det bättre. Önskar att de hade en "rastgård" med dagsljus som man kunde testa i...
Just 42 Oro rosso jag också är sugen på; närmare bestämt Radiomir 513/575. Mmm...

IMG_2682.PNG
IMG_2683.PNG


En sån skulle utgöra en sån underbar kontrast mot/komplement till min 422..
 
Just 42 Oro rosso jag också är sugen på; närmare bestämt Radiomir 513/575. Mmm...

IMG_2682.PNG
IMG_2683.PNG


En sån skulle utgöra en sån underbar kontrast mot/komplement till min 422..
Vad skiljer dessa två? Jag har inte riktigt fastnat för den med brun tavla/index, men 575 med gröna lysmassan känns rätt. Annars skulle en Due sitta fint med sunbursttavlan. :D
 
Senast ändrad:
Vill man hellre ha Radiomir än en Luminor när det gäller guld?

Försöker bara förstå hur man skall tänka som Paneristi...
Ska och ska tänka.. Är så klart högst subjektivt men för egen del tänker jag på Radiomir som klart mer dressad och då särskilt i 42mm. Således är det mer Radiomir jag tänker när det handlar om guld. Lite kul för övrigt att 42 mm för oss Paneristi är en grym dressarstorlek :D
Måste ju så klart hålla med Starman också och konstatera att jag ju absolut inte hade bangat en Luminor i guld för det ;)
 
Varför de första två statementsen initialt (förutom att en dykarklocka i guld naturligtvis är helt bananas - men det är ju liksom halva grejjen :p )? Jag som inte kan något om pannor är enbart nyfiken.

Mycket av charmen med Panerai kommer från dess historia. Och Panerai från början är en stor jävla ståldinka. Om man nu är nån form av purist så ska Panerai vara stora och avskalade som sjutton. Typ åt det här hållet:
Lot290_MM_dial.jpg


Rahmen_Bild_2016_Phillips_GWA4_6152-1.jpg

Vill man hellre ha Radiomir än en Luminor när det gäller guld?
Försöker bara förstå hur man skall tänka som Paneristi...

Om man är en Risti vill man nog inte ha en Panerai i guld alls - brons kanske, men inte guld, och inte med datum. Då vill man nog helst ha modeller som är avskalade, eller helst gamla och allra helst de första modellerna. (Se ovan).

Lyckligtvis behöver vi inte bry oss om sånt trams utan kan köpa exakt vad vi älskar. Och nu råkar jag digga den där 393:an :) (Och 513 också!).
 
Här kommer några bilder på min...
IMG_0481.JPG
IMG_0008.JPG
IMG_0002.JPG

Tackar!

Och: gaaah - bra jäkla klocka!

Mycket av charmen med Panerai kommer från dess historia. Och Panerai från början är en stor jävla ståldinka. Om man nu är nån form av purist så ska Panerai vara stora och avskalade som sjutton. Typ åt det här hållet:
Lot290_MM_dial.jpg


Rahmen_Bild_2016_Phillips_GWA4_6152-1.jpg



Om man är en Risti vill man nog inte ha en Panerai i guld alls - brons kanske, men inte guld, och inte med datum. Då vill man nog helst ha modeller som är avskalade, eller helst gamla och allra helst de första modellerna. (Se ovan).

Lyckligtvis behöver vi inte bry oss om sånt trams utan kan köpa exakt vad vi älskar. Och nu råkar jag digga den där 393:an :) (Och 513 också!).

Mycket bra input!

Ibland är det bra att inte nörda i saker och bara handla det men gillar. Skulle jag börja nörda vet jag stt jag skulle hamna precis bland de du visade, avskalade och original, inte nöja mig med nåt annat än äkta vara, inse stt jag inte ha råd och sitta utan Panna.

...kanske är rätt väg att gå ändå! :D
 
Hej!

Är ny på Panerai och var för några veckor sedan inne på en vit 40mm Luminor. Nu har jag gått vidare och fått upp ögonen för en helt annan modell som verkligen är raka motsatsen. PAM221, Ti//stål, 44mm, automat och minst sagt maffig länk. Vad säger den samlade Panerai-expertisen om modellen? Tacksam för er input!

(bilder på PAM221 från nätet)

image.jpeg

image.jpeg
 
Hej!

Är ny på Panerai och var för några veckor sedan inne på en vit 40mm Luminor. Nu har jag gått vidare och fått upp ögonen för en helt annan modell som verkligen är raka motsatsen. PAM221, Ti//stål, 44mm, automat och minst sagt maffig länk. Vad säger den samlade Panerai-expertisen om modellen? Tacksam för er input!

(bilder på PAM221 från nätet)

image.jpeg

image.jpeg
Nu är jag ingen Panerai-expertis, men de flesta panerai med länk är ganska iskalla tycker jag...
 
Tillbaka
Topp