• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla,

Har varit OWG med en Planet Ocean XL 8500 ett tag nu (förutom ett par Seiko som dock bara ligger och skräpar). Har i princip bestämt mig för att sälja PO:n och istället införskaffa en Panna eller en Sub.

Så nu behöver jag er hjälp. Har försökt sätta mig in i djungeln, men det är snårigt. Vad ska man satsa på? Vad jag vet att jag vill ha:
Luminor
44mm
Sandwich
Pre Owned
Budget 50k

Har hittills fastnat för PAM111. Vilka andra referenser stämmer överens med mina önskemål?

Allt gott,
Bo.

Hej alla,

Har varit OWG med en Planet Ocean XL 8500 ett tag nu (förutom ett par Seiko som dock bara ligger och skräpar). Har i princip bestämt mig för att sälja PO:n och istället införskaffa en Panna eller en Sub.

Så nu behöver jag er hjälp. Har försökt sätta mig in i djungeln, men det är snårigt. Vad ska man satsa på? Vad jag vet att jag vill ha:
Luminor
44mm
Sandwich
Pre Owned
Budget 50k

Har hittills fastnat för PAM111. Vilka andra referenser stämmer överens med mina önskemål?

Allt gott,
Bo.

321 är väl 44

https://klocksnack.se/threads/panerai-luminor-pam321-byte-49-000kr.75900/

Är det standard att serva Panerai vart annat år? Frågan är inte bara till dig, men apropå annonsen.

Sedan vet jag inte om jag är förälskad i datumvisning när det kommer till Panerai. Det är renheten som attraherar.

Lite andra frågor från en som faktiskt aldrig testat en Panna irl. Hur är det med "närvaron" i förhållande till säg... en Planet Ocean 45,5? Upplevs den lika stor eller mindre? Tacksam för svar. :)

Hej alla,

Luminor
44mm
Sandwich
Pre Owned
Budget 50k

Allt gott,
Bo.
Är det standard att serva Panerai vart annat år? Frågan är inte bara till dig, men apropå annonsen.

Sedan vet jag inte om jag är förälskad i datumvisning när det kommer till Panerai. Det är renheten som attraherar.

Lite andra frågor från en som faktiskt aldrig testat en Panna irl. Hur är det med "närvaron" i förhållande till säg... en Planet Ocean 45,5? Upplevs den lika stor eller mindre? Tacksam för svar. :)
Tycker du landat helt rätt i 111 utifrån dina angivna preferenser, inklusive att du tänker datumlöst.
Jag har bl.a. ägt en PO Chrono och kan lugnt konstatera att närvaromässigt finns det inget som slår en Panna, och då talar jag om långt mer än bara storlek. När man väl testat Panerai faller så mycket på plats och i de allra flesta fall är man fast.
Själv kommer jag oaktat mitt framtida innehav aldrig någonsin mer vara utan minst en Panna..

En Rolex Sub har i min bok inte en susning om valet står mellan den och i princip valfri Panna.
Våga vägra mainstream..

Tycker du landat helt rätt i 111 utifrån dina angivna preferenser~~
Tack för utförligt svar. Det börjar onekligen luta åt ett visst håll.

Som du säger, en fördel är att Panerai är ganska ovanliga ute i verkligheten. Har hittills bara beskådat en (1) under mitt drygt 30-åriga liv. Den satt på en högt uppsatt chef med klockintresse som brukar ha lite olika trevligheter på handleden. Han hade dock vid detta tillfälle ett tråkigt band som tog ned helhetsintrycket. Jag planerar själv att gå bananer på bandfronten, känns som halva nöjet med Panna.

312 om du vill ha datum.
E2E4AE8A-00FF-451D-AC53-F8F349E40931.jpeg

Edit: Läste vad du skrev om datum efter post.
Tack för utförligt svar. Det börjar onekligen luta åt ett visst håll.

Som du säger, en fördel är att Panerai är ganska ovanliga ute i verkligheten. Har hittills bara beskådat en (1) under mitt drygt 30-åriga liv. Den satt på en högt uppsatt chef med klockintresse som brukar ha lite olika trevligheter på handleden. Han hade dock vid detta tillfälle ett tråkigt band som tog ned helhetsintrycket. Jag planerar själv att gå bananer på bandfronten, känns som halva nöjet med Panna.

Hej alla,

Luminor
44mm
Sandwich
Pre Owned
Budget 50k

Allt gott,
Bo.
111 tickar nog alla dina boxar, skulle personligen kört på den. Se bara till att du köper en H-serie och framåt så du får en med sandwich dial.

Alternativet är en PAM510 tillverkad innan 2015, men den har inte lika ren tavla som 111an.

Hej alla,

Så nu behöver jag er hjälp. Har försökt sätta mig in i djungeln, men det är snårigt. Vad ska man satsa på? Vad jag vet att jag vill ha:eek:
Luminor
44mm
Sandwich
Pre Owned
Budget 50k

Allt gott,
Bo.
Jag håller med övriga om att 111 är ett bra val. Testa 112 också om du har möjlighet. Det är ”samma” klocka men utan subsekund, dvs sk base dial. Klocka med tavla med subsekund kallas marina.
Valet mellan subsekund eller inte subsekund är inte alltid helt enkelt.

Har själv PO och ett gäng andra fina klockor och köpte min första Panna för ca 3 veckor utan att har provat en sedan tidigare.
Första 2 dagarna ångrade jag mig, tyckte den var för stor men efter det kom förälskelsen....har haft den på armen varje dag i 3 veckor och det kommer från en kille som bytar klocka varje dag,ibland två gånger om dagen:)
15112469918111932379333.jpg

111 tickar nog alla dina boxar, skulle personligen kört på den. Se bara till att du köper en H-serie och framåt så du får en med sandwich dial.

Alternativet är en PAM510 tillverkad innan 2015, men den har inte lika ren tavla som 111an.
Det känns som att 510/560 har fått oförtjänt svalt mottagande av alla paneristis, men tanken var väl att erbjuda en efterföljare till 111/112 när man började med korvtavla på instegsmodellerna? Det är något kallt med de nya dock som jag personligen inte tycker om.

Det känns som att 510/560 har fått oförtjänt svalt mottagande av alla paneristis, men tanken var väl att erbjuda en efterföljare till 111/112 när man började med korvtavla på instegsmodellerna? Det är något kallt med de nya dock som jag personligen inte tycker om.
Tips, kör en med ecru (a.k.a. faux patina) på ... mycket varmare :D

• Like
Reactions: PJW
Har själv PO och ett gäng andra fina klockor och köpte min första Panna för ca 3 veckor utan att har provat en sedan tidigare.
Första 2 dagarna ångrade jag mig, tyckte den var för stor men efter det kom förälskelsen....har haft den på armen varje dag i 3 veckor och det kommer från en kille som bytar klocka varje dag,ibland två gånger om dagen:)
15112469918111932379333.jpg
Har precis samma upplevelse och erfarenhet. Har en del andra trevliga klockor men när jag köpte 112:an för någon månad sedan så har den liksom fastnat där.
Tog en löptur hem efter jobbet igår och lämnade därför kvar klockan på jobbet. I morse åkte därför mikro-Tissoten på. En märklig upplevelse måste jag säga :rolleyes:

4A0AA000-6EFD-46F8-A200-786ABA86D2A9.jpeg

Har precis samma upplevelse och erfarenhet. Har en del andra trevliga klockor men när jag köpte 112:an för någon månad sedan så har den liksom fastnat där.
Tog en löptur hem efter jobbet igår och lämnade därför kvar klockan på jobbet. I morse åkte därför mikro-Tissoten på. En märklig upplevelse måste jag säga :rolleyes:

4A0AA000-6EFD-46F8-A200-786ABA86D2A9.jpeg
Haha min Daytona känns som en knapp nål:)

Jag tycker det. Det är bra klockor och man får bara acceptera att det står 8 days. Det är ju painted dial vilket, när man vant sig och accepterat det, är riktigt snyggt (även om man från början ville ha sandwich). Jakten på sandwich-tavla förstår jag (det är ju ett paneraisignum) men det är inte det som är det viktigaste enligt mig.

Tillbaka
Topp