• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tag gärna en likadan makrofoto för att visa vad du menar. Jag har varken en 610 eller en 560 att fotografera. Det jag vet är att Panerai slutade med sådana tavlor runt C-serie när de sista fick tritium ersatt med luminova.

wat.php
Förstår faktiskt inte vad du menar. För mig finns det bara sandwich, sausage (typ 1000) och painted (typ 610/560). Du ser väl på bilderna jag bifogade att indexen inte är som på en 1000 ex?

Förstår faktiskt inte vad du menar. För mig finns det bara sandwich, sausage (typ 1000) och painted (typ 610/560). Du ser väl på bilderna jag bifogade att indexen inte är som på en 1000 ex?

Ok. Vore lättare om du tog en lakadan bild på tolvan av din Radiomir. Men strunt samma.

Ok. Vore lättare om du tog en lakadan bild på tolvan av din Radiomir. Men strunt samma.
Jag skulle nog inte kunna ta en bättre bild än den jag bifogade. Det är ju ingen sandwich, och jag lovar dig, indexen sticker inte ut som min 1000.
Vad var det för ref du tog bild på?

Jag skulle nog inte kunna ta en bättre bild än den jag bifogade. Det är ju ingen sandwich, och jag lovar dig, indexen sticker inte ut som min 1000.
Vad var det för ref du tog bild på?

Det är en 055 och jag hade uttryckt mig fel. Jag förstår att det inte är samma dial på din 1000 och 560. Men Panerai hade ändrat på hur de gör "painted" dials sedan runt 2000. Skillnaden är kanske minimal men inte för en nörd ;)

Det är en 055 och jag hade uttryckt mig fel. Jag förstår att det inte är samma dial på din 1000 och 560. Men Panerai hade ändrat på hur de gör "painted" dials sedan runt 2000. Skillnaden är kanske minimal men inte för en nörd ;)
Vet inte om jag ska läsa in något i din avslutande kommentar. Väljer att inte göra det.
Men du skrev ovan att de numera bara har sandwich och sausage, vilket då inte stämmer. Det var det jag reagerade på, nörd som jag är...

Ska eventuellt köpa en panerai imorgon. Andrahand. Undrar vad fullset är på en panerai? Manual 2 stycken, bezelskydd, box , cert och mer?

Tack på förhand!

Ska eventuellt köpa en panerai imorgon. Andrahand. Undrar vad fullset är på en panerai? Manual 2 stycken, bezelskydd, box , cert och mer?

Tack på förhand!
Det beror på vilken panna. Men, 2 booklets (en med cert, en manual), bezelskydd, box, putsduk, gärna ytterkartong. Sen kan det komma med skruvmejsel och extra OEM-band. Så, vilken panna pratar vi om?

Då borde du, fast det är inte säkert, få en 1,4mm skruvmejsel med också. Och det finns någon radiomir där man även får med ett gummi.
Så:
Cert,Manual, bezelskydd, box, putsduk, gärna ytterkartong och skruvmejsel 1,4mm? :) Har ni några tips inför affären? Har aldrig handlat panerai innan , bara rolex :)

Jag hade en duschtanke imorse, baserat på en diskussion som @Ernesto och jag hade igår.

Proportionerna på en 372 (dvs. rätt™ proportioner) är 47x57x16. Motsvarande typ av rätt™ för en Luminor 44 är 44x53xrunt14 (både gamla (14,5) och nya versionen (13,5) funkar inom felmarginalen).

Fel proportioner är exempelvis 40x48x16 (Luminor 40mm, som känns för bullig) eller 42x49,5x10,5 (Luminor Due eller Radiomir 1940 som inte känns som en "riktig" Panerai, för att den är "för tunn" om man kan säga så). Är vi överens så långt? Bra. :)

38x44x11 ... borde inte det vara rätt™ proportioner?

@azcii tallade du på någon sådan på SIHH? Vad tycker du?

Jag hade en duschtanke imorse, baserat på en diskussion som @Ernesto och jag hade igår.

Proportionerna på en 372 (dvs. rätt™ proportioner) är 47x57x16. Motsvarande typ av rätt™ för en Luminor 44 är 44x53xrunt14 (både gamla (14,5) och nya versionen (13,5) funkar inom felmarginalen).

Fel proportioner är exempelvis 40x48x16 (Luminor 40mm, som känns för bullig) eller 42x49,5x10,5 (Luminor Due eller Radiomir 1940 som inte känns som en "riktig" Panerai, för att den är "för tunn" om man kan säga så). Är vi överens så långt? Bra. :)

38x44x11 ... borde inte det vara rätt™ proportioner?

@azcii tallade du på någon sådan på SIHH? Vad tycker du?
Hmm.. Med 38x44x11 antar jag att du menar nya 38mm due?

Jag var ju inte så värst intresserad av dessa så jag tittade inte så noggrant, men de kändes.. små. Det är väl typ det jag minns. Jag är inte sådär jättebra med proportioner.. Av alla pannor jag testat tycker jag att bettarinicaset (ping @kmg, @PJW) suttit bäst på min handled.

Bjuder på en bild, för den som undrar hur 44mm sitter på en 18cm handled.

MVIMG_20180303_101937.jpg

Så:
Cert,Manual, bezelskydd, box, putsduk, gärna ytterkartong och skruvmejsel 1,4mm? :) Har ni några tips inför affären? Har aldrig handlat panerai innan , bara rolex :)
  • Kontrollera att cert matchar klocka
  • Kolla så skicket är bra (nu är det ju en DLC panna så jag antar att det borde vara rätt lätt att se eventuella dings/repor)
  • Fråga hur bra den håller tiden och när den servades senast (förmodligen aldrig då den är från 2014)
  • Fråga om stickers följer med klockan (inte viktigt för mig, men många Paneristi vill ha)
  • Kontrollera att säljaren är legit
  • Det finns två ytterkartonger. Ytter-ytterkartongen i beige är inte alls viktig, det är den svarta som är lite mer viktig för vissa.
Det är väl mest samma sak som att köpa Rolex.. Gäller att vara försiktig bara.

• Kontrollera att cert matchar klocka
  • Kolla så skicket är bra (nu är det ju en DLC panna så jag antar att det borde vara rätt lätt att se eventuella dings/repor)
  • Fråga hur bra den håller tiden och när den servades senast (förmodligen aldrig då den är från 2014)
  • Fråga om stickers följer med klockan (inte viktigt för mig, men många Paneristi vill ha)
  • Kontrollera att säljaren är legit
  • Det finns två ytterkartonger. Ytter-ytterkartongen i beige är inte alls viktig, det är den svarta som är lite mer viktig för vissa.
Det är väl mest samma sak som att köpa Rolex.. Gäller att vara försiktig bara.
Hur är det med cert? Är det bara två böcker och inte ett plastkort som på Rolex?

Tillbaka
Topp