• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Godmorgon Paneristas! Efter sålt min 351 för någon månad senare är jag nu tillbaka i tråden igen.. Med en 684..
20171028_085208.jpg
Wow, den är grym. Grattis!

Är det inte en 048 som @Affe har? Jag tror de sista 40 mm såldes runt 2010. Möjligen är det någon gråhandlare (seriös) som har några lådor med nytt, annars är det nog prutmån på de som ligger på Chrono24. Jag vill själv ha en 40 mm som komplement då det är en bra storlek, på länk då.
Jag tror att någon eller några på KS har en (eller haft) för jag är ganska säker på att jag har sett en men kanske blandar ihop det med någon annan. Panerai har med den på sin egen hemsida så låter lite konstigt att de skulle lista en klocka som inte sålts på sju år men vad vet jag. Finns för övrigt väldigt många ute på C24, både oanvända och begagnade så att få tag på en är inget svårt.

Är det någon som har koll på lug-till-lug för en 45 mm Radiomir m wire lugs? Försöker komma fram till hur stort en sådan bärs vs en 42 mm klocka m vanliga luggar. Det nämns ju ibland att wire lugs gör skillnad i hur stort klockan bärs, men hur stor skillnad?

Det verkar lite konstigt måste jag säga. När jag söker på panerad.com på 40 mm kommer det upp 12 stycken, http://www.panerai.com/en/search.ht...color=0&setTop=setTopSearch&salesCode=NLPA-SE Vad jag vet går ingen av dem att köpa nya i butik.

När jag söker på Hela världen/Panerai/40mm/nytt kommer det upp 51 stycken varav 26 PAM048. En modell heter PAM1048, annars är jag tämligen säker på att ingen av de andra tillverkats i närtid. Tyvärr har ingen av annonsörerna tagit kort på baksidan så man kan se bokstavsbeteckningen som avslöjar tillverkningsår.

Min egna tolkning är att någon köpt upp ett lager från Panerai som nu försöker få ut dem. De saluför dem som nya, men verkligheten är att de inte är använda och dessutom i behov av omgående service. De har alla ETA-verk och det stämmer också dåligt mot Panerais satsning mot in-houseverk se senaste åren. Får du veta mer så skriv för jag är nyfiken på att verkligen få veta hur det ligger till.

Är det någon som har koll på lug-till-lug för en 45 mm Radiomir m wire lugs? Försöker komma fram till hur stort en sådan bärs vs en 42 mm klocka m vanliga luggar. Det nämns ju ibland att wire lugs gör skillnad i hur stort klockan bärs, men hur stor skillnad?
Med ett sladdrigt måttband från IKEA så är min 388 47 mm lug to lug. Själva höjden på boetten är 43 mm så det är 2 mm luft mellan boett och wirelugsen. Att man säger att en Radiomir är 45 mm är att den är det horisontellt utan krona.

Senast ändrad:
Med ett sladdrigt måttband från IKEA så är min 388 47 mm lug to lug. Själva höjden på boetten är 43 mm så det är 2 mm luft mellan boett och wirelugsen. Att man säger att en Radiomir är 45 mm är att den är det horisontellt utan krona.
Om man mäter på riktigt så är den 50,5mm mellan hornspetsarna, men då bandet sitter närmare så kan man räkna mer som 48mm.

Om man mäter på riktigt så är den 50,5mm mellan hornspetsarna, men då bandet sitter närmare så kan man räkna mer som 48mm.
Vilka hornspetsar? Det finns väl bara hornspetsar på 1940-caset eller menar du wirelugsens yttermått? Undrar om det finns olika wirelugs för jag får samma resultat när jag mäter igen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp