• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lite från Twitter om Radiomir PAM388. http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-717/pi-8190293/ti-1099093/s-0/pzt-/
IMG_6668.JPG

Var inne i en Panerai boutique för några veckor sen och kommenterade detta om den nya 510, att det var lite synd den inte har sandwich dial längre. Då sade säljaren att detta faktiskt är den mer traditionella metod Panerai använt sig av och därmed är den nya 510 mer "authentic" vs den gamla med sandwich. Kan det stämma tro?

But I don't care. Sandwich är så mycket snyggare... :D

Om man ser till riktigt gamla Panerai-modeller så har både sandwich och målade tavlor förekommit (se t ex 2533, 3646 "typ E", 6152). Så det finns nog inget som är mer eller mindre korrekt.

Självklart. All utveckling är av ondo. Alltid. Oavsett område. ;)

Ett lite mer seriöst svar... Personligen ser jag ingen egentlig skillnad på sausage och "urgröpt" :)
Vad är det för utveckling i att göra ett mellanting? Jag gillar sausage dial och jag beundrar sandwich, men det nya mellantinget ser billigt ut, tycker jag. Det ger intryck av att vilja vara en sandwich-wannabe och en sausage-dial där inte färgen räckte riktigt. Nej, jag ser en stor skillnad och det är inte till den urgröptas fördel någonstans, men vem vet? Den kanske blir succé ändå trots att det troligen är en billigare lösning som ger bättre marginal om försäljningen är oförändrad. Vi får se.

Vad är det för utveckling i att göra ett mellanting? Jag gillar sausage dial och jag beundrar sandwich, men det nya mellantinget ser billigt ut, tycker jag. Det ger intryck av att vilja vara en sandwich-wannabe och en sausage-dial där inte färgen räckte riktigt. Nej, jag ser en stor skillnad och det är inte till den urgröptas fördel någonstans, men vem vet? Den kanske blir succé ändå trots att det troligen är en billigare lösning som ger bättre marginal om försäljningen är oförändrad. Vi får se.

Förstår hur du menar och kan delvis hålla med. Om man ska säga någonting kring sandwich vs sausage så kan jag tycka att sandwich är en (av många) detaljer som gör att Panerai skiljer sig från andra. "Urgröpt" (jag ser framför mig hur någon sitter och krafsar med en liten kniv :p) känns som du säger som en "billig" sandwich men är i praktiken en dyrare sausage. :)

Förstår hur du menar och kan delvis hålla med. Om man ska säga någonting kring sandwich vs sausage så kan jag tycka att sandwich är en (av många) detaljer som gör att Panerai skiljer sig från andra. "Urgröpt" (jag ser framför mig hur någon sitter och krafsar med en liten kniv :p) känns som du säger som en "billig" sandwich men är i praktiken en dyrare sausage. :)
Ha ha, det är roligt att vi ser lite olika. Det påminner mig om metaforen där den ene ser ett halvfullt glas och den andre ett halvtomt, eller metaforen om två fångar som ser ut genom gallret, där den ene ser damm och lera och den andre ser stjärnorna. Jag ser ingen som med kniv skrapar ur för att skapa exklusivitet :). Jag ser en sausage-tavla som från början har urfrästa index som fylls med färg upp till bredden så det ser ut som att det ligger ovanpå. Med den bilden blir sausage-tavlan mer exklusive eftersom det är mer lysmassa i varje index. Jag vet inte vad som är "rätt", men rent estetiskt förlorar det urgröpta, enligt mig, då jag tycker det ser billigt ut.

Kan också ha att göra med att det kan tänkas att fakepatinan (som ju appliceras på en mängd modeller) gör sig bättre och/eller lättare appliceringsmässigt med mellanvarianten (ren spekulation från min sida)..

Kan också ha att göra med att det kan tänkas att fakepatinan gör sig bättre och/eller lättare appliceringsmässigt med mellanvarianten (ren spekulation från min sida)..
Det är möjligt att det kan vara så, för jag har svårt att förstå hur italienska super-designers kan vara stolta. Det kan finnas en teknisk anledning som står över design. Det har hänt förr, t ex när Ericsson tyckte att en lång antenn på mobilen var rätt beslut. :)

Ha ha, det är roligt att vi ser lite olika. Det påminner mig om metaforen där den ene ser ett halvfullt glas och den andre ett halvtomt, eller metaforen om två fångar som ser ut genom gallret, där den ene ser damm och lera och den andre ser stjärnorna. Jag ser ingen som med kniv skrapar ur för att skapa exklusivitet :). Jag ser en sausage-tavla som från början har urfrästa index som fylls med färg upp till bredden så det ser ut som att det ligger ovanpå. Med den bilden blir sausage-tavlan mer exklusive eftersom det är mer lysmassa i varje index. Jag vet inte vad som är "rätt", men rent estetiskt förlorar det urgröpta, enligt mig, då jag tycker det ser billigt ut.

Aha... Det visste jag inte, att index på sausage-dial också är frästa. Tack, man lär sig alltid något nytt. :)
Det där med att krafsa med kniv... Det var just ordvalet "urgröpt" vilket för mig låter som en manuell process. :D

Aha... Det visste jag inte, att index på sausage-dial också är frästa. Tack, man lär sig alltid något nytt. :)
Det där med att krafsa med kniv... Det var just ordvalet "urgröpt" vilket för mig låter som en manuell process. :D
Nej nej, tro inte på allt jag skriver, jag vet inte om de är urfrästa, men jag har den bilden. Jag tror att det är lättare att applicera lysmassan om det finns en liten "skål" att hälla den i och att det också gör att varje index sitter fast ordentligt.

Håller dock inte med er om att det skulle se billigt ut; har ju fått långvarig first hand experience av fenomenet via 590:an. Tycker det ser högst snyggt och behagligt ut (utan att lägga någon värdering i eventuella förenklingar i tillverkningsprocessen).
Men som de säger borta i Amerikatt; opinions are like a-holes; everybody's got one :D

Nej nej, tro inte på allt jag skriver, jag vet inte om de är urfrästa, men jag har den bilden. Jag tror att det är lättare att applicera lysmassan om det finns en liten "skål" att hälla den i och att det också gör att varje index sitter fast ordentligt.

Du lät ju så säker... :) Någon med en klassisk sausage kanske vill testa att skrapa bort lysmassan för att skapa klarhet? ;)

Jag provade en Luminor Due idag och blev ganska så positivt överraskad. Den satt bättre än jag hade trott, visst den är liten och tunn för att vara en Panerai men som att användas mera som en dresser så kändes den bra.

Tillbaka
Topp