• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Till er, panerai fantaster, explain fördelarna jämfört med de mer "etablerade" giganterna. Är nämligen suktade att hänga med trenden och ticka på okänd terräng så att säga^^

Panerai är väl så etablerat det går, det tillhör Richemont och är således lika etablerat som:
Vacheron Constantin
IWC
JLC
Lange & Söhne
Cartier
Piaget
Montblanc

Med mera. Sen vilka nackdelar och fördelar det finns med märken som är del av en större grupp vet jag inte riktigt.. Några är ju att märket är troligare att finnas kvar på marknaden, billigare servicekostander, men samtidigt så är de ju knappast lika service-minded som ett mindre märke kan vara.

Hej
Tack för alla svaren
jag har varit lite oinsatt i panerai fram tills nu

Vad är det för urverk dom kör med?, har för mig att dom kör med eta-verk ? Hmmmmmm... det får en att tänka^^

Hej
Tack för alla svaren
jag har varit lite oinsatt i panerai fram tills nu

Vad är det för urverk dom kör med?, har för mig att dom kör med eta-verk ? Hmmmmmm... det får en att tänka^^
Idag är det mer och mer inhouse som gäller men dom har använt mest etaverk men även verk från jlc, girard perregaux, angelus etc. Fördelen med eta är tillgång på reservdelar och enkelt att hitta serviceställen.

Idag är det mer och mer inhouse som gäller men dom har använt mest etaverk men även verk från jlc, girard perregaux, angelus etc. Fördelen med eta är tillgång på reservdelar och enkelt att hitta serviceställen.

Är det verkligen lätt att hitta service-ställen på Panerais eta-verk? Jag tänker att ett stock ETA 6498 ser väldigt annorlunda ut från det som du får en t.ex en pam 111. Iom längre power-reserve, nya bryggor och svannacke-regulatorn(heter det så :D?) så känns det inte som att man kan förvänta sig att kunna serva den billigt hos alla som vanligtvis kan hantera ETA-verk

Är det verkligen lätt att hitta service-ställen på Panerais eta-verk? Jag tänker att ett stock ETA 6498 ser väldigt annorlunda ut från det som du får en t.ex en pam 111. Iom längre power-reserve, nya bryggor och svannacke-regulatorn(heter det så :D?) så känns det inte som att man kan förvänta sig att kunna serva den billigt hos alla som vanligtvis kan hantera ETA-verk
Mestadels smink men du har en poäng i det. Men en rutinerad urmakare skal klara av det, sedan är det ju upp till en var vart man vill serva. Jag skulle nog inte serva min 510 någon annan stans än hos Panerai (den är där nu för Garanti ärende eftersom urverket inte ville gå så bra)
Sedan har vi ju Panerai hall of shame pam 318
318n.jpg

Mestadels smink men du har en poäng i det. Men en rutinerad urmakare skal klara av det, sedan är det ju upp till en var vart man vill serva. Jag skulle nog inte serva min 510 någon annan stans än hos Panerai (den är där nu för Garanti ärende eftersom urverket inte ville gå så bra)
Sedan har vi ju Panerai hall of shame pam 318
318n.jpg

haha, den är så illa... kinaklonen i min farsas marina militare har bättre finish :D

Alla urisar kan väl serva standard-unitasverket som sitter i de tidiga luminorerna? Or so Ive heard av på forumet riksbekant urmakare med tyska (?) rötter.

Är det inte den varianten som är gjord med annat typsnitt för AMG/Mercedes?

För mig är det alldeles för många saker som inte är Panerai på den klockan så den får en tjock tumme ner.

Efter att ha lämnat cykelskrället på centralen så blev det en lång promenad (jogging) dit för att sedan dundra iväg till posten :)

Efter att jag sålde min pam 312 och Berg lät mig prova hans pam 127 i yrvaket tillstånd i mitt kök så kunde jag inte släppa tanken på en 47mm dunderpanna. Efter att ha levt glatt med 510:an ett längre tag så kunde jag inte hålla mig längre! Here we go!

Boxen vi alla känner igen ;)
unbox.JPG

Men vad är detta? suddig bild för att skapa lite suspense :D
hereitis.JPG

Här har vi första bilden på mina nya Panerai PAM 372, sista serien med plexiglas ist för kommande safir!
förstabilden.JPG

Den tog fasen längre tid att vrida upp än min gamla 510(!), det gör inte mig något. Finns inget mysigare än att dra upp en manuell klocka :)
vridaupp.JPG

Reg-TM krona och ett plexi som ska få stå ut med både det ena och det andra! Jag siktar på att ha den i krigshärjat tillstånd till efter sommaren
regtm.JPG

plexi.JPG

Lite urverksporr, inget ETA här inte ;)
urverk.JPG

Nu till frågan, vem fasen kan bära upp 47mm utan att se ut som en clown? Jo, jag - en småskäggig, matglad skånepåg på 193cm!
47mm.JPG

Disclaimer: sorry för kassa bilder, ipadkamera och skakig hand ger inte alltid ett gott resultat :)

Efter att ha lämnat cykelskrället på centralen så blev det en lång promenad (jogging) dit för att sedan dundra iväg till posten :)

Efter att jag sålde min pam 312 och Berg lät mig prova hans pam 127 i yrvaket tillstånd i mitt kök så kunde jag inte släppa tanken på en 47mm dunderpanna. Efter att ha levt glatt med 510:an ett längre tag så kunde jag inte hålla mig längre! Here we go!

Disclaimer: sorry för kassa bilder, ipadkamera och skakig hand ger inte alltid ett gott resultat :)

Riktigt fin, stort grattis!:)

Boxen vi alla känner igen ;)
unbox.JPG

Men vad är detta? suddig bild för att skapa lite suspense :D
hereitis.JPG

Här har vi första bilden på mina nya Panerai PAM 372, sista serien med plexiglas ist för kommande safir!
förstabilden.JPG

Den tog fasen längre tid att vrida upp än min gamla 510(!), det gör inte mig något. Finns inget mysigare än att dra upp en manuell klocka :)
vridaupp.JPG

Reg-TM krona och ett plexi som ska få stå ut med både det ena och det andra! Jag siktar på att ha den i krigshärjat tillstånd till efter sommaren
regtm.JPG

plexi.JPG

Lite urverksporr, inget ETA här inte ;)
urverk.JPG

Nu till frågan, vem fasen kan bära upp 47mm utan att se ut som en clown? Jo, jag - en småskäggig, matglad skånepåg på 193cm!
47mm.JPG

Grattis bror, den är galet fin! Får klämma snarast :D

Tillbaka
Topp