• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den eviga Zodiac-tråden ni inte visste ni behövde

Vilken period gör mig mest styv?

• Ju mögligare desto bättre, pre-dot är benchmark

Röster: 46 26.6%
  • Dot-Zodiac är historisk viktigare än Dot-Com

Röster: 50 28.9%
  • Fossils batteridrivna ful-period är da-shit

Röster: 23 13.3%
  • Fossils automatiska ansträngning förenar förr-och-nu på bästa sätt!!!

Röster: 54 31.2%

• Totala väljare
    173
3603974B-D29A-4A80-B69C-D1CD30E164C4.jpeg
Ny vecka, nya (gamla) kläder.. nu kör vi! ;)

Det är nu jag blottat min okunnighet men vilken modell är det? :angel: Har bara hunnit läsa typ 153 sidor :bag:
Ja det är lite lustigt. Detta är en ”ny” modell. Den kom i två storlekar kring millennieskiftet. 42,5mm Chrono och en trevisare på 39mm. Alla quartz. Dessa hade ref prefix ZO22**. Underbara bagateller, båda modellerna. Totalt släppt i över 50 färgkombinationer och varianter. Just nu kan det vara lite hetare med den mindre då storleken trendar lite och att den faktiskt är mer ovanlig i Sverige. 2010 släpptes en limiterad omgång av chronon. 500ex av de 5 mest populära färgerna. Trots att modellen alltså är tillkommen under Fossil uppdateras den 2014 med automatverk och Bezelvridring skrotas och placeras med Zodiacs historiska modeller i marknadsföringen.
Men quartzarna är underbara bagateller för peanuts som är historiska smällkarameller i sin sköna retro design. Köp alla du hittar.
Själv är jag också läskigt nöjd med denna moderna och lite dyrare.
0B07BB0F-A5E4-43EF-B1F2-731F50495D96.jpeg

Senast ändrad:
Ja det är litelustigt detta är en ”ny” modell. Den kom i två storlekar kring millennieskiftet. 42,5mm Chrono och en trevisare på 39mm. Alla quartz. Dessa hade ref prefix ZO22**. Underbara bagateller, båda modellerna. Totalt släppt i över 50 färgkombinationer och varianter. Just nu kan det vara lite hetare med den mindre då storleken trendar lite och att den faktiskt är mer ovanlig i Sverige. 2010 släpptes en limiterad omgång av chronon. 500ex av de 5 mest populära färgerna. Trots att modellen alltså är tillkommen under Fossil uppdateras den 2014 med automatverk och Bezelvridring skrotas och placeras med Zodiacs historiska modeller i marknadsföringen.
Men quartzarna är underbara bagateller för peanuts som är historiska smällkarameller i sin sköna retro design. Köp alla du hittar.
Själv är jag läskigt nöjd med denna moderna och lite dyrare.
Ångrat många gånger jag inte klippt dem när de kommit upp på tratten... Riktigt fina!

Ja det är litelustigt detta är en ”ny” modell. Den kom i två storlekar kring millennieskiftet. 42,5mm Chrono och en trevisare på 39mm. Alla quartz. Dessa hade ref prefix ZO22**. Underbara bagateller, båda modellerna. Totalt släppt i över 50 färgkombinationer och varianter. Just nu kan det vara lite hetare med den mindre då storleken trendar lite och att den faktiskt är mer ovanlig i Sverige. 2010 släpptes en limiterad omgång av chronon. 500ex av de 5 mest populära färgerna. Trots att modellen alltså är tillkommen under Fossil uppdateras den 2014 med automatverk och Bezelvridring skrotas och placeras med Zodiacs historiska modeller i marknadsföringen.
Själv är jag läskigt nöjd med denna moderna och lite dyrare.
Stort tack för det eminenta svaret!
39mm är pris inom mitt sweet spotsintervall vilket är glädjande. Känns som något jag def borde testa. Jag gillar stilen dessutom, lite sportdress.

Nån som har koll på om man kan datera vintage Zodiac? Nyfiken på den Olympos som jag förhoppningsvis får hem idag.
Kollat runt lite och det verkar som dom tillverkades under den andra halvan av 60-talet. Verket är ett 70-72, men har inte lyckats hitta nån info om när dom tillverkades heller. Ett litet hum om ålder vore trevligt iallafall!

Snabba ryck! Ursäkta kökljuset samt det tillfälliga bandvalet. Ruggigt bra skick! Den tycks ticka på bra än så länge också! Saknar quickset, så blir till att veva för att få rätt datum till i morgon bara...
2A1858B6-C3E1-49C4-8B43-022B09841FF9.jpeg

Update: gick att snurra tillbaks den till klockan 21 och sen till midnatt för att växla datum lite snabbare. Så nu står den rätt!

Senast ändrad:
Snabba ryck! Ursäkta kökljuset samt det tillfälliga bandvalet. Ruggigt bra skick! Den tycks ticka på bra än så länge också! Saknar quickset, så blir till att veva för att få rätt datum till i morgon bara...
2A1858B6-C3E1-49C4-8B43-022B09841FF9.jpeg

Update: gick att snurra tillbaks den till klockan 21 och sen till midnatt för att växla datum lite snabbare. Så nu står den rätt!
Riktigt fin, grattis!

Premiär för den här skönheten idag! Den verkar ticka på rätt bra, beräknar att den går ca + 30 s/d vilket är fullt acceptabelt för en vintageklocka enligt mig.
Norpade band från en annan klocka, som jag tycker passar bättre på denna tills jag köper ett. Helnöjd med årets första klockköp!
4cc95945-871f-44ad-9dfc-7aaa55ac55b4-jpeg.725801

Tillbaka
Topp