• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grym bild @azcii, det ser onekligen ut som att det är försänkt. Sen huruvida det är
21.jpg

eller
En_Dremel_med_overhandsfrastillsats_Skall_anvandas_for_att_frasa_ur_for_gangjarn_ar_det_tankt_eller.jpg

alternativt möjligen någon mer industriell lösning kanske vi aldrig får veta :)

När jag började intressera mig för Panerai för runt 5 år sedan så hängde jag på forum vi inte ska snacka om här och jag minns att de urgröpta korv-indexen var på tal då så jag lärde mig hur det fungerade. "Dålig" källa, men de enda som faktiskt har skrapat bort lysmassan ordentligt i vetenskapligt syfte.

En gammal sausage-dial (det känns som att det är många år sedan de bytte teknik, någon pratar om 2003?) har en liten liten urgröpning där man applicerar lysmassan. För att få bra ljuseffekt så måste man lägga ett ganska tjockt lager, därav en korviga känslan på de äldre urtavlorna. Den nyare tekniken innebär att urtavlan har en djup urgröpning från början, typ som en sandwich dial. I något fall är det en igenfylld sandwich dial, i något fall är det bara en djup maskinell urgröpning, typ 4-5 gånger så djup som den tidigare grunda urgröpningen ... allt för så bra ljuseffekt som möjligt, enligt källan.

Jag vill också minnas att även en sandwichdial har ett ganska tjockt lager lysmassa i den undre urtavlan för att ge tillräcklig effekt, fast det här är jag verkligen inte säker på, för jag tror jag sett sådana med bara ett tunt tunt lager lysmassa (fast det å andra sidan kanske inte var på äkta klockor).

Beställde en nos 114 som naturligtvis inte alls fanns när den väl skulle skickas :(
Gillar ju vita Pannor och fastnade lite grann för 561 alternativt 563 med sekundvisare.
Nu till frågan: Hur är det egentligen med åttadagarsverket? Har de kommit till rätta med de problem som varit?

Beställde en nos 114 som naturligtvis inte alls fanns när den väl skulle skickas :(
Gillar ju vita Pannor och fastnade lite grann för 561 alternativt 563 med sekundvisare.
Nu till frågan: Hur är det egentligen med åttadagarsverket? Har de kommit till rätta med de problem som varit?
Det sägs så.

Är det någon som vet var man kan köpa straps i stingrocka? Är det någon som haft ett band i rocka och kan säga hur det känns? Jag fick en plötslig ingivelse om att en dykarklocka ska ha ett armband från havet. Kostnader? Tillgänglighet? Åsikter?
Galet svårarbetat, ungefär som hornback. Svårt att arbeta i om man inte har maskin för att stansa. Bör dock vara ganska följsamt. Skulle tippa att det prismässigt ligger som andra exotiska läder.

Tillbaka
Topp