• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den eviga Zodiac-tråden ni inte visste ni behövde

Vilken period gör mig mest styv?

  • Ju mögligare desto bättre, pre-dot är benchmark

    Röster: 44 25.9%
  • Dot-Zodiac är historisk viktigare än Dot-Com

    Röster: 50 29.4%
  • Fossils batteridrivna ful-period är da-shit

    Röster: 23 13.5%
  • Fossils automatiska ansträngning förenar förr-och-nu på bästa sätt!!!

    Röster: 53 31.2%

  • Totala väljare
    170

Peter K

Panerai
2-Faktor
Yupp, Zodiac har en ruggigt fin line up nu som enligt mig är rätt differentierad från övriga tillverkare, kul som fan.
Den här är vacker, Jetomatic!
ZODIAC-JETOMATIC-gear-patrol-slide-1-1940x1300.jpg
ZODIAC-JETOMATIC-gear-patrol-slide-2-1940x1300 (1).jpg
ZODIAC-JETOMATIC-gear-patrol-slide-3-1940x1300.jpg
Den där finns på listan. Men det är stopp nu..
 
ZO9900.jpg
ZO9902.jpg
ZO9901.jpg

Alltså jag hatar frågor av karaktären "hjälp mig välja" här på forumet. Vuxna människor som inte kan välja sina egna klockköp borde heller inte ha oinskränkt tillgång till sina pengar. Någon form av förmyndare skulle det finnas. Med det sagt så kommer min första egna "hjälp mig välja"-post.
Under gånget halvår har mitt projekt varit att sampla så mycket av Zodiacs nya automater som möjligt. Jag tänkte mig att koka ner till en begränsad samling om 4-5 stycken och sedan leva lycklig i alla mina dagar. Men just nu så konstaterar jag att jag knappt använder något annat än min Compressor. Så jag vetifan.
Först tänkte jag en Skin, en Compressor, en 68, en Sea Dragon och kanske en SD Chrono. Nu? Jag vet inte ens om jag kan motivera 78, Skin och SD Chrono. Just nu tänker jag en Compressor och en Sea Dragon. Men hårdbantningen av Skin och 68 får bli ett senare problem. Jag har landat i att en SD ska finnas kvar. Det är ju fantastiska klockor. Så dessa tre kandidater finns i lådan och nu undrar jag hur den allmänna åsikten ser ut. Mina tankar so far: Fördel 9901 är att jag nog tycker att denna är snyggast rent estetiskt. Jag tror detta är en framtida klassiker. Nackdelen är att det är en riktig forumslampa. Jag tror att alla som har en SD auto har en sådan.
Fördel 9900 är att den är så enkel. Passar till allt och har en skönt lågmäld färgsättning. Dessutom har denna inte sålts sönder med outletpriser och kommer nog att vara ovanlig i Sverige länge framöver. Nackdel: blir lite beige på länken. För mycket stål helt enkelt.
Fördel 9902 är att den är jävligt stöddig. Den är låååångt ifrån alla mina andra klockor och bidrar verkligt med något eget. Även denna är inte översåld med outletpris så den kommer ju också att vara mer begränsad i förekomst. Nackdel: det här är verkligen en humörs- och väderklocka. När solen är framme och humöret lite porrigt så är den stekhet. En mulen dag när man känner sig härligt svenskt blekfet och glåmig; not so hot.

Så tankar mina vänner? Hur hade ni resonerat om ni haft detta lyxproblem? There will be only one. För jag vet att Compressorn kommer att dominera min handled för överskådlig tid.

Med det bjuder jag dig ännu en dag i det Svenska paradiset.
 
Senast ändrad:

Peter K

Panerai
2-Faktor
ZO9900.jpg
ZO9902.jpg
ZO9901.jpg

Alltså jag hatar frågor av karaktären "hjälp mig välja" här på forumet. Vuxna människor som inte kan välja sina egna klockköp borde heller inte ha oinskränkt tillgång till sina pengar. Någon form av förmyndare skulle det finnas. Med det sagt så kommer min första egna "hjälp mig välja"-post.
Under gånget halvår har mitt projekt varit att sampla så mycket av Zodiacs nya automater som möjligt. Jag tänkte mig att koka ner till en begränsad samling om 4-5 stycken och sedan leva lycklig i alla mina dagar. Men just nu så konstaterar jag att jag knappt använder något annat än min Compressor. Så jag vetifan.
Först tänkte jag en Skin, en Compressor, en 68, en Sea Dragon och kanske en SD Chrono. Nu? Jag vet inte ens om jag kan motivera 78, Skin och SD Chrono. Just nu tänker jag en Compressor och en Sea Dragon. Men hårdbantningen av Skin och 68 får bli ett senare problem. Jag har landat i att en SD ska finnas kvar. Det är ju fantastiska klockor. Så dessa tre kandidater finns i lådan och nu undrar jag hur den allmänna åsikten ser ut. Mina tankar so far: Fördel 9901 är att jag nog tycker att denna är snyggast rent estetiskt. Jag tror detta är en framtida klassiker. Nackdelen är att det är en riktig forumslampa. Jag tror att alla som har en SD auto har en sådan.
Fördel 9900 är att den är så enkel. Passar till allt och har en skönt lågmäld färgsättning. Dessutom har denna inte sålts sönder med outletpriser och kommer nog att vara ovanlig i Sverige länge framöver. Nackdel: blir lite beige på länken. För mycket stål helt enkelt.
Fördel 9902 är att den är jävligt stöddig. Den är låååångt ifrån alla mina andra klockor och bidrar verkligt med något eget. Även denna är inte översåld med outletpris så den kommer ju också att vara mer begränsad i förekomst. Nackdel: det här är verkligen en humörs- och väderklocka. När solen är framme och humöret lite porrigt så är den stekhet. En mulen dag när man känner sig härligt svenskt blekfet och glåmig; not so hot.

Så tankar mina vänner? Hur hade ni resonerat om ni haft detta lyxproblem? There will be only one. För jag vet att Compressorn kommer att dominera min handled för överskådlig tid.

PS. Jag hatar barnskådisar. Det känns perverst med lillgamla glin som har blivit så duktiga på att manipulera sin omgivnings känslor så att de får vara med på tv och film. Det är fan inget bedårande med det. Barn ska vara barn och njuta av sitt naturliga tillstånd av omedvetenhet.
Varför skriver jag om det här. Jo för att jag hela tiden återvänder till det i tanken när jag råkar sladda in på någon äcklig Rolextråd och det inte sällan resoneras om bästa investeringen. Passion och investeringar är en lika motbjudande mix av oförenliga element.
Och där har vi det som pajjar Rolex för mig för alltid. En äcklig närvaro av självhävdelse och pengarna-först-tänk. Många ägare med en grandios självkänsla och medföljande lättkränkta ego som ska vulgosnacka pengar. Ni har säkert läst en del här på KS också som gör att man fan börjar undra...

Med det bjuder jag dig ännu en dag i det Svenska paradiset.
Av dessa är den gröna bäst. Alla dar i veckan
 
Känner ni till någon som skulle kunna serva och rengöra/putsa upp en gammal Zodiac Hermetic?
Fick tag på en för att börja min Zodiac-familj :angel:
Hej
Du vågar inte själv? Jag tycker det är ganska terapeutiskt att sitta och fixa med. Alltid för hand. Och det enda du behöver är några vettiga trasor, lite bra pasta, en brush pad och kanske lite tejp. Tid och tålamod så brukar man komma lång och få mycket fina resultat. Undvik alla maskiner...
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
ZO9900.jpg
ZO9902.jpg
ZO9901.jpg

Alltså jag hatar frågor av karaktären "hjälp mig välja" här på forumet. Vuxna människor som inte kan välja sina egna klockköp borde heller inte ha oinskränkt tillgång till sina pengar. Någon form av förmyndare skulle det finnas. Med det sagt så kommer min första egna "hjälp mig välja"-post.
Under gånget halvår har mitt projekt varit att sampla så mycket av Zodiacs nya automater som möjligt. Jag tänkte mig att koka ner till en begränsad samling om 4-5 stycken och sedan leva lycklig i alla mina dagar. Men just nu så konstaterar jag att jag knappt använder något annat än min Compressor. Så jag vetifan.
Först tänkte jag en Skin, en Compressor, en 68, en Sea Dragon och kanske en SD Chrono. Nu? Jag vet inte ens om jag kan motivera 78, Skin och SD Chrono. Just nu tänker jag en Compressor och en Sea Dragon. Men hårdbantningen av Skin och 68 får bli ett senare problem. Jag har landat i att en SD ska finnas kvar. Det är ju fantastiska klockor. Så dessa tre kandidater finns i lådan och nu undrar jag hur den allmänna åsikten ser ut. Mina tankar so far: Fördel 9901 är att jag nog tycker att denna är snyggast rent estetiskt. Jag tror detta är en framtida klassiker. Nackdelen är att det är en riktig forumslampa. Jag tror att alla som har en SD auto har en sådan.
Fördel 9900 är att den är så enkel. Passar till allt och har en skönt lågmäld färgsättning. Dessutom har denna inte sålts sönder med outletpriser och kommer nog att vara ovanlig i Sverige länge framöver. Nackdel: blir lite beige på länken. För mycket stål helt enkelt.
Fördel 9902 är att den är jävligt stöddig. Den är låååångt ifrån alla mina andra klockor och bidrar verkligt med något eget. Även denna är inte översåld med outletpris så den kommer ju också att vara mer begränsad i förekomst. Nackdel: det här är verkligen en humörs- och väderklocka. När solen är framme och humöret lite porrigt så är den stekhet. En mulen dag när man känner sig härligt svenskt blekfet och glåmig; not so hot.

Så tankar mina vänner? Hur hade ni resonerat om ni haft detta lyxproblem? There will be only one. För jag vet att Compressorn kommer att dominera min handled för överskådlig tid.

Med det bjuder jag dig ännu en dag i det Svenska paradiset.
Lägger min röst på den grå, clean på länk!
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Jag har noterat att länkarna på dessa är olika. När jag fick min med guldringen, fixade jag länken med lika många länkar som på min gröna, och då blev den för kort. Det visade sig att länkbitarna är kortare på den. I övrigt är de likadana. Det tycker jag visar på kvalitetstänk. Zodiacfolket tycker guldigt är dressigare och kanske därför vill ha smäckrare länk då.
 
Jag har noterat att länkarna på dessa är olika. När jag fick min med guldringen, fixade jag länken med lika många länkar som på min gröna, och då blev den för kort. Det visade sig att länkbitarna är kortare på den. I övrigt är de likadana. Det tycker jag visar på kvalitetstänk. Zodiacfolket tycker guldigt är dressigare och kanske därför vill ha smäckrare länk då.
Hmm cool info.
 
Ingen som klippt en sån här än? Dåligt med bilder på den där ute. Snygg ju!

20482251_1955525851349582_9186078749924261888_n.jpg
Limiterad i 82 ex. Sjukt svår att få tag i. Jag går bet och några med mig. Men visst är vi några som försökt hitta/köpa. Det är inga jävla Omega limiteringar som gäller här...
Denna design av visar och tavla kommer att ersätta den nuvarande. Så det kommer bland annat en med samma Plongeurfärgade visare, svart tavla och orangea detaljer på svart bezel. Tror den kommer vara mer hållbar över tid.
Men du blir kanske den förste som lyckas.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Limiterad i 82 ex. Sjukt svår att få tag i. Jag går bet och några med mig. Men visst är vi några som försökt hitta/köpa. Det är inga jävla Omega limiteringar som gäller här...
Denna design av visar och tavla kommer att ersätta den nuvarande. Så det kommer bland annat en med samma Plongeurfärgade visare, svart tavla och orangea detaljer på svart bezel. Tror den kommer vara mer hållbar över tid.
Men du blir kanske den förste som lyckas.

Är den verkligen så svår att få tag på? Finns ju både på deras egna hemsida och på Watchstation att lägga i kundkorgen och beställa. Står ju inget om att det är slutsålt. Men du menar att det inte går att beställa om jag försöker?
 
Topp