• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack för input! :)

På Panerai.com finns 005 kvar (01005) och den verkar också ha 100wr.. Jag badar ändå inte med mina klockor så det spelar ingen större roll för mig om den har 100 eller 300. Har det någon betydelse om klockan har snap on eller skruvat boettlock eller är det också en DNA-fråga?
005 och 01005 är ej samma klocka, 01005 är efterträdaren till 005, har pressat baklock och 100m wr.

Är också sugen på att testa Panerai för första gången. Men är så sjukt svårt att bestämma sig om vad man vill ha. Börjar iallafall få lite klarhet om vad jag måste ha i en Panerai.

Sandwich
Manuell
Kupat safir
Glasbaksida
In-house

Det självklara valet är kanske en 422, men fast jag testat @Palenkovich så tvekar jag till storleken.... 47 är stort.

Knuffa mig över kanten till 422 eller kom med förslag på något likvärdigt som uppfyller mina krav, fast då 44.

Senast ändrad:
Är också sugen på att testa Panerai för första gången. Men är så sjukt svårt att bestämma sig om vad man vill ha. Börjar iallafall få lite klarhet om vad jag måste ha i en Panerai.

Sandwich
Manuell
Kupat safir
Glasbaksida

Det självklara valet är kanske en 422, men fast jag testat @Palenkovich så tvekar jag till storleken.... 47 är stort.

Knuffa mig över kanten till 422 eller kom med förslag på något likvärdigt som uppfyller mina krav, fast då 44.
Är inte hundra på om den har kupat safir, men 111:an passar bra in på din beskrivning

Vilken 632:a? Hittar en med tobaccodial (coolt) eller den med guldvisare ( också coolt)
Men ingen har sandwichtavla, vilket är coolt på gränsen till ett måste... men 632:an tycker jag slår 005:an ... 111:a?
Syftar på den med guldvisare. Har bestämt mig för att köpa en ny panna så 111:an blir därför inte aktuell. Tycker även om fakepatina så det lutar mot 632 :)

Edit: 632 ser ut att ha både brun tavla och guldvisare? Är förvirrad

PAM233 finns och är 44mm men den kostar mer än 422.

Jag själv har haft en 422 och den är på topp tre hos mig

Edit nu ljög jag: Top fem :)

Sandwich
Manuell
Kupat safir
Glasbaksida
In-house

• Like
Reactions: CLT
233 är ruggigt bra. Men kan inte motivera 30k mer för den än 422....
*knuffar över kanten* :D
IMG_20160831_195150.jpg

IMG_20161119_152152.jpg

Det börjar klia i köpfingrarna igen beträffande Panerai.
Den enda Panerain jag ägt är en 005, som jag sålde efter ett par veckor pga att jag tyckte att den var obekväm. Men nu vill jag testa igen. Det står mellan en Luminor 44mm och en Speedy Moonwatch (tänkt som ett komplement till Rolex sub).

Jag skulle helst vilja hitta en bra PAM111 då den tickar alla boxar hos mig - sandwich, basemodell, 44mm, stål. Men det som jag ogillar är glasbaksida. Skulle vilja ha stålbaksida a'la 005.

Finns det någon motsvarande base-modell (ej någon av de nya med 100m WR) som har det jag önskar? Anledningen till att jag helst vill ha en klassisk basemodell är pga andrahandsvärdet. Känner tyvärr att Panerai har på tok för många referenser. Vill hålla mig till någon basemodell som har ett erkänt bra andrahandsvärde och "lättsåldhet", helt enkelt - då risken finns att jag flippar den igen.

Sandwich
Manuell
Kupat safir
Glasbaksida
In-house

PAM 233...tydligen 2:a på den...

Sandwich
Manuell
Kupat safir
Glasbaksida
In-house

PAM233 finns och är 44mm men den kostar mer än 422.
Jag själv har haft en 422 och den är på topp tre hos mig
Edit nu ljög jag: Top fem :)
233 är en grymt trevlig panna, men för egen del vill jag ha en clean tavla och med subsekund enbart. Händer lite för mycket på tavlan för att jag skulle köpa 233, även om jag som sagt gillar den skarpt.
422 är egentligen nästan den optimala (samtida) pannan för min del. @cultshit , du har ju minst lika stadiga handleder som jag, klart du ska ha 422!

• Like
Reactions: CLT
Tack för input! :)

På Panerai.com finns 005 kvar (01005) och den verkar också ha 100wr.. Jag badar ändå inte med mina klockor så det spelar ingen större roll för mig om den har 100 eller 300. Har det någon betydelse om klockan har snap on eller skruvat boettlock eller är det också en DNA-fråga?

DNA absolut eftersom Panerai är dykarur från början. Personligen skulle jag säga kvalitetskänsla också men jag vill betona att det är en personlig betraktelse.
Ur ett rent funktionellt perspektiv gör ju snap-on det det ska (förutom sämre WR). Å andra sidan, ur ett funktionellt perspektiv gör en klocka för 100 spänn också jobbet - om än inte lika länge. :)

Har du chans att få tag på en fräsch 005 eller 111 (sandwich, förutom vissa serier som också är sausage - googla) så tror jag definitivt att den om inte annat kommer att vara mer värdebeständig.

Det börjar klia i köpfingrarna igen beträffande Panerai.
Den enda Panerain jag ägt är en 005, som jag sålde efter ett par veckor pga att jag tyckte att den var obekväm. Men nu vill jag testa igen. Det står mellan en Luminor 44mm och en Speedy Moonwatch (tänkt som ett komplement till Rolex sub).

Jag skulle helst vilja hitta en bra PAM111 då den tickar alla boxar hos mig - sandwich, basemodell, 44mm, stål. Men det som jag ogillar är glasbaksida. Skulle vilja ha stålbaksida a'la 005.

Finns det någon motsvarande base-modell (ej någon av de nya med 100m WR) som har det jag önskar? Anledningen till att jag helst vill ha en klassisk basemodell är pga andrahandsvärdet. Känner tyvärr att Panerai har på tok för många referenser. Vill hålla mig till någon basemodell som har ett erkänt bra andrahandsvärde och "lättsåldhet", helt enkelt - då risken finns att jag flippar den igen.
Tillverkas (väl?) inga base i 44 mm med sandwich? Alla i luminorserien saknar sandwich och alla luminor 1950 med base och sandwich är 47 mm. Är 87% säker på detta.

Tillverkas (väl?) inga base i 44 mm med sandwich? Alla i luminorserien saknar sandwich och alla luminor 1950 med base och sandwich är 47 mm. Är 87% säker på detta.

Är det jag som fått det om bakfoten när jag trott att t ex PAM111 (dvs både 44mm och sandwich) är en "base-modell"? Eller hur funkar det där?

PS tillägg i min förra post... kräver subsekund, med :)

Stämmer, 111 är en basemodell men tror inte den tillverkas längre?
Nej det stämmer.

Är de nya 100m wr-pannorna de nya base-modellerna? t ex 1005?

Vad rekommenderar ni om jag alltså vill ha:
44mm, sandwich, subsekund, stål, stålbaksida? Vill inte köpa en obskyr opopulär modell heller som blir svårflippad senare.

Nej det stämmer.

44mm, sandwich, subsekund, stål, stålbaksida? Vill inte köpa en obskyr opopulär modell heller som blir svårflippad senare.

Har inte de flesta 44mm basmodeller glasbaksida? Annars en begagnad 111 av din beskrivning. :)

Nej det stämmer.

Har inte de flesta 44mm basmodeller glasbaksida? Annars en begagnad 111 av din beskrivning. :)
Korrekt, begagnad 111 är det som gäller. Sån som bla. @Compiss och @MickeG har..

Begagnad eller NOS 510 kvalar väl in på det mesta, men har förstås glasbaksida.

Tack. Får nästan acceptera faktum att jag tvingas skaffa glasbaksida om det fortsätter så här..
Har kollat på 510 en del sedan tidigare faktiskt. Känns som att prisskillnaden mellan den och 111 är försumbar - då får man ju inhouse-verk. Hur är P.5000 enligt den samlade erfarenheten? Är den bombsäker eller är den ökänd för sjukdomar?

Fan - såg nu på Watchuseek att flera 510-köpare blivit missnöjda då de fått hem sausage/printed dial på sina 510. Det verkar som att Panerai tog bort sandwich på dessa mot slutet av 2015.

Varför? Någon som har koll på Panerais sandwich-policy? Varför tog man bort det från vissa
senare 111 också?

Slänger ut en sista blänkare innan det blir en annons för övriga medlemmar. Nån som är sugen på nedan?
Har verkligen försökt gilla det här bandet då det är ruskigt bekvämt och snyggt men av nån anledning kommer vi inte riktigt överens. Tror det är aningen för mörkt för min smak. Allt annat jag äger från skor till band är av ljusare karaktär. Nån som kanske är sugen på ett byta mot ett eller fler band?
IMG_1260.JPG

Tack. Får nästan acceptera faktum att jag tvingas skaffa glasbaksida om det fortsätter så här..
Har kollat på 510 en del sedan tidigare faktiskt. Känns som att prisskillnaden mellan den och 111 är försumbar - då får man ju inhouse-verk. Hur är P.5000 enligt den samlade erfarenheten? Är den bombsäker eller är den ökänd för sjukdomar?

Fan - såg nu på Watchuseek att flera 510-köpare blivit missnöjda då de fått hem sausage/printed dial på sina 510. Det verkar som att Panerai tog bort sandwich på dessa mot slutet av 2015.

Varför? Någon som har koll på Panerais sandwich-policy? Varför tog man bort det från vissa
senare 111 också?
Nya 510 har sausage dial, därför jag skrev NOS eller begagnad. Inte omöjligt att hitta på C24.

senare 111 också?
Jag vet faktiskt inte fördelen med inhouse. Jag föredrar nog fan uthus

Denna ligger väldigt bra prismässigt om man kan leva utan sekundvisare. Kommer med lådor / cert osv.

IMG_1025.PNG

PS. Jag har inget med annonsen att göra eller med säljaren, som är för mig okänd

Nej det stämmer.

Du har 312an men då får du leva med glasbaksida + datum (!).

Säger det igen. Finns få/ingen panna som tickar alla boxar (lägger till: som man har råd med :) )

Tillbaka
Topp