• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alla du nämner är jättefina. Faktumet är att de flesta är jättefina :). Jag tycker du ska gå på egen smak och köpa den du gillar bäst. Om du vill ha en luminor 44 mm så skulle jag nog köpt en 560 eller 510. Men återigen, det är du som ska ha den.

Du kommer inte ångra dig om du kliver in på panerai!

Helt enig gällande sista stycket. Perverst nöjd med min 392. Gick från Rolex till Panerai och kände direkt att det här var äkta kärlek och ingen kortare romans..

Var och kikade på Krons och Nymans idag i hopp om att få klämma på en radiomir 1940 42mm, men utan lycka. Testade en 619 som som var det närmaste dom hade men tyckte den var för stor.

På Nymans fick jag dock prova ett par luminor-modeller. 510 har jag sett tidigare och den är ju fin men blev väldigt förtjust i 590. Texten till höger på tavlan gör att helhetsintrycket blir mer balanserat om man jämför med 510. Lite kul med glasbsksida dock.

Pratar rakt ut i etern nu, men ni är hemskt hyggliga om ni kan putta mig över kanten för köp. Om 47mm inte är aktuellt vilken luminor bör jag sikta in mig på?

Förövrigt riktigt bra service. Särskilt Nymans. Fick som bonus klämma på nya overseas-kronografen som dom precis fått in, om nån råkar vara intresserad.

Tycker helt klart du ska gå på 590, underbar modell! Precis som du är inne på den överlägset mest välbalanserade tavlan. 510 är trevlig, men någon rad för mycket text för min del och kan inte heller i mitt tycke konkurrera med 590:s tavla i övrigt.

Visst kan det vara kul med glasbaksida, men vad spenderar du 99% av tiden att titta på, tavlan eller baksidan..

Är säker på att @micke_s som numera äger min förra 590 kan bidra med lite ytterligare inspiration :)

Det är dock som kmg och Dru skriver; vad du än väljer är du hemma..

Okej, nu börjar det där otäcka dessvärre bli aktuellt för min del med ... vad behöver man ha med om man lämnar in för service? Klockan + servicebok? Eller hela lådan med alla tillbehör också?

Ping @Nymans Ur 1851

Det vankas helg! Här en 590 på Ponte Vecchio - Måste tillägga att strapet är fan det skönaste jag testat, nu ska det bara slitas in också :)

IMG_0767.JPG

finns "590" med sandwich?
edit, 510?
Inte vad jag vet men när jag ser den här bilden känns det nästan som en blandning mellan sandwich och målat:

P7250460.jpg
Likaså 590 hade väl sandwich i första serierna, men nu är det ju någon painted dial-variant.
590 har aldrig haft sandwich. Dock är det heller inte riktigt frågan om sausage dial där färgen är lite upphöjd. Index är på 590 lite nerkarvade och färg ifylld så att den alltså inte riktigt når upp till ytan på tavlan.

590 har aldrig haft sandwich. Dock är det heller inte riktigt frågan om sausage dial där färgen är lite upphöjd. Index är på 590 lite nerkarvade och färg ifylld så att den alltså inte riktigt når upp till ytan på tavlan.
Var inne i en Panerai boutique för några veckor sen och kommenterade detta om den nya 510, att det var lite synd den inte har sandwich dial längre. Då sade säljaren att detta faktiskt är den mer traditionella metod Panerai använt sig av och därmed är den nya 510 mer "authentic" vs den gamla med sandwich. Kan det stämma tro?

But I don't care. Sandwich är så mycket snyggare... :D

Måste man ha med sig cert alltså?
Är det speciellt för just panerai?
Jag hade inte med mig när jag servade rolex eller Breitling.
Nu har jag många år kvar tills min panerai ska in på service men är nyfiken
Jag hade inte med mitt cert när jag lämnade in min Panerai så jag förstår inte diskussionen riktigt.

Okej, nu börjar det där otäcka dessvärre bli aktuellt för min del med ... vad behöver man ha med om man lämnar in för service? Klockan + servicebok? Eller hela lådan med alla tillbehör också?

Ping @Nymans Ur 1851
Måste man ha med sig cert alltså?
Är det speciellt för just panerai?
Jag hade inte med mig när jag servade rolex eller Breitling.
Nu har jag många år kvar tills min panerai ska in på service men är nyfiken
Jag hade inte med mitt cert när jag lämnade in min Panerai så jag förstår inte diskussionen riktigt.
Helt rätt; det var jag som tänkte garantiåtgärd (vilket är det enda jag hittills hunnit göra i min Paneraikarriär).
Finns väl ingen som helst anledning till att ha med certet vid inlämning till service om garantin redan är utgången..

Var inne i en Panerai boutique för några veckor sen och kommenterade detta om den nya 510, att det var lite synd den inte har sandwich dial längre. Då sade säljaren att detta faktiskt är den mer traditionella metod Panerai använt sig av och därmed är den nya 510 mer "authentic" vs den gamla med sandwich. Kan det stämma tro?

But I don't care. Sandwich är så mycket snyggare... :D
Om Sandwich eller Sausage tvistar de Panerai-lärde.. Det har funnits/finns stora fanbaser som talar sig varma för respektive lösning och påstår att just den är mest korrekt ur ett historiskt Paneraiperspektiv. Överlag har ändå den större diskussionen landat i att båda versioner tickar i tillräckligt många boxar för att de båda anses djupt rotade i Paneraihistorien. Tycker inte det finns anledning att gräva djupare än så egentligen. Är ju snarare grymt härligt att det ens finns olika varianter; något för varje smak och variation för oss som gillar båda! :)

Om Sandwich eller Sausage tvistar de Panerai-lärde.. Det har funnits/finns stora fanbaser som talar sig varma för respektive lösning och påstår att just den är mest korrekt ur ett historiskt Paneraiperspektiv. Överlag har ändå den större diskussionen landat i att båda versioner tickar i tillräckligt många boxar för att de båda anses djupt rotade i Paneraihistorien. Tycker inte det finns anledning att gräva djupare än så egentligen. Är ju snarare grymt härligt att det ens finns olika varianter; något för varje smak och variation för oss som gillar båda! :)
Nyktert och nyanserat svar. Blir sugen på en öl. Trevlig Panerai-helg alla!

En fråga, har båda lägren enats om att den nya urgröpta varianten är en gemensam fiende?

Tillbaka
Topp