• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

311'an får hjälpa till att lägga in champagne för lagring i vinskåpet.
IMG_8844.jpg

Har funderat ett tag på att köpa panna, men som skåning är det inte helt okomplicerat att klämma i butik. Julledigheten tog mig till Stockholm och kroons för lite kläm. De hade ganska mycket inne.
Jag stärktes i min tro att en californiadial är rätt väg att gå. Blev inte bilder på allt, men i alla fall på 424 och 719 (LE).
IMG_2223.JPG
IMG_2224.JPG
Vad listade 719 hos Krons? Ska in i veckan och klämma...

Okej men du är nöjd med dem antar jag? Har kikat lite på climadiff, har en serveringskyl från dem. Tack för tipset :)
Jag är väldigt nöjd med dem. Enda problemet nu är att bägge är fulla, men det är snarare mitt fel. :) Jag har precis beställt trådlös termometer och hygrometer, Sensorpush, från Amazon i UK så jag kan säkerställa att skåpen håller rätt temperatur och fuktighetsgrad.

Tjenare Panerainördar! Har på sistone blivit svårt sugen på en Panna och även om ekonomin inte tillåter köp än så länge så har man för skojs skull börjat kolla runt på annonser etc.. En fundering jag har är att när man kollar chrono24 verkar 510 och 111 ligga på ungefär samma priser.. Är det något jag missar? Är 510ans 8 dagars kraftreserv så ohett bara för att den har en extra textrad på tavlan?? Vore ju underbart om man kunde kamma hem en sån för ~45k men det kanske just är något jag missar.. Hjälp mig förstå ni som är experter. :)
Jag vet inte vad det beror på i största allmänhet, men jag vet varför jag hellre köpt 111 och varför 510 inte är ett alternativ för mig. Urverket i 510 har det varit problem med och tavlan är snyggare på 111. Jag gillar inte att det står 8 days på tavlan. Det är ett väl beprövat urverk som dessutom är snyggt att se på i 111. Det är ett ETA-verk som alla urmakare kan. Slutligen är det garanterat sandwichtavla på 111. På 510 måste man verkligen försäkra sig om det, om du tycker det är viktigt. Det kan också vara en annan infästning på 510 som vissa har problem med. Jag tror båda har skruvad baksida men det är bra att kolla upp. Vissa saker är fakta kring Panerais senare modeller och andra är mer en personlig estetisk bedömning där vi gillar olika.

Jag har haft så många klockor tidigare som tickat jättehögt, så jag tycker mina pannor är tysta som möss. Allt är väl relativt, kan jag tänka mig? En Panerai har ju ett större case, vilket borde kunna agera lite mer resonanslåda än en liten pyttig Rolex Explorer eller så. :)
Vissa har ju sub-bas. :p

Jag har aldrig hört någonting från mina två, förutom rotorn. Jag satte en mot örat nu. Vad vackert det låter :smug: Som musik!
Visst låter det fint. :) Inte så att jag tror att det är nåt fel utan att den låter bara högre än annat för mig. 005an är ju manuell också så lite skillnad på verken. Kanske gör nåt för resonansen i boetten, vad vet jag.

Jag vet inte vad det beror på i största allmänhet, men jag vet varför jag hellre köpt 111 och varför 510 inte är ett alternativ för mig. Urverket i 510 har det varit problem med och tavlan är snyggare på 111. Jag gillar inte att det står 8 days på tavlan. Det är ett väl beprövat urverk som dessutom är snyggt att se på i 111. Det är ett ETA-verk som alla urmakare kan. Slutligen är det garanterat sandwichtavla på 111. På 510 måste man verkligen försäkra sig om det, om du tycker det är viktigt. Det kan också vara en annan infästning på 510 som vissa har problem med. Jag tror båda har skruvad baksida men det är bra att kolla upp. Vissa saker är fakta kring Panerais senare modeller och andra är mer en personlig estetisk bedömning där vi gillar olika.
Panerai har inte gjort så pass stora modifieringar av ETAt att det ändå krävs inhouseservice? Inte en fråga direkt till dig enbart. Någon som vet?

Panerai har inte gjort så pass stora modifieringar av ETAt att det ändå krävs inhouseservice? Inte en fråga direkt till dig enbart. Någon som vet?
Jag tror att det mest handlar om en omdesign av urverkets bryggor. Svannacke-regulatorn (om det nu heter så) finns som en del i urvalet på etaverket som panerai's basmodeller baseras på. Mao borde vilken tjomme som helst kunna serva det såvidare med undantag för slitage på bryggor och packningar.

Jag tror att det mest handlar om en omdesign av urverkets bryggor. Svannacke-regulatorn (om det nu heter så) finns som en del i urvalet på etaverket som panerai's basmodeller baseras på. Mao borde vilken tjomme som helst kunna serva det såvidare med undantag för slitage på bryggor och packningar.
tack för svar!

Ursäkta, jag såg inte förrän nu att du svarat.
Ingen fara ditt inlägg ger ju ännu mer klarhet! Problemen med urverket känns ju lite jobbigt och sandwich är nog också ett måste för mig.. Har dock inget emot texten och 8 dagars kraftreserv tycker jag är väldigt nice.. Tur att man har några månader på sig att bestämma iallafall. :p

Tillbaka
Topp