• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börjar bli jävligt sugen på en lite "tyngre" panna än min 005a, men måste då sälja. Vad är rimlig prisbild idag för en fullset från 05 utan känd servicehistorik men som nyligen blivit timegraphad med amplitud över 300 och tidsavvikelse inom COSC? Trycktestad också =)

Tjena

Någon av er som vet vart man kan hitta en lista med alla modeller med "dome" glas, på diverse sidor finns det ju sorteringsverktyg för att hitta modeller men ingen verkar ha just glaset som kriterium. Jag är barnsligt förtjust i Luminor 1950 men tycker de modeller med "platt" glas blir lite tråkiga. På grund av detta blev 311 min första Panerai men nu är jag sugen på en ny men har inte hittat hem 100% ännu.

Hittills har jag övervägt 233 och 212 men skulle vilja titta på fler alternativ.

Några tips?
Jag har ungefär samma preferenser. Dome glas,stora siffrorna (nya 2:an i 12) och minst 3 siffror (3, 6, 12 e 6, 9, 12 - men inte krympta siffror som med kombo sekund/9:an) och 44mm. Det är tyvärr en omöjlig ekvation. En 372 eller 422 krympt till 44 mm är lösningen. Släpper dom en sån kommer den bli oerhört populär IMO!

• Like
Reactions: Kim
Om någon vill komma med spontana tips kan jag tillägga att jag föredrar 44mm och helst inhouse-verk men det är inte ett krav.

Jag tror inte du har mycket till val utöver 233, 212 och möjligvis destrovarianter av dessa (om det finns) om du önskar ha kupat glas :( men jag är ärligt talat inte världens bästa referensrabblare när det kommer till Panerai men jag kan inte minnas att jag stött på någon

Jag har ungefär samma preferenser. Dome glas,stora siffrorna (nya 2:an i 12) och minst 3 siffror (3, 6, 12 e 6, 9, 12 - men inte krympta siffror som med kombo sekund/9:an) och 44mm. Det är tyvärr en omöjlig ekvation. En 372 eller 422 krympt till 44 mm är lösningen. Släpper dom en sån kommer den bli oerhört populär IMO!

Jag hade också föredragit att min 372:a var 44mm. Nu fungerar ju 47:a för mig och det är ganska ball men det hade helt enkelt varit smidigare.

Om nu en 372:a skulle komma i 44mm så känns det som att det kommer bli en dyr historia i form av någon limited edition. Detta tror jag då 372:an är ju baserad på en historisk modell, 6152-2. Att då släppa det caset i 44mm variant som aldrig gjorts tidigare antar jag kommer komma med ett premium på prislappen.

Jag tror inte du har mycket till val utöver 233, 212 och möjligvis destrovarianter av dessa (om det finns) om du önskar ha kupat glas :( men jag är ärligt talat inte världens bästa referensrabblare när det kommer till Panerai men jag kan inte minnas att jag stött på någon
Gav mig precis på att leta ordentligt på egen hand och insåg att det finns ett par Regatta modeller, lite röriga men inget som stör mig. Den blå visaren ger dessutom lite extra liv men efter en snabb titt på C24 känner jag att ca 100k för en snart 10 år gammal modell med Valjoux verk är lite väl.

Man kanske ska gå på den klassiska 233 och sen börja spana på Radiomir, vi ska ju alla den vägen vandra

Jag hade också föredragit att min 372:a var 44mm. Nu fungerar ju 47:a för mig och det är ganska ball men det hade helt enkelt varit smidigare.

Om nu en 372:a skulle komma i 44mm så känns det som att det kommer bli en dyr historia i form av någon limited edition. Detta tror jag då 372:an är ju baserad på en historisk modell, 6152-2. Att då släppa det caset i 44mm variant som aldrig gjorts tidigare antar jag kommer komma med ett premium på prislappen.
Det mesta med Panerai kommer med en premium på prislappen...

Gav mig precis på att leta ordentligt på egen hand och insåg att det finns ett par Regatta modeller, lite röriga men inget som stör mig. Den blå visaren ger dessutom lite extra liv men efter en snabb titt på C24 känner jag att ca 100k för en snart 10 år gammal modell med Valjoux verk är lite väl.

Man kanske ska gå på den klassiska 233 och sen börja spana på Radiomir, vi ska ju alla den vägen vandra

Låter som en bra idé :) 233 är grym och hade jag haft degen så hade jag nog slagit till på den över min 372:a.. tror jag :p
Sen är det väl en oskriven regel att en luminor bör kompletteras av en radiomir inom ett år ;)

Pannatajm!!
image.jpg
Schysst canvas! Var hittade du det? :)

Om någon sitter på straps som ej används, eller är för små kan jag tänka mig köpa..

Föredrar 125/75 eller mindre..

PM!

Min 002 behöver servas... Är det bara Nymans som gäller i Sthlm, eller finns det något alternativ? Svaret finns kanske redan i tråden, men jag hittade inget när jag sökte.
image.jpg

Jag vill ha ett äkta gummiband till min Radomir pam00388 i sommar. Någon som vet var man får tag i bra färska? Jag tror jag behöver 26 mm men har inte mätt.

Tillbaka
Topp