• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillbaka på favoritcanvaset. PAM233 + Time Connection
20180610_172300.jpg

Pam736 och pam911 om jag inte tar fel är båda oerhört limiterade! 911an kallas väll också "last one for Paneristi" det är nog faktiskt så att 911an är i mitt tycke den perfekta Luminoren! När det gäller min 736a så om det skulle vara nått å klaga på så är det datumet! Skulle kanske kanske hellre vilja ha en 3a där men annars en fantastisk klocka!

Senast ändrad:
Nån som har ett färgat ” Officine Panerai” OEM gummi som inte används 24/22 så är jag intresserad, alt byte mot en så gott som nytt svart :)

Jag behöver verkligen en Luminor nu. Kan inte någon bara släppa sin 111/005/1005 till mig, gärna med lite sköna remmar, och göra slut på mitt lidande?

Absolut, det är roligt! Man måste se utanför boxen ibland. Ganska lätt också att se vad som är poppis och inte. Keramik och RubberB verkar inte stå så högt i kurs.
Vi brukar prata om panna nr 1,2,3 osv. Alla vill åt någon form av DNA och brukar oftast hitta det i en stålvariant, oftast i en luminor. Panna 2 brukar vara ett komplement till första, även den med mkt dna och i stål. Panna 3 -ff brukar kunna bli mer vågad. Givet prisklassen på pannor stannar de flesta på 1-2. Jag tror att alla här skulle kunna tänka sig keramik, men som panna 3,4,5... Det är min analys.

Vi brukar prata om panna nr 1,2,3 osv. Alla vill åt någon form av DNA och brukar oftast hitta det i en stålvariant, oftast i en luminor. Panna 2 brukar vara ett komplement till första, även den med mkt dna och i stål. Panna 3 -ff brukar kunna bli mer vågad. Givet prisklassen på pannor stannar de flesta på 1-2. Jag tror att alla här skulle kunna tänka sig keramik, men som panna 3,4,5... Det är min analys.
Min ordning har varit Ferrari (räknas kanske inte) - 359 - 630 - 416 - 605 - 512 - 424 - 655 - 1359 ... då tror jag inte jag har glömt någon panna jag ägt. Eller med andra ord: 44mm automatisk 1950 med datum, 44mm vit Luminor base, 44 svart Luminor marina boutique, 47mm grå 1950 base boutique, 42mm 1940, 47mm Radiomir, 42mm vit 1940, 44mm automatiskt 1950 med datum. A.k.a. full circle? :)

Min ordning har varit Ferrari (räknas kanske inte) - 359 - 630 - 416 - 605 - 512 - 424 - 655 - 1359 ... då tror jag inte jag har glömt någon panna jag ägt. Eller med andra ord: 44mm automatisk 1950 med datum, 44mm vit Luminor base, 44 svart Luminor marina boutique, 47mm grå 1950 base boutique, 42mm 1940, 47mm Radiomir, 42mm vit 1940, 44mm automatiskt 1950 med datum. A.k.a. full circle? :)
Typ så. Förutom att du är ett undantag som shoppar vit tavla så tidigt i pannakarriären.

682:an är ju då inte i keramik, utan stål. Kanske inte det ni diskuterar :)

Min Pannahistoria då... Även om jag inte är någon fullblodspaneristi så verkar jag inte kunna vara utan Panna. Prövade runt en massa innan jag bestämde mig för min första, en PAM233. I min värld den perfekta referensen även om puritaner kanske finner den för plottrig. Manuell 1950, 44mm med sandwich, subsekund och kupat safir. Den har även PR och GMT med sk. dot-dial. Den ägde jag sen i 2,5 år innan jag sålde den i ett sinnesförvirrat tillstånd. Var Pannalös i några veckor och skaffade sen en Radiomir med wirelugs PAM183. Denna blev inte så långvarig. Mycket fin klocka men lite för dressig för en Panna i min smak. Förra veckan, några veckor efter jag bytt bort min Rad, fick jag möjlighet att köpa tillbaka min första Panna och det var inget att fundera på. Tycker fortfarande det är den perfekta referensen.

Min historia är alltså PAM233 - PAM183 - PAM233 :D

Ligger nära till hands att nästa blir en Submersible men 233:an släpper jag inte igen :)

Tillbaka
Topp