• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ådi

Cartier
2-Faktor
En stilstudie i dubbelkupat glas:

IMG_4122.jpeg


Ni som har koll, hur länge höll Panerai på med detta? Det har börjat klia i fingrarna lite efter en till, men det måste nog vara en 44:a med sådant här glas då. 1,2, 111, 112 vet jag, men sen då?

Edit: Tänker Luminor i stål med svart tavla alltså…
 
Senast ändrad:

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En stilstudie i dubbelkupat glas:

IMG_4122.jpeg


Ni som har koll, hur länge höll Panerai på med detta? Det har börjat klia i fingrarna lite efter en till, men det måste nog vara en 44:a med sådant här glas då. 1,2, 111, 112 vet jag, men sen då?

Edit: Tänker Luminor i stål med svart tavla alltså…
Har inte med årtal att göra utan verket i klockan. Ett 8 dagars verk (eller p5000 som det heter) kommer klockan med vanligt glas utan denna effekt. 3 dagars eller mindre, kommer denna effekt fram.

Om du tänker att gångreserven ger ett tjockare verk som blir detta ytterst rimligt att man inte får plats med tjockare verk och tjockare glas i samma boett.
 

Ådi

Cartier
2-Faktor
Har inte med årtal att göra utan verket i klockan. Ett 8 dagars verk (eller p5000 som det heter) kommer klockan med vanligt glas utan denna effekt. 3 dagars eller mindre, kommer denna effekt fram.

Om du tänker att gångreserven ger ett tjockare verk som blir detta ytterst rimligt att man inte får plats med tjockare verk och tjockare glas i samma boett.

Åhå, är det så det ligger till? Tack för info. Det är ju kanon , då kan jag härja fritt. Inhouse har aldrig varit lika viktigt för mig som som inmyhouse. Gillar de gamla häckarna.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Har inte med årtal att göra utan verket i klockan. Ett 8 dagars verk (eller p5000 som det heter) kommer klockan med vanligt glas utan denna effekt. 3 dagars eller mindre, kommer denna effekt fram.

Om du tänker att gångreserven ger ett tjockare verk som blir detta ytterst rimligt att man inte får plats med tjockare verk och tjockare glas i samma boett.
Fast både p5000 (8-dagars) och p6000 (3-dagars) är 4,5mm.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Fast både p5000 (8-dagars) och p6000 (3-dagars) är 4,5mm.
Fast vad @metamorfos säger stämmer också. Bettarini-boetter med p.5000-verk har platt glas, dito med p.6000 samt de andra tredagarsverken har dubbelkupad effekt.

Om inte det handlar om tjockleken på annat inuti boetten, så undrar jag verkligen vad det handlar om. Kan det inte bara vara så att p.5000-verket kräver längre pin till visare, eller mer yta i sidled så att de där kantbitarna (jag kan inte vad saker heter) behöver sitta annorlunda?
 

Caravelle33

Vacheron
Har inte med årtal att göra utan verket i klockan. Ett 8 dagars verk (eller p5000 som det heter) kommer klockan med vanligt glas utan denna effekt. 3 dagars eller mindre, kommer denna effekt fram.

Om du tänker att gångreserven ger ett tjockare verk som blir detta ytterst rimligt att man inte får plats med tjockare verk och tjockare glas i samma boett.

Fast både p5000 (8-dagars) och p6000 (3-dagars) är 4,5mm.

Fast vad @metamorfos säger stämmer också. Bettarini-boetter med p.5000-verk har platt glas, dito med p.6000 samt de andra tredagarsverken har dubbelkupad effekt.

Om inte det handlar om tjockleken på annat inuti boetten, så undrar jag verkligen vad det handlar om. Kan det inte bara vara så att p.5000-verket kräver längre pin till visare, eller mer yta i sidled så att de där kantbitarna (jag kan inte vad saker heter) behöver sitta annorlunda?
Är det inte bara så enkelt att du inte skall kunna få allt du vill ha i en Panerai? Edit. Om du inte är beredd att slanta upp ordentligt.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Topp