• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fujis spegellösa systemkameror är ju dock så snygga och välbyggda att bara det skulle vara ett giltigt skäl att köpa dem. Sen verkar de ju ta fantastiska bilder enligt recensioner också.

camara-fuji-xt2-gs-cuerpo.jpg

Egentligen så har de flesta moderna kameror mer än tillräckligt bra bildkvalitet om man ser på huset och dess hårdvara.
Kamerorna tar inga fantastiska bilder, det är fotografen som står för det fantastiska (där fallererar jag totalt oavsett vilken kamera jag använder)
Det är lite som att gå på en restaurang och få serverat en underbar middag och tro att det är p.g.a spisen som kocken lyckades.
 
Egentligen så har de flesta moderna kameror mer än tillräckligt bra bildkvalitet om man ser på huset och dess hårdvara.
Kamerorna tar inga fantastiska bilder, det är fotografen som står för det fantastiska (där fallererar jag totalt oavsett vilken kamera jag använder)
Det är lite som att gå på en restaurang och få serverat en underbar middag och tro att det är p.g.a spisen som kocken lyckades.

Du har självklart helt rätt i detta. Som total novis kommer det inte att vara kameran som begränsar mig utan mitt eget kunnande. Med moderna kameror kommer jag nog aldrig komma till en punkt att utrustningen är för dålig.

Sedan kan det ju vara en trevligare eller mindre trevlig upplevelse att plocka fram kameran och ta kort beroende på system. Var inne på Scandinavian photo i fredags och klämde på några Canon och Fuji. De förra kändes ju otroligt plastiga och otympliga jämfört med de senare. Retrolooken och storleken är ju två andra tydliga skillnader.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du har självklart helt rätt i detta. Som total novis kommer det inte att vara kameran som begränsar mig utan mitt eget kunnande. Med moderna kameror kommer jag nog aldrig komma till en punkt att utrustningen är för dålig.

Sedan kan det ju vara en trevligare eller mindre trevlig upplevelse att plocka fram kameran och ta kort beroende på system. Var inne på Scandinavian photo i fredags och klämde på några Canon och Fuji. De förra kändes ju otroligt plastiga och otympliga jämfört med de senare. Retrolooken och storleken är ju två andra tydliga skillnader.

Det låter lite konstigt, men en stor och tung kamera är bättre att använda. En tung kamera med ”stort grepp” är lättare att hålla stadigt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bumpar upp en gammal fototråd!

Finns någon här som fotar analogt? Jag har fotat en hel del med (digital) systemkamera men numera blir det mest mobilen. Som vintagevän är jag dock inte rädd för lite bök och är mer och mer sugen på att fota med film. Har börjat fantisera om en gammal nikon f2, f3 el liknande. Någon som är inne på gamla kameror, 70-80 tal?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Finns någon här som fotar analogt? Jag har fotat en hel del med (digital) systemkamera men numera blir det mest mobilen. Som vintagevän är jag dock inte rädd för lite bök och är mer och mer sugen på att fota med film. Har börjat fantisera om en gammal nikon f2, f3 el liknande. Någon som är inne på gamla kameror, 70-80 tal?

Jag har till och från fotat en del analogt, från småbild ända upp till storformat (4x5) men favoriten för mig är ändå mellanformat. För mig just nu blir det dock sällan jag orkar ta med en stor kamera + stativ ut för att ta kort.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
OK, här kommer då en mer digital fråga:

Jag har telefoner med kameror i. De är alltid med men har ganska tydliga begränsningar.

Jag har en stor systemkamera (Nikon D800) med en massa objektiv till. Tar jättebra bilder men huset + tre bra objektiv är helt enkelt löjligt tungt att släpa med sig så det blir ofta hemma även när jag är på resande fot.

Då dags för ett mellanting. Vad vill man ha? Tänk resefoto. Storslagna landskap, urbana miljöer, men ändå mindre och lättare. Bästa kompaktkameran just nu? Eller gå på något spegellöst som Sony Alpha i de enklare serierna?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
OK, här kommer då en mer digital fråga:

Jag har telefoner med kameror i. De är alltid med men har ganska tydliga begränsningar.

Jag har en stor systemkamera (Nikon D800) med en massa objektiv till. Tar jättebra bilder men huset + tre bra objektiv är helt enkelt löjligt tungt att släpa med sig så det blir ofta hemma även när jag är på resande fot.

Då dags för ett mellanting. Vad vill man ha? Tänk resefoto. Storslagna landskap, urbana miljöer, men ändå mindre och lättare. Bästa kompaktkameran just nu? Eller gå på något spegellöst som Sony Alpha i de enklare serierna?

Sony RX100 Mer zoom eller mindre beroende på om du väljer senaste modellen eller modellen innan.
 
Bumpar upp en gammal fototråd!

Finns någon här som fotar analogt? Jag har fotat en hel del med (digital) systemkamera men numera blir det mest mobilen. Som vintagevän är jag dock inte rädd för lite bök och är mer och mer sugen på att fota med film. Har börjat fantisera om en gammal nikon f2, f3 el liknande. Någon som är inne på gamla kameror, 70-80 tal?
Jag har långt tidigare i livet fotat mycket analogt (det hette inte det då) och har funderat på att ta upp det igen. Jag har ett par gamla kamerahus och nog med objektiv för dom. Charmen med analogt är ju att du inte har så många chanser att ta en bra bild och att man kan kontrollera hela processen.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Någon här som kan tipsa vart jag köper ett enklare CF I/II minneskort. Behöver ej vara någon raket hastighet på det.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Då dags för ett mellanting. Vad vill man ha? Tänk resefoto. Storslagna landskap, urbana miljöer, men ändå mindre och lättare. Bästa kompaktkameran just nu? Eller gå på något spegellöst som Sony Alpha i de enklare serierna?

Jag svarar på min egen fråga: Det blev en Olympus E-PL7. Jag hittade en nära mig på Blocket som såldes för 2000 spänn, vilket tycktes mig billigt nog för att prova. Och nu har jag provat. Kameran är alltså ett par generationer "gammal" nybörjarkamera med features i främst mjukvara och marknadsföring rikgade till selfie-älskare och vloggar-wannabees. Under skalet döljer sig dock en riktigt kompetens sensor som liksom bildstabiliseringen och de många autofokuspunkterna delas med dyrare kameror av samma fabrikat.

Kameran ser billig och smäckig ut. Och den känns så. Men den tar faktiskt riktigt kompetenta bilder även i knepiga situationer. Handhållet i dåligt ljus på ISO 1600 och halvlånga slutartider funkar.

Kameran är alltså en systemkamera med Micro 4/3-fattning på objektiven, och jag har mest lekt med det billiga kit-objektivet som kom på och ett pannkaksobjektiv från Panasonic som jag köpte till. Jag har dock också köpt en adapter för Nikon-objektiv och lekte lite med klockbilder - här kommer en inzoomad bild som om ni klickar fram den till full storlek är i princip 1:1 macro. Objektivet är ett Tamron 90mm 1:2.8-macro och ger en del tydlig kromatisk abberation (de lila och gröna lijerna i kanten av texten) men det var ändå skoj att se hur nära jag kom.
macrocloseup.JPG

Bilderna nedan borde ni kunna klicka på för att se JPG direkt ur kameran. Har inte börjat leka med råformatsfilerna än.

P5060095.JPG P5110117.JPG P5060081.JPG P5060085.JPG
 
Hej!
Jag har funderingar på att köpa en kamera åt frun till kommande födelsedag. Har själv dålig koll på foto och liknande och även hon är nybörjare. Har främst kikat på begagnat då max budget ligger på 2500kr. Jag har kikat på kompakta systemkameror som t.ex. Sony A5000 och diverse Panasonic m.m. Tror främst det blir foton på motiv utomhus och gärna växter och liknande. Tar gärna emot tips på bra begköp i prisklassen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
JPG rakt ut kameran. Vissa av bilderna är beskurna men ingen annan behandling. Skjuter i JPG+RAW men har inte hunnit göra något med råfilerna. :)
PSX_20190622_153354.jpg

LRM_EXPORT_123399071344592_20190623_121016389.jpeg

IMG_20190623_205710_215.jpg

PSX_20190624_210655.jpg

PSX_20190624_210638.jpg

LRM_EXPORT_194262604486310_20190624_210148180.jpeg
Ser ju jäkligt bra ut! Kanske är något jag ska kika på också. Har letat efter en mindre kamera som jag kan byta min "systemkamera" mot. Så blir den lättare att ta med och så vidare. Hur är kamerans filmegenskaper?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ser ju jäkligt bra ut! Kanske är något jag ska kika på också. Har letat efter en mindre kamera som jag kan byta min "systemkamera" mot. Så blir den lättare att ta med och så vidare. Hur är kamerans filmegenskaper?
Ja, kvalitén på bilderna kan man verkligen inte klaga på. Fujifilm verkar veta vad de sysslar med! :)

Det är precis därför jag har köpt den, min EOS 5D tar fortfarande sjukt bra bilder trots 12 år på nacken men den är ett jäkla monster att släpa runt på. Ska ha denna för att ta vardagsbilder och lite allt-i-allo. :snaphappy:

Jag har inte provat att filma med den men alla recensioner jag har läst och sett är eniga; ska du syssla med film så är denna inte för dig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, kvalitén på bilderna kan man verkligen inte klaga på. Fujifilm verkar veta vad de sysslar med! :)

Det är precis därför jag har köpt den, min EOS 5D tar fortfarande sjukt bra bilder trots 12 år på nacken men den är ett jäkla monster att släpa runt på. Ska ha denna för att ta vardagsbilder och lite allt-i-allo. :snaphappy:

Jag har inte provat att filma med den men alla recensioner jag har läst och sett är eniga; ska du syssla med film så är denna inte för dig.
Ja jag kikade lite på dess specifikationer och så såg jag att dess videoegenskaper inte är särskilt bra, så den är inte för mig. Jag får leta vidare!
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Kul med en fototråd :)
Själv har jag en gammal Nikon D700 jag kör till allt. Dock har jag på senare tid blivit lite sugen på att testa filma. Ni som kör video vad har ni för utrustning?

Bidrar med en bild också, tagen med Nikon D700 och Nikon 55 f/2.8.
DSC_0016-2.jpg

Filmar med min Sony A7 III. Är otroligt nöjd med filmkvalitén på men prismässigt, beroende på vad man jämför med, är den ju i dyrare segmentet och ska väl ha bra. Uppskattningsvis filmar jag lika mycket som jag fotar så när jag köpte kameran behövde jag en bra kompromiss. Så svaret på din fråga är att jag filmar med en A7III + 24-105/4 glugg. Samt en Sony A6500 som "semesterkamera".

Gillar konceptet att bidra med en bild så här kommer en jag fotat med nämnda kamera med ett Sony 90mm 2.8 macro.

gsar.png


Vänligen,
Martin
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Filmar med min Sony A7 III. Är otroligt nöjd med filmkvalitén på men prismässigt, beroende på vad man jämför med, är den ju i dyrare segmentet och ska väl ha bra. Uppskattningsvis filmar jag lika mycket som jag fotar så när jag köpte kameran behövde jag en bra kompromiss. Så svaret på din fråga är att jag filmar med en A7III + 24-105/4 glugg. Samt en Sony A6500 som "semesterkamera".

Gillar konceptet att bidra med en bild så här kommer en jag fotat med nämnda kamera med ett Sony 90mm 2.8 macro.

gsar.png


Vänligen,
Martin

Snyggt!
Har tittar på Sonys A7 serie innan men det är inte direkt gratis att byta till tyvärr, springer snabbt upp i sportrolexpriser när man lagt till kamerahus och några objektiv.
Hade pengar inte varit en faktor hade jag nog vågat prova. Kanske får vänta några år tills begagnatmarknaden för Sonygrejer växt lite :)

Råkade faktiskt köpa en begagnad D800 precis då jag såg att Rajala hade 15% rabatt på allt begagnat och då kunde jag inte hålla mig när jag såg att de hade ett exemplar i närmare nyskick. Ingen videokamera direkt men funktionen finns i alla fall där de gånger den behövs till skillnad från min D700.
Däremot lär den va en jäkel på klockbilder :D Återkommer när jag hämtat den :)
 
Topp