• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående PAM700:
In the eyes of an end-user, knowing that these innovations have been realized is enough to give us goose bumps. For the heavyweights of the industry, the situation is, of course different. These innovations need to be closely noted, as they are raising the bar for industry standard. The watch industry as a whole should keep an eye on the big things Officine Panerai is doing if they want to compete. I believe looking at these innovations as if they are specific to Panerai, is nothing more than taking precautions simply based on the visible part of the iceberg.

Inget fel på den baksidan heller...

calibre.jpg
Det där var bland det bästa på länge, undrar vad pengen hamnar på... Synd att framsidan inte var lika snygg.

Det där var bland det bästa på länge, undrar vad pengen hamnar på... Synd att framsidan inte var lika snygg.
Kollar man på bilderna på deras hemsida så ser man också att texten inte är tryckt på urtavlan utan på glaset. För en bättre 3D-look? Finns det några andra klockor som har logga/namn tryckt på glaset? Hur ser det ut i verkligheten?

Shit så många dykare det kom. Ni måste vara överlyckliga! ;-)
PAM724 var fin dock, men att det står Oracle på baksidan gör mig lite illamående.
pam724-1_zpsrfpqbldc.jpg
Synd att de var tvungna att co-branda dom två modellerna, om än bara på baklocket. Den "vanliga" AC var väl OK men just när det står ett annat företagsnamn/logga på baksidan för det tankarna till nån reklamklocka.

Kommer bli intressant att se var Bronzon hamnar i pris..

Gillade faktiskt även PAM682. Står ju såhär: "Both versions have the P.9010 automatic calibre with a power reserve of three days, the time remaining being clearly visible through the sapphire crystal back." Vad menas med detta? Power reserve indicator på baksidan?

Kommer bli intressant att se var Bronzon hamnar i pris..

Gillade faktiskt även PAM682. Står ju såhär: "Both versions have the P.9010 automatic calibre with a power reserve of three days, the time remaining being clearly visible through the sapphire crystal back." Vad menas med detta? Power reserve indicator på baksidan?
Japp power reserv på baksidan :)

Ringde precis @Nymans Ur 1851 , verkar ej gå att beställa Bronzon via de. De hade inte så mycket info om denna, en special edition som sagt.

Om ni har tips på någon AD utomlands man kan ringa, skicka gärna PM :)

I och med att det finns så sjukt många kompetenta personer på forumet, så tänkte jag passa på att ställa en fråga gällande Panerai. (admin får flytta om frågan inte passar i denna tråd).
Har på senare tid börjat intressera mig för Luminor-modellerna, men då jag har relativt tunna handleder känns en 44 mm boett lite over-sized.
PAM048 (och ett gäng andra referenser) har ju 40 mm boett vilket känns vettigt. Men fråga är hur pass attraktiv en 40 mm boett är på andrahandsmarknaden? Är det 44 mm som gäller om man någon gång får för sig att sälja klockan, eller spelar det mindre roll?
Tack på förhand :)

I och med att det finns så sjukt många kompetenta personer på forumet, så tänkte jag passa på att ställa en fråga gällande Panerai. (admin får flytta om frågan inte passar i denna tråd).
Har på senare tid börjat intressera mig för Luminor-modellerna, men då jag har relativt tunna handleder känns en 44 mm boett lite over-sized.
PAM048 (och ett gäng andra referenser) har ju 40 mm boett vilket känns vettigt. Men fråga är hur pass attraktiv en 40 mm boett är på andrahandsmarknaden? Är det 44 mm som gäller om man någon gång får för sig att sälja klockan, eller spelar det mindre roll?
Kör 42 eller 44. Jag har själv smala handlederna men 44:an (manuell) sitter ändå väldigt bra. Tycker de automatiska pannorna bygger för mycket på höjden och upplever dem därför som otympliga, men det är smaksak. :)

Det finns många som tänker som du gör just nu, så 40mm är relativt attraktiv på andrahandsmarknaden. Jag rekommenderar dig att tänka om en smula, då de flesta 40mm är tjockare än breda.

Trevliga nyheter!
Jag tror även att boetten, tjocklek kan ha betydelse också för att motstå vattentrycket på längre djup än 300m. Så vill man ha tunnare, ja då får det bli 100m eller 30m.

Tycker personligen att, så fort det finns ett panerai-kronskydd, så ska det alltid minst vara 100m. Rolex datejust som är tunna, har lyckats. Har sett att de nya tunna micro-automater, med kronskyddet, klarar endast de fjuttiga 30m? Då känns det bara mer som en dekoration?

Kör 42 eller 44. Jag har själv smala handlederna men 44:an (manuell) sitter ändå väldigt bra. Tycker de automatiska pannorna bygger för mycket på höjden och upplever dem därför som otympliga, men det är smaksak. :)

Det finns många som tänker som du gör just nu, så 40mm är relativt attraktiv på andrahandsmarknaden. Jag rekommenderar dig att tänka om en smula, då de flesta 40mm är tjockare än breda.

Tack för bra svar, som ju pekar åt samma håll. Jag hade naturligtvis inte tänkt på att de bygger mer på höjden.
Det får helt enkelt bli till att prova ut IRL vas som sitter bäst.
Tack än en gång för snabb respons :)

jag har också smala handleder men kompenserar med ganska stora händer. Jag har 44mm och tycker det fungerar så länge en inte har små händer. Många konstaterade samma sak på vinterfesten som tidigare trott dom hade för små handleder för en panna

jag har också smala handleder men kompenserar med ganska stora händer. Jag har 44mm och tycker det fungerar så länge en inte har små händer. Många konstaterade samma sak på vinterfesten som tidigare trott dom hade för små handleder för en panna
För min del är även händerna rätt små. Det är säkert svårt att spekulera i innan jag har testat, så jag får nog börja i den änden :)
Hur som helst så är det en mycket fin klocka rent estetiskt så det är bara att hoppas att man hittar något som passar bra på handleden :)

Tillbaka
Topp