• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG_8076.JPG

Efter allt prat i tråden angående gummi var jag också tvungen att byta band!
 
Den köper man kanske som en investering? Endast 30 tillverkade lär ju locka köpare om x antal år.

Mm indeed. Där kan vi snacka extremt limiterad..

Nääää, andra Ferettis har inte stegrat:
Exvis: http://www.chrono24.se/panerai/pam-248-ferretti-radiomir-special-edition-20-units--id4255947.htm

Bara att de är limiterade är inte en garant för värdestegring. Om det hade varit en limitering som inte andra modeller har så absolut (Se min profilbild t.ex.) - men inte att det är en limitering - ensamt. 605 är ju snarlik denna t.ex.
 
Nääää, andra Ferettis har inte stegrat:
Exvis: http://www.chrono24.se/panerai/pam-248-ferretti-radiomir-special-edition-20-units--id4255947.htm

Bara att de är limiterade är inte en garant för värdestegring. Om det hade varit en limitering som inte andra modeller har så absolut (Se min profilbild t.ex.) - men inte att det är en limitering - ensamt. 605 är ju snarlik denna t.ex.
Ahh, intressant. Visste inte att Feretti hade gjort det tidigare. Mm, prisutvecklingen beror nog på modellutförandet. Den du länkar till är fin, men inget särskilt.
Den här 665:an bygger på en sjukt uppskattad modell och i detta fall med en (i mitt tycke) galet fin tavelnyans. Kanske borgar för en kommande prisstegring.. Hoppas dock att den inte går upp, jag hade inte haft något emot en 665 i min lilla samling någon dag :)
 
Vad hände med din? Inte skruvade bandstift?
Nope. Snabbsystemet.. ena knappen hoppade ur. Hittade alla 3 delar och fick dit det hjälpligt. Åkte in till Nymans för att de skulle "dra" till den ordentligt. Ploppade iväg igen. Måste skickas till Panerai.
Efter lite googling blev jag mörkrädd. Kan vara så illa att boetten måste bytas.. å andra sidan ska man inte tro allt man läser på nätet.. Får vänta å se:-/
 
Nope. Snabbsystemet.. ena knappen hoppade ur. Hittade alla 3 delar och fick dit det hjälpligt. Åkte in till Nymans för att de skulle "dra" till den ordentligt. Ploppade iväg igen. Måste skickas till Panerai.
Efter lite googling blev jag mörkrädd. Kan vara så illa att boetten måste bytas.. å andra sidan ska man inte tro allt man läser på nätet.. Får vänta å se:-/
Fan va surt. Låter ju vansinnigt om man behöver byta boett för den saken skull.
 
IMG_6577.JPG

Pluggar och konstaterar att min 233a är inne på sin 10e dag utan uppfriskande. Läste i manualen att urverket skall ha en reserv men 48h känns lite väl mycket!? Min gamla Reverso Calender hade bara 37h helt sjukt dåligt med tanke på dag,datum och månfas...
 
Blir tjatigt med bild på samma panna hela tiden, blir sista på ett tag (tills bandbyte maybe):)
IMG_0062 (1).JPG
Det gör nog inget. En fin pjäs tål att upprepas och det är inte första gången samma klocka förekommit på forumet mer än en gång. När jag ändå kommenterar foton så tycker jag fler och fler bjuder till lite extra med bättre kamerabilder och/eller mer genomtänkt bildkomposition. Det är en kul utveckling.
 
IMG_6577.JPG

Pluggar och konstaterar att min 233a är inne på sin 10e dag utan uppfriskande. Läste i manualen att urverket skall ha en reserv men 48h känns lite väl mycket!? Min gamla Reverso Calender hade bara 37h helt sjukt dåligt med tanke på dag,datum och månfas...
Det går kanske åt lite energi att dra runt en månfas? Det skiljer bara 11 timmar. Min 388 går i 3 dygn och min 243 i två. Sen är åtta dygn vanlig i vissa urverk från bl a Panerai. De flesta Rolex klarar bara 2 dygn som jämförelse. Det spelar ingen större roll på en klocka med enbart tid, men är det datum och fler komplikationer är det lite mer irriterande att återställa en avstannad klocka som fått ligga lite för länge.
 
100 räcker väl för 99.999999999% av oss?

För mig handlar det inte bara om vattentäthet utan funkar lite som en indikation om hur tålig klockan är överlag. Jag använder mina klockor till dykning men iofs inte kört Panerai någon gång men det beror mer på att jag alltid har den på läder.
Vart införskaffar man ett sånt där strap? :)

Köpte beg av medlem här men googla på baseballstrap eller liknande så hittar du massor.

Med vänlig hälsning,
Compiss
 
Tillbaka
Topp