• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har inte studerat tillräckligt många Panerai-tavlor för att uttala mig om lack eller inte men de verkar inte ha använt blank lack vilket man brukar när man lackar tavlor. Samtliga ser matta ut och då bör man ställa sig frågan varför man skulle mattlacka en tavla över huvud taget, att lacka över lyspastan är inte heller något man brukar göra. Vill man gräva i detta så får man leta tillverkning, jämföra olika exemplar osv.

Det enda jag säger är att man inte ska ta info om vintage som fakta utan man bör vara skeptisk. Hur vet man att visarna inte är bytta? Kan man vara säker på att den översta klockan inte är relumad (se de vita kanterna) osv.
Håller med dig på ett principiellt plan.

Just i non-matching caset tror jag tavlorna gjordes i mässing om det ger någon förklaring.

Riktigt sugen på en Panna, kanske ska börja med en inte så dyr för känna på. Kravet är läder och sandwichtavla. Vilka ref skulle ni rekommendera att man letar efter. 42 mm max.
Har du läst guiden från Masterkiller? Vill du komma undan billigt så kika som sagt på 44mm Luminor eller 45mm Radiomir.
000, 005, 111, 112 är de äldre billigaste modellerna, kika på 560 eller 510 om du vill ha motsvarande modern modell. 560/510 kostar lite mer men då får du 8-dagars urverk och en tunnare boett. Om du kilar på 560/510 så är det senast Q (2014) som gäller om du vill ha smörgåstavla.

Nyservad 388 på strap från GTG. Mums :)!
3F62F218-FF5E-46BB-B523-65FA0E55AC72.jpeg

Har du läst guiden från Masterkiller? Vill du komma undan billigt så kika som sagt på 44mm Luminor eller 45mm Radiomir.
000, 005, 111, 112 är de äldre billigaste modellerna, kika på 560 eller 510 om du vill ha motsvarande modern modell. 560/510 kostar lite mer men då får du 8-dagars urverk och en tunnare boett. Om du kilar på 560/510 så är det senast Q (2014) som gäller om du vill ha smörgåstavla.

Priserna på 111/112 börjar dock skena en aning, skulle inte förvåna mig om dem går förbi 510/560 snart.

Någon som vet vart man kan fixa bandskruvar till Luminor smidigt? Klantade mig och tappade en skruv bakom elementet. Letat i en timma och plockat isär allting men hittar inte skruven ändå. :banghead::banghead::banghead:

Någon som vet vart man kan fixa bandskruvar till Luminor smidigt? Klantade mig och tappade en skruv bakom elementet. Letat i en timma och plockat isär allting men hittar inte skruven ändå. :banghead::banghead::banghead:
Ta nu dammsugaren och montera en ny påse. Sen dammsuger du noggrant där du tror att du tappade den och kollar sen i påsen.

Nej, ska söka på det inlägget och läsa lite. Tack

Tillbaka
Topp