• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den är ganska oanvänd och rätt ny - uttagen Mars 2014, aldrig polerats.
Jaha, jag jämförde med min som fått vara med sen jag köpte den 2013. Jag tittade på foton jag tog när den var ny. Det har blivit en och annan hairline med åren. Därför ska jag absolut be dem polera vid nästa service.

Senast ändrad:
Inte mitt foto, men ...
tybama9y.jpg

425:an är 52mm lång och Luminor 44mm (och Luminor 1950 44mm) är 54mm lång.

Skälet till att jag har det här fotot lättillgängligt är givetvis att jag någon gång i framtiden ska äga en 425 eller 424. :)
Den ser ju märkbart större ut än Luminorn men är bandhornsavståndet kortare så borde det fungera ändå. Vilket dilemma, nu hade man ju verkligen velat pröva.

17cm :mad:

Ja jag får nog ta och gå in och göra testa helt enkelt. Känns som att det hade varit mer avslappnat och trevligare på en gtg :rolleyes::D
Alltså, du är precis som mig ett "gränsfall" . Jag har 18 cm runt handleden, men eftersom jag gillar att klockan sitter stort på handleden tycker jag det funkar. Man kan ju liksom inte räkna med att en 372 kommer sitta som en dressare. Den kommer se stor ut, men det är också meningen. Så det hänger på dig själv helt enkelt - hur du vill att den ska se ut.

Bara att gå till Krons/Nymans och prova, om du inte orkar vänta tills nästa GTG, när den nu än blir av.

Lite bilder så du får en känsla av ungefär hur den kommer sitta:

18879696_871518533004319_6129216307633061888_n.jpg

18580049_1971692963061828_1048322648469143552_n.jpg

18380603_421355204887752_8950304089258852352_n.jpg

Senast ändrad:
Jag beställde en dykarrem i gult till min Sub häromdagen. Nu funderar jag på att köpa till någon/några remmar till min 388. Är det någon som har sett dessa i verkligheten? Är de mer åt det blanka hållet eller är de mer matta? Stämmer färgen på bilden överens med hur man upplever den i verkligheten? De är alla oem-straps så antingen blir det grymt bra eller så blir det ingenting alls. Åsikter, tips, råd, hån, konstruktiv kritik eller andra tankar emottages tacksamt. Mustard alligator har måtten 26/20 vilket är ovanligt. Jag åker på att köpa en ny buckle (2200 kr) som för övrigt nog är den minst iögonfallande av alla panerais oem-buckles. Det finns några vägar att gå. Huvudspåret är mustard som kan bli väldigt snyggt (dressigt och vulgoitalienskt) om det är åt det mer röda hållet (grov skånsk senap). Går det mer åt det gula senapshållet (slotts-senap) kommer det att bli helt ospännande mot den svarta tavlan och vitguldsvisarna. Det skulle vara ett sätt att ge Radiomiren det dressiga och eleganta utrymmet den ska ha och inte försöka vara en skadeskjuten Luminor. Det gula är bara galet kul som omväxling och de nya assolutamente-strapsen gillar jag mer än det mörkbruna och drar väl mer åt det tuffare hållet. Jag är osäker och behöver hjälp, spott och spe eller uppmuntran. Hade de kostat 200-500 kr hade jag fattat ett eget beslut, men mustard kostar 3300+2200=5500 kr. Det gula 3300 kr och de andra ca 2000 kr.
979293.png.adapt.512.341.png

Buckle stål 20 mm
918466.png.adapt.916.464.png

Mustard alligator ecru 27/20 mm
953595.png.adapt.916.464.png

Alligator yellow 27/22 mm
918674.png.adapt.916.464.png

Calf assolutamente black ecru 27/22 mm
1544107.png.adapt.916.464.png

Calf assolutamente brown beige 27/22 mm
images-6.jpeg

Här är en bra referensbild.

Senast ändrad:
Alltså, du är precis som mig ett "gränsfall" . Jag har 18 cm runt handleden, men eftersom jag gillar att klockan sitter stort på handleden tycker jag det funkar. Man kan ju liksom inte räkna med att en 372 kommer sitta som en dressare. Den kommer se stor ut, men det är också meningen. Så det hänger på dig själv helt enkelt - hur du vill att den ska se ut.

Tack för bilderna! Av bilderna att döma så tror jag spontant att det kommer se konstigt stort ut, att bandhornen kommer gå utanför handleden i princip. Känns som att min 112 sitter som 372 sitter på dig. Blir att testa och få domen hehe.

Omkretsen är en sak men viktigare är nog bredden på handryggen om det ska se klädsamt ut.

Ja det är iofs sant, har lite mer än 10cm på handryggen, ingen aning om det är stort eller litet.

Jag beställde en dykarrem i gult till min Sub häromdagen. Nu funderar jag på att köpa till någon/några remmar till min 388. Är det någon som har sett dessa i verkligheten? Är de mer åt det blanka hållet eller är de mer matta? Stämmer färgen på bilden överens med hur man upplever den i verkligheten? De är alla oem-straps så antingen blir det grymt bra eller så blir det ingenting alls. Åsikter, tips, råd, hån, konstruktiv kritik eller andra tankar emottages tacksamt. Mustard alligator har måtten 26/20 vilket är ovanligt. Jag åker på att köpa en ny buckle (2200 kr) som för övrigt nog är den minst iögonfallande av alla panerais oem-buckles. Det finns några vägar att gå. Huvudspåret är mustard som kan bli väldigt snyggt (dressigt och vulgoitalienskt) om det är åt det mer röda hållet (grov skånsk senap). Går det mer åt det gula senapshållet (slotts-senap) kommer det att bli helt ospännande mot den svarta tavlan och vitguldsvisarna. Det skulle vara ett sätt att ge Radiomiren det dressiga och eleganta utrymmet den ska ha och inte försöka vara en skadeskjuten Luminor. Det gula är bara galet kul som omväxling och de nya assolutamente-strapsen gillar jag mer än det mörkbruna och drar väl mer åt det tuffare hållet. Jag är osäker och behöver hjälp, spott och spe eller uppmuntran. Hade de kostat 200-500 kr hade jag fattat ett eget beslut, men mustard kostar 3300+2200=5500 kr. Det gula 3300 kr och de andra ca 2000 kr.
979293.png.adapt.512.341.png

Buckle stål 20 mm
918466.png.adapt.916.464.png

Mustard alligator ecru 27/20 mm
953595.png.adapt.916.464.png

Alligator yellow 27/22 mm
918674.png.adapt.916.464.png

Calf assolutamente black ecru 27/22 mm
1544107.png.adapt.916.464.png

Calf assolutamente brown beige 27/22 mm
images-6.jpeg

Här är en bra referensbild.
Jag gillar att du törs svänga ut lite i strap-väg, men hade jag stått i ditt val hade jag valt beige asso av de du listat ovan, feg som jag är.

Tack för bilderna! Av bilderna att döma så tror jag spontant att det kommer se konstigt stort ut, att bandhornen kommer gå utanför handleden i princip. Känns som att min 112 sitter som 372 sitter på dig. Blir att testa och få domen hehe.

Ja det är iofs sant, har lite mer än 10cm på handryggen, ingen aning om det är stort eller litet.
Det låter skitmycket.

Jag gillar att du törs svänga ut lite i strap-väg, men hade jag stått i ditt val hade jag valt beige asso av de du listat ovan, feg som jag är.
Ha ha, jag är också feg. Feg är inte rätt ord förresten. Ett rött strap har jag provat en gång och det gick bort direkt när jag fick på det på klockan. Det gula kanske jag skulle gilla 2 dagar/månad. Jag provade Tudor Black Bay 36 med det beiga skinnbandet och det var förvånansvärt snyggt. Det är lite åt det hållet jag undrar om ett assolutamente beige skulle kunna bli? Jag tycker det är väldigt svårt att se på en bild och överföra det till hur man upplever det på riktigt. Därför är jag open minded tills verkligheten gör sig gällande. Då får jag en direkt feeling om något passar eller inte. Det gör det lite svårt i denna bildvärld när en AD inte har alla modeller hemma. Sist när jag skulle köpa ett nytt till min 243, måste jag beställa det osett och dessutom lägga handpenning. The point of no return har passerat oavsett om det blir skit eller inte. Nu är jag rätt säker på att det bandet blir bra, men till Radiomiren är det svårare. Tack för din input.
Tudor-Heritage-Black-Bay-36-ref-79500-Baselworld-2016-6.jpg

Det är åt det här hållet jag vill.
918553.png.adapt.916.464.png

Det här kardborrebandet köpte jag till submersiblen. Det blir bra då det är ett riktigt kardborreband som är gjort för dykning. Det passar bra till en så toolig klocka som 243 är. Det är samma stil och det är väl så man ska tänka.

Senast ändrad:
Sväng in nästa gång och ve om att få prova. Precis som @stelah säger så går det inte riktgt att få en uppfattning utan att prova! Annars finns ju alltid 390.
Hur är det med 390, någon som har den eller har haft den och vill dela med sig av lite tankar och/eller bilder? Funderar på att låta den, 112 eller 560 bli första pannan.

Hur är det med 390, någon som har den eller har haft den och vill dela med sig av lite tankar och/eller bilder? Funderar på att låta den, 112 eller 560 bli första pannan.
Bara snodda bilder från nätet. Samma samma Bettariniboett som 111/112/005/000 etc med screw down case back. Tycker den är svinbra i vissa vinklar/ljus och supertråkig i andra.
IMG_7327.JPG

IMG_7331.JPG

Sida vid sida med 372. I mitt tycke är 372 långt bättre.
IMG_7329.JPG
IMG_7330.JPG

IMG_7326.JPG

Bara snodda bilder från nätet. Samma samma Bettariniboett som 111/112/005/000 etc med screw down case back. Tycker den är svinbra i vissa vinklar/ljus och supertråkig i andra.
IMG_7327.JPG

IMG_7331.JPG

Sida vid sida med 372. I mitt tycke är 372 långt bättre.
IMG_7329.JPG
IMG_7330.JPG

IMG_7326.JPG
Tack! Håller helt med om att 372 är mycket bättre och mer äkta vintagekänsla, men den är för maffig för mig. Och tycker nog ändå att 390 är roligare än 111/112 som @Palenkovich säger. Dock verkar 390 inte lika enkelt att få tag på beggad. Ska till NY över jul och tänkte klippa en forumklocka i staterna, så allt beror på tillgången precis då. Hittar jag en fin 112 så tar jag den nog som ingångsklocka och byter upp mig med tiden.

Tack! Håller helt med om att 372 är mycket bättre och mer äkta vintagekänsla, men den är för maffig för mig. Och tycker nog ändå att 390 är roligare än 111/112 som @Palenkovich säger. Dock verkar 390 inte lika enkelt att få tag på beggad. Ska till NY över jul och tänkte klippa en forumklocka i staterna, så allt beror på tillgången precis då. Hittar jag en fin 112 så tar jag den nog som ingångsklocka och byter upp mig med tiden.
Synd på timingen. Låg en 390 ute till ett löjligt lågt pris tidigare..

https://klocksnack.se/threads/panerai-390-prisbump-30-1.63875/

Hänger också på hur viktigt det är med sandwich tavla för dig.

Den springande punkten kan bli visarna. Personligen sålde jag iväg en TT för att jag tröttnade på blandningen. TT är poppis just nu, men jag tror att antingen eller håller i längden.

Senast ändrad:
Den limiterade gröningen (PAM736) kommer förmodligen få lämna då jag ligger ute med för mycket för tillfället. Helt ny, utplockad från Milano Boutiquen av mig. Legat i bankfacket sen dag 3. Håller gärna klockan inom familjen, så om någon här är intresserad , skicka PM!

IMG_20170917_175631_111.jpg

Senast ändrad:
Den springande punkten kan bli visarna. Personligen sålde jag iväg en TT för att jag tröttnade på blandningen. TT är poppis just nu, men jag tror att antingen eller håller i längden.
Har nog aldrig sett guldvisare i stålboett som two-tone, för mig är det när glasring och/eller mittlänkar osv är guld. I Panerais fall är det väl snarare så de gjordes från början :)

Ajabaja; guldvisare i en Stålpanna är rena godiset!
:) jag har inte sagt något annat, men det finns mer godis i påsen. Är det verkligen historiskt korrekt med guldvisare? Det låter osannolikt att den italienska militären beställer klockor med guldvisare till ett dykarur, men jag kan inte historien tillräckligt bra. Det känns lika motsägelsefullt som att montera in en blank tavla i ett dykarur.

Har nog aldrig sett guldvisare i stålboett som two-tone, för mig är det när glasring och/eller mittlänkar osv är guld. I Panerais fall är det väl snarare så de gjordes från början :)
Det är möjligt att de passar in i folkmunnens TT-norm, men vitt stål och gult guld blandas. Det kan vi vara överens om. Inget ont i det. Jag har nog bara svårt att förstå att det skulle anses vara "finare"/historiskt mer korrekt än visare i vitguld. De är fina båda varianterna, på sitt egna sätt. Personligen tycker jag mer om det rena formspråket med antingen allt i gult guld eller allt i vitt stål/vitguld, men smaken är som baken som kan växla över tid.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp