• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Haft denna fantastiska pjäs i ett dygn nu och njuter av varje minut! Min första panna och det känns så rätt! :)
IMG_1250.JPG

Pam 112

388, strunta i fyrkanten. Håll fokus på den runda med löken.
IMG_2729.JPG
388 är grym! :) Saknar min gamla lite. Varför krängde jag den för...:banghead: Tror jag hade en plan på att klippa en 183 istället, men det har inte blivit av ännu. Kanske blir en 610 istället när jag återhämtat mig från 177 inköpet häromveckan :greedy:

388 är grym! :) Saknar min gamla lite. Varför krängde jag den för...:banghead: Tror jag hade en plan på att klippa en 183 istället, men det har inte blivit av ännu. Kanske blir en 610 istället när jag återhämtat mig från 177 inköpet häromveckan :greedy:
PAM338 (den längst till vänster) i borstad titan och polerad ring med manuell uppvridning är en favorit, om jag nu skulle vilja köpa en till, annars är det PAM103 som jag dras till. Det finns lite bredd även i Radiomir-segmentet.
00019090.jpg
2011pam103-1.jpg

IMG_4045.JPG
Det här med att få in en 47mm under skjortkanten... hmmm.... det underlättar med en 44 med nya bettarini-boetten.
Jag tycker det går förvånansvärt lätt att passa in en 44 mm Luminor Bettarini under skjortan. Hade en 45 mm Rad automat för ett par år sen och var lite bekymrad att Luminor skulle vara bulkigare men ser inga som helst problem nu. Varför tog man inte steget till Luminor tidigare... (Älskar dock fortfarande wire-lugs och lökkrona också!) :)

IMG_2383.JPG IMG_2374.JPG IMG_2375.JPG
Kör med OEM assolutamente idag och original viklås :) Kanske en styggelse i vissas ögon, men viklåset är faktiskt inte alls så obekvämt som ryktet säger. Breitlings är ju tusen ggr mer obekvämt ;)

• Like
Reactions: Rey
Det är sånt jäkla drag här i KS bästa tråd, så man hinner ju för tusan inte med.. Nu har vi missat flera sidor/modeller!

Här kommer iaf PAM537 för sidan 537 i tråden.
Denna modell började det tisseltasslas om i samband med SIHH 2014, men det blev inte förrän senare det året den blev officiell. Det handlar om Luminor 1950 3 Days GMT Power Reserve Automatic Acciaio - 42MM. Som namnet påvisar rör det sig om 1950-boetten och en storlek på 42mm. Urverket är det automatiska P.9002, och erbjuder datum och GMT-funktionalitet och har en gångreserv på 72 timmar. Power reserve-indikator finns också och här i form av halvcirkelversionen på urtavlan. Urtavlan är för övrigt av den läckra så kallade hobnail-typen, vilket är en form av guillochémönster.

537.png
537bak.png

Vad rekommenderar ni för verktyg för att byta strap om man har skruvfäste och var köpte ni in era?
Hittade detta klippet på YT där han bland annat har en "push pin tool" för att underlätta flyttande av det mindre röret som sitter i strapen.
How to Change a Panerai Watch Strap PAM00087 by OC Watch Company

Ursäkta min terminologi :D
Jag använder oftast en skruvmejsel från Clas Ohlson och en push pin från ... ja du ... random klocksajt på nätet. Typ https://shop.hodinkee.com/collections/tools/products/spring-bar-tool?variant=238417725 ... har en sån med skruvmejsel i ena änden också.

Alltså, 425:eek:r? Det flödade av sådana på KS för ett antal år sedan. Var är alla nu? Foton tack. :)

IMG_1390.JPG

Här kommer min 537:a med sommarband.

Det är sånt jäkla drag här i KS bästa tråd, så man hinner ju för tusan inte med.. Nu har vi missat flera sidor/modeller!

Här kommer iaf PAM537 för sidan 537 i tråden.
Denna modell började det tisseltasslas om i samband med SIHH 2014, men det blev inte förrän senare det året den blev officiell. Det handlar om Luminor 1950 3 Days GMT Power Reserve Automatic Acciaio - 42MM. Som namnet påvisar rör det sig om 1950-boetten och en storlek på 42mm. Urverket är det automatiska P.9002, och erbjuder datum och GMT-funktionalitet och har en gångreserv på 72 timmar. Power reserve-indikator finns också och här i form av halvcirkelversionen på urtavlan. Urtavlan är för övrigt av den läckra så kallade hobnail-typen, vilket är en form av guillochémönster.

537.png
537bak.png

Tillbaka
Topp