• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tack. Får nästan acceptera faktum att jag tvingas skaffa glasbaksida om det fortsätter så här..
Har kollat på 510 en del sedan tidigare faktiskt. Känns som att prisskillnaden mellan den och 111 är försumbar - då får man ju inhouse-verk. Hur är P.5000 enligt den samlade erfarenheten? Är den bombsäker eller är den ökänd för sjukdomar?

Fan - såg nu på Watchuseek att flera 510-köpare blivit missnöjda då de fått hem sausage/printed dial på sina 510. Det verkar som att Panerai tog bort sandwich på dessa mot slutet av 2015.

Varför? Någon som har koll på Panerais sandwich-policy? Varför tog man bort det från vissa
senare 111 också?
Apropå p.5000 så hade verket barnsjukdomar som nu ska vara åtgärdade.

Varför? Någon som har koll på Panerais sandwich-policy? Varför tog man bort det från vissa
senare 111 också?
Diskuterats lite här och var att det är för att det är billigare att producera painted dial istället för sandwich, så det är väl helt enkelt endast ekonomiska aspekter som styrt. Men storyn jag fick från en säljare inne hos en Panerai-boutique var att "painted dial" är ännu mer Panerai-authentic så det är egentligen en "förbättring". Yeah right... :hilarious:

Jag var själv i valet och kvalet mellan 111/112 och 510/560. Det föll på en begagnad 510 med sandwich just pga. att den tickade åtminstone i de flesta rutor hos mig, även om jag också var kluven till recensionerna av P.5000 verket. Men som med allt annat så är det ju bara de som fått problem som hojtar till... de flesta P.5000 verk därute rullar ju på bra (eller lyckligt ovetandes ägare). Hur som haver så köpte jag min 510 hos en handlare som även gav 1 års garanti vilket var en säkerhet som tog bort den risken initialt.

Annars så är nog den största fördelen att ha 8 dagars PR istället för 3 dagar som på 111/112. Jag som roterar mellan många klockor (som för övrigt endast är automatiska i winders) hade nog blivit galen av att inte minnas när jag senast drog upp min manuella klocka. Resultatet hade väl varit att man i tid och otid måste sitta och dra upp, eller riska att sitta där med stannat verk på armen. Nu drar jag upp den varje söndagkväll när man ändå gosar och kelar med samlingen (säg att det inte bara är jag som gör så??) och då är 510 fit for fight hela veckan! Så mitt tips är att absolut söka efter en 510:a med sandwich. Den nyare känns IMHO själlös och platt...

Oj nu trilla du rakt ner i en rätt intressant och ibland en infekterad frågeställning!

005 är ansedd som en mer korrekt Panerai baserat på skruvat boettlock och 300m WR samt skruvade springbars. En av de kultförklarade base logo modellerna (just 005 har slutat tillverkas).

632 är lite nytänk, snap on boettlock och enbart 100m WR samt enbart normala push-springbars. Jag gillar dock dirty dial på 632 men om jag hade gått åt 632 hållet så skulle jag hoppat på 631 istället med en blå logo på tavlan :)

Men ja det är som alltid upp till personlig smak och tycke. 005 är ju mer Panerai DNA helt klart!

Jag valde kombinationen mellan 005 och 632. Luminor Marina Boutique Edition, 411 och många fler nummer, har dirty dial och samma annars som 005. Just min modell är 416.

Tack. Får nästan acceptera faktum att jag tvingas skaffa glasbaksida om det fortsätter så här..
Har kollat på 510 en del sedan tidigare faktiskt. Känns som att prisskillnaden mellan den och 111 är försumbar - då får man ju inhouse-verk. Hur är P.5000 enligt den samlade erfarenheten? Är den bombsäker eller är den ökänd för sjukdomar?

Fan - såg nu på Watchuseek att flera 510-köpare blivit missnöjda då de fått hem sausage/printed dial på sina 510. Det verkar som att Panerai tog bort sandwich på dessa mot slutet av 2015.

senare 111 också?
Höll på att göra bort mig på en 510 i fredags. Affär typ "klar" och googlar lite extra angående modellen, hittade då en tråd på VRF om att de inte längre är Sandwich.... snabb kontakt med säljaren för att kontrollera, och nä, ingen Sandwich på den.... Bra säljare iaf som förstod mitt misstag och höll med om att 510 är sjukt tråkigt med nya tavlan!

Kanske ett tecken på att de inte ska bli en 510 för mig :D

Höll på att göra bort mig på en 510 i fredags. Affär typ "klar" och googlar lite extra angående modellen, hittade då en tråd på VRF om att de inte längre är Sandwich.... snabb kontakt med säljaren för att kontrollera, och nä, ingen Sandwich på den.... Bra säljare iaf som förstod mitt misstag och höll med om att 510 är sjukt tråkigt med nya tavlan!

Kanske ett tecken på att de inte ska bli en 510 för mig :D
Finns en inne på Luxury Watches med sandwich

• Like
Reactions: CLT
Första pannan!! 632
IMG_6489.JPG

Tillbaka
Topp