• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lagom till alla hjärtans dag köpte jag något litet & nätt. Men inget från Victorias secret utan från @MickeJ! :D

49151149-0452-4AAF-B634-F1FC6FE68E5C.jpeg
Snyggt! Det ser tunt ut? Sånt behöver jag till min 183 :)
20180214_192544.jpg

Den limiterade gröningen (PAM736) kommer förmodligen få lämna då jag ligger ute med för mycket för tillfället. Helt ny, utplockad från Milano Boutiquen av mig. Legat i bankfacket sen dag 3. Håller gärna klockan inom familjen, så om någon här är intresserad , skicka PM!

IMG_20170917_175631_111.jpg
Får man fråga vilket band du har på denna bild? Sjukt snyggt

Tack! OEM dubbelvikt asso tror jag vi kom fram till att det var? Eller? @kmg @PJW @mårt @Palenkovich hjälp till här

Edit: never mind, såg att @kmg redan svarat
Panerai kallar det bara asso. Tror vi pratade om dubbelvikt för att det skiljer sig på denna punkt från övriga asso-band. Skulle kunna kalla det asso-pv också då pv:t har samma konstruktion. Jag känner mig löjligt flexibel.

Vilket gummi har du? Jag tycker dragspelsgummit är bäst. Det får klockan att suga sig fast runt armen. Sen är det diskret med bara OP-loggan på varsin sida.
E5147584-C86C-4B6E-AD93-EA41178C2F7B.jpeg
Det är det jag har. Det är ett grymt gummi rent objektivt, men jag tycker nog bara att klockan både är snyggare och sitter skönare med asso. Ska nog spara det oavsett och se om det kommer till användning om man ska hänga vid pool/strand i framtiden :)

Det är det jag har. Det är ett grymt gummi rent objektivt, men jag tycker nog bara att klockan både är snyggare och sitter skönare med asso. Ska nog spara det oavsett och se om det kommer till användning om man ska hänga vid pool/strand i framtiden :)
Tycker det bandet passar bättre till Submersible. Detta (eller Rubber B) passar bättre till vanlig Luminor, enligt mig

rubber-strap2-566x330.jpg

• Like
Reactions: PJW
Riktigt snyggt kronskydd på alla Luminor med 1950-boetten med texten och det mer utsvängande "handtaget" (vetefåglarna vad det heter). Vad betyder texten "REG T.M."?

Edit: Skumt formulerat, menar varför de väljer att skriva ut det på kronskydden. Har de alltid haft texten på kronskydden eller vill de vara lite extra tydliga med att de har patent på designen?
@marlun

Kom att tänka på ditt inlägg när jag läste Perezcopes senaste artikel https://perezcope.com/2018/02/15/pam-127-the-origins-of-the-fiddy/ ...

Jag vet, vilket minne jag har.

However, as you can see on the comparison below, the modern Panerai flipped the crown guard 180 degress to open upwards instaed and make the “BREV. ITAL.” (Italian Patent) engravings visible. This was probably done to create a historic precendent for having the “REG. T.M.” marks on the front of the PAM 127 crown guard. Winding the PAM 127 is a bit awkward since the lever is always in the way. Panerai realized this ergonomic blunder and watches like the PAM 203 and PAM 372 came with levers opening downwards again.

180215-comp-panerai-6152-1-crown-guard.jpg

Nästa in på tur känns som en Bettarini med sandwich med tanke på att Bronzo och Rad1930 med sausage finns hemma.

Konstaterar för 111:e gången att 111:an är för jäkla bra i all sin enkelhet. Blir nog till att sikta in sig på en sån när det beger sig.. @Compiss , din förra hälsar så gott.

IMG_1856.JPG

IMG_1857.JPG
Nej! 111 med sausage, 422 med sandwich (för du vet att du kommer köpa en 422 igen).

:D

Tillbaka
Topp