• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är möjligt att de passar in i folkmunnens TT-norm, men vitt stål med gult guld blandas. Inget ont i det. Jag har nog bara svårt att förstå att det skulle anses vara "finare"/historiskt mer korrekt än visare i vitguld. Det är fina båda varianterna, på sitt egna sätt. Personligen tycker jag mer om det rena formspråket med antingen allt i gult guld eller allt i vitt stål/vitguld, men smaken är som baken som kan växla över tid.
Jag är inte så inne på det här alls, men först gissar jag att TT står för two-tone och att tonerna är gult guld och "vitt" silver / stål / vitguld-isch ... ? Kan man räkna typ en 372:a till TT eller ska metallerna sitta väldigt nära varandra som på ett armband med mittlänkar i annan färg?

Älskar den men jag tror 47mm blir svårt att bära upp för mig. Vad är lug to lug måttet?

Jag klarade det med mina små handleder. Tycker att min gamla 005 kändes större.

IMG_2108.jpg
IMG_2109.jpg

Det är möjligt att de passar in i folkmunnens TT-norm, men vitt stål och gult guld blandas. Det kan vi vara överens om. Inget ont i det. Jag har nog bara svårt att förstå att det skulle anses vara "finare"/historiskt mer korrekt än visare i vitguld. Det är fina båda varianterna, på sitt egna sätt. Personligen tycker jag mer om det rena formspråket med antingen allt i gult guld eller allt i vitt stål/vitguld, men smaken är som baken som kan växla över tid.
Jag fattar vad du menar, men tycker nog att det funkar. Men det är klart stål/vitguld i visarna hade också funkat, det är mer att många pannor verkar ha svarta visare där bara lumen syns i vissa vinklar. Jag gillar när de tar för sig lite :)

Är ju usel på att hålla mig ajour i den här tråden så om jag postar gammal skåpmat får ni scrolla förbi. Fick 18 min egentid i Hong Kong idag så jag smet in i den lilla Panerai-butiken i köpcentrat och provade lite klockor jag tänkte dela. Refnummer får någon annan komplettera med, priser likaså...:bag:

Först en trevlig kronograf med keramisk boett och svart urverk, coolt.
IMG_0355.JPG

IMG_0352.JPG

Sen en "dressare" med nya tunna caset, microrotor och "boutique special" blå tavla...
IMG_0361.JPG

IMG_0357.JPG

En annan ovanlig historia med 47mm boett och nästan sandfärgad tavla. Lite skön militärfeeling, schysst band i pull-up läder.
IMG_0363.JPG

Sist men inte minst en grym, grön titanversion av den första kronografen. Nog mitt val om jag skulle varit i köptagen. Också rare, enligt den trevliga försäljaren.
IMG_0366.JPG

Ber om ursäkt för begränsad bildkvalité med oskärpa, fingeravtryck och butiksreflexer. Mot slutet hade dessutom familjens search and rescue-party lokaliserat mig och stod och trampade otåligt utanför glasdörrarna. "Skulle du prova klockorna också?"
Ett skakigt gruppfoto innan jag fick lämna butiken med löfte om att komma tillbaka senare:
IMG_0367.JPG

Är ju usel på att hålla mig ajour i den här tråden så om jag postar gammal skåpmat får ni scrolla förbi. Fick 18 min egentid i Hong Kong idag så jag smet in i den lilla Panerai-butiken i köpcentrat och provade lite klockor jag tänkte dela. Refnummer får någon annan komplettera med, priser likaså...:bag:

Först en trevlig kronograf med keramisk boett och svart urverk, coolt.
IMG_0355.JPG

IMG_0352.JPG

Sen en "dressare" med nya tunna caset, microrotor och "boutique special" blå tavla...
IMG_0361.JPG

IMG_0357.JPG

En annan ovanlig historia med 47mm boett och nästan sandfärgad tavla. Lite skön militärfeeling, schysst band i pull-up läder.
IMG_0363.JPG

Sist men inte minst en grym, grön titanversion av den första kronografen. Nog mitt val om jag skulle varit i köptagen. Också rare, enligt den trevliga försäljaren.
IMG_0366.JPG

Ber om ursäkt för begränsad bildkvalité med oskärpa, fingeravtryck och butiksreflexer. Mot slutet hade dessutom familjens search and rescue-party lokaliserat mig och stod och trampade otåligt utanför glasdörrarna. "Skulle du prova klockorna också?"
Ett skakigt gruppfoto innan jag fick lämna butiken med löfte om att komma tillbaka senare:
IMG_0367.JPG
Härliga pjäser, tack för att du delar med dig.

Jag är inte så inne på det här alls, men först gissar jag att TT står för two-tone och att tonerna är gult guld och "vitt" silver / stål / vitguld-isch ... ? Kan man räkna typ en 372:a till TT eller ska metallerna sitta väldigt nära varandra som på ett armband med mittlänkar i annan färg?
Jag vet inte var gränsen går. Jag försöker bara förstå varifrån hypen kom som skapade gulguldsvisare till det enda rätta :). Jag tycker vitguld ger en bättre läsbarhet mot en mörk tavla. Det är viktigare för mig som är så gammal och har så dålig syn ;)

Är det allmänt trögt med paneraiförsäljning nu ? Inte fått ett napp på min annons på 005:an. Tycker ändå den är rimligt prissatt. Tycker det är många som ligger ute rätt länge.

Är det allmänt trögt med paneraiförsäljning nu ? Inte fått ett napp på min annons på 005:an. Tycker ändå den är rimligt prissatt. Tycker det är många som ligger ute rätt länge.
Det var en himla ruljans för någon månad sen, massa folk roterade pannor, så det är nog svårt att få dem att köpa ytterligare eller nytt. Jag har en väldigt rimligt prissatt klocka ute, klart underpris, men det är inte så många klocksnackare som gillar vita klockor (konstigt egentligen eftersom man ofta ser Rolex Explorer 2). :)

Det var en himla ruljans för någon månad sen, massa folk roterade pannor, så det är nog svårt att få dem att köpa ytterligare eller nytt. Jag har en väldigt rimligt prissatt klocka ute, klart underpris, men det är inte så många klocksnackare som gillar vita klockor (konstigt egentligen eftersom man ofta ser Rolex Explorer 2). :)
Jupp, känns som det stannat av lite nu, marknaden mättad :)

Jag funderade ganska länge innan jag ratade din 630. Gillar vita pannor men känner att jag ska börja med en "vanlig" med sandwich och allt det där. Sedan är det ju lite trist med skadan på bandhornet.

Kanske slår fortfarande svallvågorna in efter en alldeles för dyr semester? Jag drog tillbaka min 388. Efter några förslag om byten och skambud bestämde jag mig för att inte låta någon få den. Jag behåller den t.v. med integriteten i behåll. Tids nog kommer det någon som vill ha den och jag har tid att vänta på min 103.

Allt går alltid i svallvågor, Panerai är ju lite nischat så gäller verkligen ha rätt modell spontant. Lite det som är min reflektion över t ex din 630 @mårt - En härlig Panerai men lite "udda" för gemene man som oftast vill testa och då blir det lätt någon av basmodellerna eller en 372 om man vill gå lite extra långt.

Tyvärr gör detta även att man ibland faktiskt drar sig för att prova någon lite annorlunda modell, är själv sugen på en 024 men vet ju att den kommer vara oerhört svårsåld här på forumet.

• Like
Reactions: PJW
Allt går alltid i svallvågor, Panerai är ju lite nischat så gäller verkligen ha rätt modell spontant. Lite det som är min reflektion över t ex din 630 @mårt - En härlig Panerai men lite "udda" för gemene man som oftast vill testa och då blir det lätt någon av basmodellerna eller en 372 om man vill gå lite extra långt.

Tyvärr gör detta även att man ibland faktiskt drar sig för att prova någon lite annorlunda modell, är själv sugen på en 024 men vet ju att den kommer vara oerhört svårsåld här på forumet.
Jupp jupp. Medhåll. Jag ställde frågan för en månad sedan ungefär om ni hade några tips om andra försäljningsställen... :)

• Like
Reactions: PJW
Någon vet vad som är bakgrunden till de öppna kontra stängda 6 respektive 9 som är på de olika tavlorna? T ex 372, Zeron etc har öppna 6/9 medan fler andra modeller har stängda?

Såg att t ex 634 har stängda

Tillbaka
Topp