• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Saknar denna ibland, men den var snäppet för stor. Nästa panna blir en 392/393. :)
20160927_143104.jpg

En väldigt personlig och subjektiv reflektion. Så här skulle jag vilja rangordna hur lättburna de modeller jag testat är. Jag har som syns nedan svårt för 1950-boetten med automatverk då jag tycker den bygger mycket på höjden. 1940-boetten tycker jag även är rätt svår när den kommer upp i 45 mm och över. De klockor som jag är mest irriterat över att jag inte är överens med är 1940-boetten 45 mm och uppåt samt luminor 1950-subbarna på 47 mm.´Hur ser er lista ut?

Lättburet – kan köpa utan problem:
Radiomir 1940 42 mm
Luminor Due (manuell) 45 mm
Luminor Marina (automat) 40 mm
Luminor Base och Marina (manuell) 44 mm
Luminor Sub (automat) 44 mm
Radiomir (manuell) 45 mm

Lite svårare – men ändå ok:
Radiomir (manuell) 47 mm
Luminor 1950 base och marina (manuell) 47 mm

Svårast – skulle inte köpa:
Luminor 1950 Marina med datum (automat) 42 mm
Luminor 1950 Marina med datum (automat) 44 mm
Radiomir 1940 (manuell) 45 mm
Radiomir 1940 (manuell) 47 mm
Luminor 1950 Sub (automat)47 mm

En väldigt personlig och subjektiv reflektion. Så här skulle jag vilja rangordna hur lättburna de modeller jag testat är. Jag har som syns nedan svårt för 1950-boetten med automatverk då jag tycker den bygger mycket på höjden. 1940-boetten tycker jag även är rätt svår när den kommer upp i 45 mm och över. De klockor som jag är mest irriterat över att jag inte är överens med är 1940-boetten 45 mm och uppåt samt luminor 1950-subbarna på 47 mm.´Hur ser er lista ut?

Radiomir 1940 42 mm
Radiomir (manuell) 45 mm

Radiomir (manuell) 47 mm

Jag har nästan samma lista förutom att 42mm radiomir är för små :) och att jag faktiskt har en 18mm tjock Luminor 1950 Marina 44mm automat (359).

Just typ 372 är på gränsen och det är så jäkla tråkigt. Den hade gärna fått vara lite kortare horn till horn.

Radiomir 1940 42 mm
Radiomir (manuell) 45 mm

Radiomir (manuell) 47 mm

Ambitiös lista, jag har inte ens provat så många någonsin, men jag lärde mig en del av den här listan. Är det verkligen skillnad i höjd mellan en Radiomir manuell och automat? Jag förstår att rotorn tar lite plats men jag trodde det var likadana boetter. Jag provade en Californiadail 47 mm manuell som jag upplevde som stor men den satt kanon. Sen är det ju den jobbiga inre konflikten, att en större tavla blir renare och är snyggare, samtidigt som själva förhållandet mellan personstorlek och klocka ska accepteras av bäraren. Det är därför jag tror att en Paneraiägare kanske har en djupare och längre process fram till beslut, men sen håller sig fast i träsket.

• Like
Reactions: kmg
Ambitiös lista, jag har inte ens provat så många någonsin, men jag lärde mig en del av den här listan. Är det verkligen skillnad i höjd mellan en Radiomir manuell och automat? Jag förstår att rotorn tar lite plats men jag trodde det var likadana boetter. Jag provade en Californiadail 47 mm manuell som jag upplevde som stor men den satt kanon. Sen är det ju den jobbiga inre konflikten, att en större tavla blir renare och är snyggare, samtidigt som själva förhållandet mellan personstorlek och klocka ska accepteras av bäraren. Det är därför jag tror att en Paneraiägare kanske har en djupare och längre process fram till beslut, men sen håller sig fast i träsket.

Eller så är det kärlek vid första ögonkastet... När jag såg 210 för första gången så visste jag att jag var "tvungen" att ha en sådan... Samma gällde för 425. 111 och 114 var mer tveksamma men blev likväl favoriter. Som du säger, kärleken till Panerai består (hoppas jag, när jag väl kommit över mina besvikelser kring service/kvalitet och förändringar in modellprogrammet så skaffar jag sannolikt en 425 igen. Fantastisk klocka.) :)

Den är något högre tror jag. Ex så bygger väl 388 lite mer på höjden jmf med 609.
Blev osäker nu, men boettens höjd borde väl kunna skilja? :/

Den är något högre tror jag. Ex så bygger väl 388 lite mer på höjden jmf med 609.
Blev osäker nu, men boettens höjd borde väl kunna skilja? :/
Boettens höjd skiljer. Om ni vill ha ett experttips så sök på "bernard pam" + modellnummer på google. Om ni får träff på Bernardwatches så redovisar de måtten på boetten i detalj på alla ledder.
Exempel PAM 388 - Width: 45 mm / Height: 51 mm / Thickness: 17 mm / Lug Width: 26 mm

Boettens höjd skiljer. Om ni vill ha ett experttips så sök på "bernard pam" + modellnummer på google. Om ni får träff på Bernardwatches så redovisar de måtten på boetten i detalj på alla ledder.
Exempel PAM 388 - Width: 45 mm / Height: 51 mm / Thickness: 17 mm / Lug Width: 26 mm
Bra tips!
...att jämföra med min 610a som är ca 12 mm tjock har jag för mig.

Cammo är ju sååååå 2016. Oavsett. Premiär för nytt tudelat nato i cammo!

(610 på tudelat 26mm nato från natoband.nu)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Får nog korrigera dej lite där, cammo är nåt som kommer o går men alltid är rätt;)
Körde min första Sub (16800) på cammonato o körde matchande näsduk såklart:).
Bara att tjacka en näsduk i grönt/cammo o köra (till blå/brun/beige kavaj):cigar:

Det får vi styra upp!
Men man blir ju å andra sidan lite skadad med tiden. Det man tyckte var för stort för ett halvår sen kan upplevas lagom idag.
Så är det absolut. Det är modernt dessutom att vara anpassningsbar och förändringsbenägen. Inget fel i det, bara man hela tiden minns hur det såg ut när allt började och hur man tänkte då, annars blir man en lättmanipulerad vindflöjel som flyger åt det håll krafterna vill. Nu blev det djupt igen och på väg att bli OT, om det inte blev det.

• Like
Reactions: kmg
Har jag frågat redan eller är det någon som sitter på ett Jules Verne? Foton? Recension?

Tillbaka
Topp