• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det blir ju lite fel om man skall lägga allt för mycket värderingar på ett sådant sätt.

Typ fel att VW fortsätter tillverka VW och speciellt bubblan ...

Hur många blev upprörda när Volkswagen lanserade sin nya Bubbla i slutet av 90-talet? En bil som togs fram på Hitlers initiativ och som han personligen var med och hade designsynpunkter på.

Hur många upprörs över att IWC frivilligt designade klockor till nazistiska Luftwaffe?

Mååååånga företag har kopplingar till nazismen men tills den dag de lanserar något för att hylla detta faktum tycker jag att man kan sitta ner i båten :)

EDIT: Här var man typ 22:a på bollen :D

Japp, ni har rätt. Väldigt känsligt ämne bara för många, vilket jag också förstår. Ganska uppenbart att Panerai inte har för avsikt att provocera någon med denna klocka. Tror inte heller särskilt många (om ens någon) Paneristi sympatiserar med nazister. Tycker vi till största delen håller en väldigt positiv ton :)

PAM720 däremot :woot:
170121_pam721_catalogue.jpg

L1050537.jpg

Efter en kortvarig (kanske blir en re-match senare, vem vet) kärlek med en Speedmaster Professional så kom jag fram till att jag saknar datum på en klocka om jag inte har det - samt att jag nog inte tycker manuell uppdragning sådär himla kul i längden.
Jag har ägt endast en PAM005 tidigare som givetvis saknar datum och dessutom är manuell.

Jag lockas fortfarande till Panerai men dras lite mer åt deras automatiska modeller - t ex PAM312.

Förlorar man "DNA" och Panerai-själ om man skulle köpa en auto? Är det tråkigt att inte behöva använda den legendariska kronan/kronskyddet dagligen på en Panerai?
Vad säger expertisen som ägt båda delarna inom Paneraivärlden?

Efter en kortvarig (kanske blir en re-match senare, vem vet) kärlek med en Speedmaster Professional så kom jag fram till att jag saknar datum på en klocka om jag inte har det - samt att jag nog inte tycker manuell uppdragning sådär himla kul i längden.
Jag har ägt endast en PAM005 tidigare som givetvis saknar datum och dessutom är manuell.

Jag lockas fortfarande till Panerai men dras lite mer åt deras automatiska modeller - t ex PAM312.

Förlorar man "DNA" och Panerai-själ om man skulle köpa en auto? Är det tråkigt att inte behöva använda den legendariska kronan/kronskyddet dagligen på en Panerai?
Inga problem, har en av varje. Rätt skönt att PAM356an är automatisk, bara att ta på sig om den suttit i windern.

Hej köpte mig en pam359 ny för ca 1 månad sedan. Jag använder den max 1 gång i veckan.
Är watch winder bra för denna typ av ur eller är det bättre att den stannar och bara låter den ligga?
Läst på andra forum att vissa säger att de är bra för klockan och andra säger att det är dåligt.

Enda automat-pannan jag haft är en 359,och jämfört med de manuella jag haft (233, 510, 372) störde jag mig på att automaten var såpass tjockare. Rör sig säkert inte om mer än ett par millimeter, men det störde i alla fall mig.

Mitt resonemang vad det nu är värt.

Absolut är ett manuellt urverk mysigt och det är en liten intim rutin varje morgon att vrida kronan. A guy and his best mate. Men det är ju egentligen rent skärt nörderi.

Tycker inte alls du förlorar DNA och själ med en automat. SIHH17 visade att Panerai tar ny teknik och innovation på allvar, något som för mig signalerade en lite ny riktning för märket. Att då ha en t ex 312 med 1950 caset fast med datum och automat blir en bra lösning, det är "modernt" och i ton med "nya" Panerai men samtidigt med en boett som härstammar från dess historia.

Jag har betydligt svårare för exempelvis Due linjen...

Kör bara kör är mitt tips!

Intressant läsning, men att i efterhand försöka förstå hur man resonerade och agerade är mkt svårt. Ingen kan idag säga varför panerai valde att förse tyskarna med klockor. Att nu anklaga någon för det ena eller det andra när världen ser ut som den gör är svårt det med. Då var då och nu är nu.

Det var inte det jag egentligen ville kommentera, utan citatet "Who would want to have his name on watches used by criminals anyway?". Lösrykt som det är är det väl alla tillverkares (inofficiella) dröm att få status även i den världen. Kriminella är en hyfsat stor kundkrets för sk lyxprodukter, inklusive panerai. Eller?

Tillbaka
Topp