• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ser ut som en Panerai 236, men saknar tachymeterskala.
Hittar ingen annan Panerai om liknar sen du skriver om
På andra bilder verkar datumfönstret vara svart, men på dina bilder är det vitt.
Lumen på visarna ser smalare ut på den du visar, och boettlocket är annorlunda.
När jag googlar på serienummret Bb 1148126 kommer två referenser om kopior upp.
Vill inte länka till sidorna, som är på tyska, men googla.

Jag skulle nog vara skeptisk...och definitivt kolla med AD innan eventuellt köp.
Ser ut som en mix av Panerai 356 (fast fel färg på datumet, Daylight texten och lumet) och PAM 222 Classic Yacht Challenge 2005 boetten, dvs en fanasiklocka.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Wi
Paneristi, en snabb fråga för mig som är relativt okunnig inom Panerai och börjat kika mer och mer på säljaannonser på diverse ställen.

Jag har noterat att andelen klockor som säljs "Head eller watch Only" verkar avsevärt högre än andra märken i samma prisklass. Och så tittar jag bara på 2000-talsklockor.

Finns det någon logisk förklaring?

@figaro
Låter inte troligt. Paneristis är riktiga samlare och jag tycker inte att det förekommer fler klockor utan tillbehör bland pannor.. En liten grej ifrån fullset kan påverka priset en hel del. På länk är de riktigt grymma men det är jag dock rätt ensam om att tycka, tråkigt nog.

@figaro Om du jämför med mängden Rolex som säljs "utan tillbehör" så är nog vanligen Panerai fullset eller nära på. Just nu ovanligt många Panerai ute till försäljning, kanske därför "head only" känns överrepresenterat?
Att det är 2000-tals klockor är inga konstigheter. Panerai återupptog verksamhet 1993 och blev uppköpta 1997/1998. Åren 93-97 gjordes mycket små serier klockor. Kort sagt, de flesta Panerai är gjorda under 2000-talet. :)
/Micke

Leker med min 243a!
fn5ws9.jpg

Min 311 ligger hos Nymans för lite genomgång så bristen av Panerai i klocklådan är akut!

Har under en tid funderat på att komplettera med en "renare" modell med jag tycker att 000 och 111 är precis hur tråkigt som helst (brukar ju annars komma på tal om man vill ha en renare tavla) så istället har jag funderat på att gå upp till den riktiga Panerai storleken 47mm. Då dyker det ju direkt upp många alternativ med lite renare tavlor. Jag har framförallt fastnat för 372 och 587. Jag tycker om båda men 587 är ju lite mer olik 311 och därmed kanske ett roligare komplement. Nersidan är väl som vanligt att den man vill ha är lite dyrare.

Även 532 har varit lite intressant men det känns som att man får betala mycket extra för att det är en lite speciell utgåva... Är väl dessutom lite tveksam till DLC och liknande behandlingars hållbarhet över tid. Jag vill ha en klocka som stannar länge...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av kring dessa modeller, spontana tankar och åsikter är också välkommet!

587 utan kronskydd och 372 med...

image.jpg

Senast ändrad:
Åsikt från min sida. Har provat 47mm med kronskydd och jag tycker mig kunna bära upp den men den nya utan växer på mig. Skulle jag vara i din situation skulle jag satsa på 587 då du redan har en med skydd.

Min 311 ligger hos Nymans för lite genomgång så bristen av Panerai i klocklådan är akut!

Har under en tid funderat på att komplettera med en "renare" modell med jag tycker att 000 och 111 är precis hur tråkigt som helst (brukar ju annars komma på tal om man vill ha en renare tavla) så istället har jag funderat på att gå upp till den riktiga Panerai storleken 47mm. Då dyker det ju direkt upp många alternativ med lite renare tavlor. Jag har framförallt fastnat för 372 och 587. Jag tycker om båda men 587 är ju lite mer olik 311 och därmed kanske ett roligare komplement. Nersidan är väl som vanligt att den man vill ha är lite dyrare.

Även 532 har varit lite intressant men det känns som att man får betala mycket extra för att det är en lite speciell utgåva... Är väl dessutom lite tveksam till DLC och liknande behandlingars hållbarhet över tid. Jag vill ha en klocka som stannar länge...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av kring dessa modeller, spontana tankar och åsikter är också välkommet!

image.jpg
Äger personligen en 372a och är mycket nöjd. Enligt de flesta Paneristis "THE" Panerai to own :) Riktigt nära originalet med plexi, kronskyddet,visare och "fake" patinan...De flesta håller denna modell högst på listan om man bara vill eller kan äga en Panerai.
Den har sjunkit en del i pris p.g.a folk köpte på sig vid release i hopp om att det skulle vara en Limited Edition, vilket det inte blev, utan vanlig produktion.
587 kostar nästan dubbelt så mycket som en 372a just p.g.a den är limiterad. I mitt tycke så är den absolut inte värd priset. Det är samma klocka med samma verk. Det enda som skiljer sig lite är boettformen, visarna samt avsaknaden av kronskyddet (Vilket för mig är det som är lite utav charmen med att äga en Panerai)
I min bok så är en 372a helt klart det roligare valet om man jämför mellan 372 och 587. Om inte annat mer bang for the buck.

Hur är det med 40mm varianterna av Panerai?
Är det någon som testat dem?
Har spinkiga handleder som få och skulle aldrig kunna bära upp en 43mm, men designen tilltalar mig mer och mer!

image.jpg
Svårt val eftersom det är två fina modeller!
Har en 372 som jag trivs med, och har testat en 587.
Känslan är att 587 bärs något mindre eftersom kronskydfet saknas, men å andra sidan är ju just kronskyddet en av de designelement som lockar och särskiljer Panerai från andra märken.
Bara att testa och bestämma sig!:)

Hur är det med 40mm varianterna av Panerai?
Är det någon som testat dem?
Har spinkiga handleder som få och skulle aldrig kunna bära upp en 43mm, men designen tilltalar mig mer och mer!
40mm Panerai är ju ingen riktig Panerai :(
Alla kan bära upp en 44mm Panna, jag lovar dig.
Affe har väl en 40mm Panerai?

Det var det jag var rädd för.
Har en 42mm Certina som beater, och den upplever jag som enorm jämfört med min 14060...
Det är en vanesak jag lovar dig :) Jag roterar mellan en Rolex 116610LV, Panerai 372 (47mm) och en JLC Reverso 1931.
Efter en vecka med Reverson så känns allt annat ENORMT...Men efter en vecka med Pannan så känns allt annat som damklockor...Men ge det 3 dagar så har du vant dig :)
Tycker absolut du ska testa en 44mm, de är absolut inte så stora som dem speccar...Sitter riktigt skönt..Förutom de med samma boettform som 312an..De är riktigt topptunga :)

Det är en vanesak jag lovar dig :) Jag roterar mellan en Rolex 116610LV, Panerai 372 (47mm) och en JLC Reverso 1931.
Efter en vecka med Reverson så känns allt annat ENORMT...Men efter en vecka med Pannan så känns allt annat som damklockor...Men ge det 3 dagar så har du vant dig :)
Tycker absolut du ska testa en 44mm, de är absolut inte så stora som dem speccar...Sitter riktigt skönt..Förutom de med samma boettform som 312an..De är riktigt topptunga :)
Hörru!! Passa sig! 312:an är Perfa!!!:)
image.jpg

Tycker en 372a upplevs mindre än en 312 p.g.a den är mer strömlinjeformad i sin design? Det lät flummigt, men så är det iaf :D

Äh, panerai bärs smått. Du bör testa på, jag har ca 17cm och tycker mig klara 47mm (kan ha att göra med min dröm om en 605)
Tack för riktigt bra svar!
Vilken Panerai skulle ni rekommendera?
Min kunskap är klart begränsad och egentligen endast inriktad på Rolex...
Datum är ett måste, men that´s about it.

Tillbaka
Topp