• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det någon som vet var man kan köpa straps i stingrocka? Är det någon som haft ett band i rocka och kan säga hur det känns? Jag fick en plötslig ingivelse om att en dykarklocka ska ha ett armband från havet. Kostnader? Tillgänglighet? Åsikter?
0_0_0_0_467_467_csupload_68739879.jpg

5ce807f5ad4ddccef4dad01abd68a0fa.jpg

334rb6e.jpg

DSC06395.jpg
Har och har haft ett par rocka band som nån av slöjdmakarna här på forumet har knåpat ihop. Och vad jag förstår, precis som MickeJ säger, är det otroligt svårjobbat. Om man verkligen synar sömmarna så märks de på de jag haft att de kan vara något snett skurna men inte när på handleden som så mycket annat.

Det är väldigt mjukt och följsamt och de jag haft har varit rätt blanka. Vet inte om det går att få till olika finish. Tycker mig sätt en del mer matta varianter. Detta blir dock en ett klockrent alternativ till nyårsafton om inte annat! :)
IMG_1247.JPG
IMG_1248.JPG
IMG_1251.JPG
IMG_1250.JPG
IMG_1249.JPG

Har och har haft ett par rocka band som nån av slöjdmakarna här på forumet har knåpat ihop. Och vad jag förstår, precis som MickeJ säger, är det otroligt svårjobbat. Om man verkligen synar sömmarna så märks de på de jag haft att de kan vara något snett skurna men inte när på handleden som så mycket annat.

Det är väldigt mjukt och följsamt och de jag haft har varit rätt blanka. Vet inte om det går att få till olika finish. Tycker mig sätt en del mer matta varianter. Detta blir dock en ett klockrent alternativ till nyårsafton om inte annat! :)
IMG_1247.JPG
IMG_1248.JPG
IMG_1251.JPG
IMG_1250.JPG
IMG_1249.JPG
Sluta posta så fina bilder på era straps, kommer ju sluta med att man köper en, två eller tio nya!! :hungry:

Galet svårarbetat, ungefär som hornback. Svårt att arbeta i om man inte har maskin för att stansa. Bör dock vara ganska följsamt. Skulle tippa att det prismässigt ligger som andra exotiska läder.
Jag ska försöka få tag i ett, både till 388 och 243 fast i olika färger. Det kan vara kul som komplement. Läder kommer alltid att vara basen. Tack för hjälpen med info, nu är det bara att leta efter en leverantör, för du har stingrockarulle rainbow ligger?

IMG_1247.JPG
IMG_1248.JPG
IMG_1251.JPG
IMG_1250.JPG
IMG_1249.JPG
Som gjutet till smokingen på nyår! Snyggt!

Har verkligen försökt gilla det här bandet då det är ruskigt bekvämt och snyggt men av nån anledning kommer vi inte riktigt överens. Tror det är aningen för mörkt för min smak. Allt annat jag äger från skor till band är av ljusare karaktär. Nån som kanske är sugen på ett byta mot ett eller fler band?
IMG_1260.JPG

Har verkligen försökt gilla det här bandet då det är ruskigt bekvämt och snyggt men av nån anledning kommer vi inte riktigt överens. Tror det är aningen för mörkt för min smak. Allt annat jag äger från skor till band är av ljusare karaktär. Nån som kanske är sugen på ett byta mot ett eller fler band?
IMG_1260.JPG
Säger du nu!! Pröjsade ju 2.5' för mitt häromdagen :)

@stelah kolla panatime. De kan ha.
Jag har grävt lite själv och som vanligt blir allt svårare och svårare ju mer man vet. Det finns tre varianter av stingrocka, polerad, semipolerad och opolerad. Vanligast verkar polerad vara. Då är ytan jämn och fin och små fjällen fastnar inte i trådar och skjortor och annat. Den polerade tappar också mest av originallystern. Semi verkar vara en bra kompromiss. Den helt opolerade är kärv och sträv och fastnar i det minsta lilla, troligen river den sönder en skjortärm på nolltid för fjällen är så hårda och vassa. Det är svårt som vanligt att tro man vet för att man sett något på bild, men det verkar som att vissa polerade har fått en yta som mer liknar en köksbänk av perstorpskaraktär. Sen är det också det att många leverantörer/tillverkare är så bra att det blir för bra. Jag vill inte att det ska konkurrera med t ex ödla som är betydligt mer dressat och sofistikerat. Jag vill att stilen ska vara som klockan, opolerad med små repor och använd, gärna med känslan att den använts i riktiga dyk. Jag vill åt mer det genuina än det fina eftersom det genuina är mer bestående än det fina som bara finns på det nya utan sin historia. Tack så länge, jag ska titta lite mer. Det kanske är roligare att köpa en resa och vara med när stingrockan tas, bereds, beskärs av en fiskarpojke med dykkniven och där tråden är senor och nålen är av ben.

Liten den här känslan fast armbandet inte är av stingray:
IMG_1230.JPG

Dagens visdomsord!
Talar av egen erfarenhet. Jag har haft väldigt många "nästa klockor"! :)
Nästa blir en rolle eller panna. Om det blir en panna blir det nog med 8dagarsverk. Om det blir en rolle blir det ngt i stål. Eller halvguld.
Eller blir det en fyrkantig gshock eller en aqualand.
Just nu lutar allt åt en panna, hyfsat vulgo vilket skulle komplettera min DJ bra tror jag.

Nästa blir en rolle eller panna. Om det blir en panna blir det nog med 8dagarsverk. Om det blir en rolle blir det ngt i stål. Eller halvguld.
Eller blir det en fyrkantig gshock eller en aqualand.
Just nu lutar allt åt en panna, hyfsat vulgo vilket skulle komplettera min DJ bra tror jag.
Klart du måste ha en Panerai! 590 är otroligt trevlig, älskar framförallt tavlan och dess symmetri!

IMG_1260.JPG
Mmmm, hade det där varit i 26 mm så...

Funderar på en 424 också. Lite osäker på om 3dagarsverk är ok. Lite fundersam kring packningar/gängor etc när man skruvar ut kronan var tredje dag.

Kan man byta delen i boetten om man sabbar gängorna?
Har inte hört att detta ska vara ett problem. Vet inte om gängorna i kronan är gjort av "mjukare" stål så att det är dessa som ger sig ifall man gängar snett

Funderar på en 424 också. Lite osäker på om 3dagarsverk är ok. Lite fundersam kring packningar/gängor etc när man skruvar ut kronan var tredje dag.

Kan man byta delen i boetten om man sabbar gängorna?

Har haft brodern 425. Inga problem med gängorna så länge jag hade den och om jag inte är helt ute och cyklar så är den delen utbytbar (vilket borde gå lätt att verifiera med Nymans). Tror kort sagt inte att du behöver vara orolig. :)

Tillbaka
Topp