• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Norda

Panerai
Vart redigerar ni era bilder?
Lat som man är så redigerar jag i lightroom direkt i telefonen. Funkar OK men finns ju mer att önska...
Photoshop känns som ett stort projekt att lära sig?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Vart redigerar ni era bilder?
Lat som man är så redigerar jag i lightroom direkt i telefonen. Funkar OK men finns ju mer att önska...
Photoshop känns som ett stort projekt att lära sig?

Nu försörjer jag mig visserligen delvis/indirekt genom bildredigering och har jobbat med Photoshop/Lightroom länge så jag kanske inte är "default användaren" men ungefär såhär.

1. Bilder tagna med mobilen jag snabbt vill förbättra/ändra = Lightroom Mobile
2. Semesterbilder/bilder tagna i RAW som ska delas till vänner/familj = Lightroom (Classic) och exporterade i lämpligt format
3. Klockbilder/"Viktiga bilder" behandlar jag först i Lightroom och exporterar sedan till photoshop där, om det krävs, retouch osv sker.

Vad känner du att du saknar med Lightroom? De flesta "funktioner" finns ju i Lightroom när de kommer till att "framkalla" en bild och enklare retouch (tex. ta bort ett objekt).

Angående att lära sig Photoshop finns det, som du vet, massvis med tutorials på nätet i blandad kvalitet så mitt tips är att tänka på något du vill göra med en bild och sedan googla. När du lärt dig den "funktionen" googlar du på något mer och efter ett tag slår du ihop allt du lärt dig och Matrix öppnar sig och du förstår hur man rent teoretiskt kan göra vad man vill.
Enligt mig gör "Phlearn" bäst tutorials, han har en del gratis även om de mest påkostade är bakom en betalvägg: https://phlearn.com/free-tutorials/

Vänligen,
Martin
 

Norda

Panerai
Nu försörjer jag mig visserligen delvis/indirekt genom bildredigering och har jobbat med Photoshop/Lightroom länge så jag kanske inte är "default användaren" men ungefär såhär.

1. Bilder tagna med mobilen jag snabbt vill förbättra/ändra = Lightroom Mobile
2. Semesterbilder/bilder tagna i RAW som ska delas till vänner/familj = Lightroom (Classic) och exporterade i lämpligt format
3. Klockbilder/"Viktiga bilder" behandlar jag först i Lightroom och exporterar sedan till photoshop där, om det krävs, retouch osv sker.

Vad känner du att du saknar med Lightroom? De flesta "funktioner" finns ju i Lightroom när de kommer till att "framkalla" en bild och enklare retouch (tex. ta bort ett objekt).

Angående att lära sig Photoshop finns det, som du vet, massvis med tutorials på nätet i blandad kvalitet så mitt tips är att tänka på något du vill göra med en bild och sedan googla. När du lärt dig den "funktionen" googlar du på något mer och efter ett tag slår du ihop allt du lärt dig och Matrix öppnar sig och du förstår hur man rent teoretiskt kan göra vad man vill.
Enligt mig gör "Phlearn" bäst tutorials, han har en del gratis även om de mest påkostade är bakom en betalvägg: https://phlearn.com/free-tutorials/

Vänligen,
Martin

De bilder jag tar skickar jag via kameran direkt till telefonen med wifi, och så redigerar jag i lightroom i mobilen.
Jag har alltså aldrig testat lightroom på datorn, gissar att det är betydligt bättre och med fler funktioner?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
De bilder jag tar skickar jag via kameran direkt till telefonen med wifi, och så redigerar jag i lightroom i mobilen.
Jag har alltså aldrig testat lightroom på datorn, gissar att det är betydligt bättre och med fler funktioner?

Jag har använt Lightroom Mobile/CC som en smidig sätt att redigera bilder i mobilen, även då de har en version för PC/Mac har jag aldrig använt den. Som svar på om Classic versionen har fler funktioner är svaret Ja. Men behöver du de funktionerna? Är det något du saknar? Är det värt ~100kr/mån (osäker på priset)?
Snabb googling så hittar jag denna sida som listar skillnaderna: https://photographylife.com/lightroom-classic-vs-lightroom-cc


Jag personligen har "alltid" använt Lightroom och det är även mitt primära sätt att organisera mina bilder på - bara det är värt månadskostnaden men då tar jag 1,000+ bilder i månaden.

Så för mig, personligen, är mobil versionen kanon och uppfyller de krav jag har för enklare redigera men jag jämför den applikationen inte med Lightroom Classic även ifall de mestadels har samma funktioner.

Tidigare hade Adobe 30-dagars trial så har du möjlighet ladda ner det till datorn och prova.

Luddigt svar men ungefär så :)

Vänligen,
Martin
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fotografi är ett stort intresse för mig. Mobil fotografering som dagens klocka redigerar jag lite som kontrast och saturation i telefonens egna redigeringsprogram. DSLR och drönarbilder behandlar jag i Lightroom på datorn. För Hdr brukar jag köra det i photomatix för att sen fortsätta med bilden i Lightroom.
 
Tagen med Canon 750D
ISO:1600, Slutartid 25"
Redigerad lite i lightrooms app för android
LRM_EXPORT_902027108483273_20190924_131939096.jpeg
 

Bilagor

  • 20190924_131636.jpg
    20190924_131636.jpg
    146.7 KB · Visningar: 6

stenstrom

Omega
Bra vidvinkel på den då. :D

Jag har en Fujifilm X100F. :) Köpte den mest för att fotografera i vardagen och än så länge är jag väldigt nöjd!
Det förstår jag att du är. Jag hade själv en X100S för några år sedan. Det var min inkörsport i fujiträsket. :)

Tanken att införskaffa en ny X100-serie gnager fortfarande i bakhuvudet. Det måste vara bland de roligaste kameror som finns att fota med.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det förstår jag att du är. Jag hade själv en X100S för några år sedan. Det var min inkörsport i fujiträsket. :)

Tanken att införskaffa en ny X100-serie gnager fortfarande i bakhuvudet. Det måste vara bland de roligaste kameror som finns att fota med.
Kan bara hålla med, det är något med dem som framkallar kreativitet. Det är ju en ny modell på gång som ska komma 2020 så det ska bli spännande att se vad de gör av det. Det enda jag saknar med min är vädertätning. :)
 

stenstrom

Omega
Kan bara hålla med, det är något med dem som framkallar kreativitet. Det är ju en ny modell på gång som ska komma 2020 så det ska bli spännande att se vad de gör av det. Det enda jag saknar med min är vädertätning. :)
Vädertätning är ju inte fel, men å andra sidan misstänker jag att X100F står emot en hel del ändå med tanke på den fasta optiken.

Själv är jag inte så attraherad av Fujis vädertätade gluggar. Jag är alldeles för förtjust i 35/1.4 och 23/1.4 för att överväga deras f/2-dito.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vädertätning är ju inte fel, men å andra sidan misstänker jag att X100F står emot en hel del ändå med tanke på den fasta optiken.

Själv är jag inte så attraherad av Fujis vädertätade gluggar. Jag är alldeles för förtjust i 35/1.4 och 23/1.4 för att överväga deras f/2-dito.
Ja, den tål nog en del men jag hade inte plockat ut den när det regnar ordentligt. Har aldrig testat Fujifilms gluggar för jag har alltid kört Canons system. Jag är dock ganska lockad att byta ut det systemet mot ett smidigare från Fujifilm. :)
 

stenstrom

Omega
Ja, den tål nog en del men jag hade inte plockat ut den när det regnar ordentligt. Har aldrig testat Fujifilms gluggar för jag har alltid kört Canons system. Jag är dock ganska lockad att byta ut det systemet mot ett smidigare från Fujifilm. :)
Det låter precis som det gjorde för mig efter att ha ägt min X100S ett par månader. Jag hade Pentax dessförinnan.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Resultatet..
Vilken gillar ni bäst??
_GL17644.jpg
_GL17655.jpg
_GL17647.jpg

Ser bra ut! Gillade din lilla "ställning" du hängt klockan på.
Vissa varvar ner efter jobb med att se på Netflix men mitt sätt är ljudbok/podcast och blippa runt utan plan i Photoshop. Fick ett infall nu när jag såg din bild och tänkte på hur jag skulle redigerat den. Precis när jag skulle slänga dokumentet tänkte jag att de kanske kan vara kul att dela - ogillar du detta tar jag genast bort bilden och ursäktar mig för lånet.

sinn.png

För att bidra till något typ av diskussion namngav jag de "layers" jag hade i Photoshop - kanske kan vara kul att se.
ps.png

Utöver detta rätade jag upp bilden med "Camera Raw" filtret samt drog ner saturation.

Vänligen,
Martin
 

traceour

Omega
Ser bra ut! Gillade din lilla "ställning" du hängt klockan på.
Vissa varvar ner efter jobb med att se på Netflix men mitt sätt är ljudbok/podcast och blippa runt utan plan i Photoshop. Fick ett infall nu när jag såg din bild och tänkte på hur jag skulle redigerat den. Precis när jag skulle slänga dokumentet tänkte jag att de kanske kan vara kul att dela - ogillar du detta tar jag genast bort bilden och ursäktar mig för lånet.

sinn.png

För att bidra till något typ av diskussion namngav jag de "layers" jag hade i Photoshop - kanske kan vara kul att se.
ps.png

Utöver detta rätade jag upp bilden med "Camera Raw" filtret samt drog ner saturation.

Vänligen,
Martin
Kul, gillar din version, den ruffa industri looken kom bättre fram. Länka gärna till podden..
//Gustav
 
Topp