• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detta var min första Panerai hade aldrig haft den på handen eller sett den IRL. Men sen jag fick den i slutet av september har jag nästan varit OWG hela hösten med 233an. Jag är supernöjd och väldigt förvånad över att jag är så nöjd. Funkar precis till allt i mitt liv just nu iaf :)
Som det ska vara. Gratulerar!

IMG_1657.PNG
Bara jag som går igång på keramiskt? Ref.335 Black is king!
Instämmer. Keramik är angenämt. Rockar en 317 titt som tätt .
IMG_20160228_113928-03.jpeg

Är det här en kuggfråga? ;)
Slänger upp Tuttoneron igen.. Svart visare med lysmassa i = läsbart.

IMG_7831.JPG

IMG_7878.JPG
:) Min definition blir nog "knappt läsbar". Personligen är läsbarheten för kass, men det beror mer på min syn än något annat. Jag föredrar starka kontraster mellan visare och tavla så. Det är därför jag är mer freaky för silvervisare än guld. Likadant inför superluminova i grönt mot det mer patinagula. Nu läser jag vad @Mag syftar på för klocka och då förstår jag bättre hans inlägg, fast jag inte delar hans uppfattning. I min röda tråd ska även minut och timvisaren vara i vitt.

Antar att det där är en äldre PAM510, dvs innan de fick korv-tavlan.
Absolut utsökt jävla klocka hur som!
.... Ja, long-time-lurker här, som inte kan kommentera för fem öre... Vetefan hur jag visar att jag menar den posten innan mig, men menar då keroro's finfina bild :)

.... Ja, long-time-lurker här, som inte kan kommentera för fem öre... Vetefan hur jag visar att jag menar den posten innan mig, men menar då keroro's finfina bild :)
Tryck på citera i det inlägg du vill citera. Sen skriver du det du vill säga om det inlägget.

Håller med, riktigt cool!
Skriv mer tycker jag, men våga aldrig kalla en painted dial gör sausage dial :).

Tackar :)! Ibland känner jag mig som en relativt korkad man ^^

Läxan lärd, det är en painted dial :)
Det gör vi alla ibland. Just nu ser jag att du verkar ha fattat skillnaden mellan painted dail och sausage dial. Jag har alltid trott det var sak samma, men nu har jag hängt med så länge och trott att jag kan, frågar jag inte. Kanske lär jag mig skillnaden om någon i tråden berättar den. Sandwich dail är när tavlan har utskurna index med en superluminova-skiva liggandes under, painted dial borde vara som det låter, målade index. Kanske är sausage dial på de nya tavlorna med försänkta index, typ korvbrödfunktion som håller fast superluminova-korvarna. Kanske är det så.

Senast ändrad:
Det är inte ofta jag läst om service i den här tråden, mer än när något gått fel. Kanske beror det på att man tycker det är en privat sak eller så servas det för lite? Därför tänkte jag säga några små ord om en lyckad service. Denna PAM243 köpte jag av en amerikansk samlare i somras. Klockan är tillverkad 2006. Den har T-dail med visare också i tritium. Den gick väldigt bra när jag fick den. Verket är ett Valjoux 7750 som är COSC-certifierat. Jag fick inte med några papper på tidigare service. För själva känslans skull ville jag att Panerai skulle plocka isär den och serva allt som servas kan och tillsätta nya friska oljor som motverkar framtida slitage, byta alla packningar och provtrycka den. I slutet av november lämnade jag in den till Nymans ur för att sändas till Panerai servicecenter i Amsterdam. Precis innan den lämnades in fick jag veta att en 243 "förstörs" av polering och byte till den nya tråkigare tavlan och nya livlösa visare. Därför var jag noga med att säga till om att de absolut inte fick polera den och inte heller röra varken tavla eller visare. Den åkte iväg till Amsterdam och efter att de plockat isär den blev jag kontaktat av en urmakare från Nymans ur med prisförslag och information om att de skulle montera i en ny verkring. Det skulle kosta 6400 kr. Det lät helt ok med tanke på att jag läst om andra som fått besked om betydligt högre pris. Jag tolkade det som att mitt exemplar var i ett bra skick. Jag hade ingen anledning att tro något annat, men man vet aldrig. Före jul kom ett sms om att klockan var klar och kunde hämtas i butiken. Jag rusade iväg dagen innan julafton men då hade personalen redan tagit julledigt. Idag äntligen kunde jag hämta ut den. Jag fick med dokumentation från Panerai med 1 års garanti. Jag måste säga att det är en skönare känsla än jag förväntat mig, att veta att allt nu är genomgånget och fixat av proffs. Det bådar ju gott för den här klockans framtid. Att det sen "bara" tog ca 4 veckor får jag anse är väldigt bra. 6-8 veckor var den beräknade leveranstiden från mitt godkännande så det gick väldigt snabbt. Skön känsla att veta att allt därinne glider fint, mjukt och nästan utan friktion.
IMG_0187.JPG

IMG_0191.JPG

IMG_0193.JPG

Det är inte ofta jag läst om service i den här tråden, mer än när något gått fel. Kanske beror det på att man tycker det är en privat sak eller så servas det för lite? Därför tänkte jag säga några små ord om en lyckad service. Denna PAM243 köpte jag av en amerikansk samlare i somras. Klockan är tillverkad 2006. Den har T-dail med visare också i tritium. Den gick väldigt bra när jag fick den. Verket är ett Valjoux 7750 som är COSC-certifierat. Jag fick inte med några papper på tidigare service. För själva känslans skull ville jag att Panerai skulle plocka isär den och serva allt som servas kan och tillsätta nya friska oljor som motverkar framtida slitage, byta alla packningar och provtrycka den. I slutet av november lämnade jag in den till Nymans ur för att sändas till Panerai servicecenter i Amsterdam. Precis innan den lämnades in fick jag veta att en 243 "förstörs" av polering och byte till den nya tråkigare tavlan och nya livlösa visare. Därför var jag noga med att säga till om att de absolut inte fick polera den och inte heller röra varken tavla eller visare. Den åkte iväg till Amsterdam och efter att de plockat isär den blev jag kontaktat av en urmakare från Nymans ur med prisförslag och information om att de skulle montera i en ny verkring. Det skulle kosta 6400 kr. Det lät helt ok med tanke på att jag läst om andra som fått besked om betydligt högre pris. Jag tolkade det som att mitt exemplar var i ett bra skick. Jag hade ingen anledning att tro något annat, men man vet aldrig. Före jul kom ett sms om att klockan var klar och kunde hämtas i butiken. Jag rusade iväg dagen innan julafton men då hade personalen redan tagit julledigt. Idag äntligen kunde jag hämta ut den. Jag fick med dokumentation från Panerai med 1 års garanti. Jag måste säga att det är en skönare känsla än jag förväntat mig, att veta att allt nu är genomgånget och fixat av proffs. Det bådar ju gott för den här klockans framtid. Att det sen "bara" tog ca 4 veckor får jag anse är väldigt bra. 6-8 veckor var den beräknade leveranstiden från mitt godkännande så det gick väldigt snabbt. Skön känsla att veta att allt därinne glider fint, mjukt och nästan utan friktion.
IMG_0187.JPG

IMG_0191.JPG

IMG_0193.JPG
Gratulerar får man väl säga! Det var lite läskigt där ett tag. :)

Gratulerar får man väl säga! Det var lite läskigt där ett tag. :)
Jo det var ju det och normalt är jag inte den personen som brukar utgå ifrån att allt som kan gå åt helvete kommer sannolikt att göra det också. Jag brukar utgå ifrån att allt bli bra, men denna gång fanns mörka moln som jag tog med mig från tråden. Min andra som jag också köpte i somras som var vattenskadad är nu på service hos AD i sydtyskland men det betalar inte jag så det ser ljust ut. 2018 ska jag för första gången in med min Radiomir, sen blir det lugnt på servicefronten i några år. Läget är under kontroll :)

Tillbaka
Topp