• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

stenstrom

Omega
Som småbarnsförälder är man hyfsat van med att få alldeles för lite sömn. Mot allt vad sunt förnuft heter valde jag att ge mig ut och fota natten mot idag istället för att åtminstone skrapa ihop fem timmars sömn. Stålull och en visp hade inhandlats på Biltema ett par dagar innan, så nu var det dags att verkställa fotoplanerna.

Då jag för stunden är datorlös är bilden enbart struken medhårs i Lightroom Mobile i telefonen.

Bilden är fotad med en Fujifilm X-T2 med Samyang 12 mm f/2.

Slutartid 10 sekunder
Bländare f/8
ISO 800
LRM_EXPORT_672241935834862_20191004_222421270.jpeg
 

Norda

Panerai
Som småbarnsförälder är man hyfsat van med att få alldeles för lite sömn. Mot allt vad sunt förnuft heter valde jag att ge mig ut och fota natten mot idag istället för att åtminstone skrapa ihop fem timmars sömn. Stålull och en visp hade inhandlats på Biltema ett par dagar innan, så nu var det dags att verkställa fotoplanerna.

Då jag för stunden är datorlös är bilden enbart struken medhårs i Lightroom Mobile i telefonen.

Bilden är fotad med en Fujifilm X-T2 med Samyang 12 mm f/2.

Slutartid 10 sekunder
Bländare f/8
ISO 800
LRM_EXPORT_672241935834862_20191004_222421270.jpeg
Jäklar vad snyggt!!
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Tjenare på er.
Jag själv inte mycket till fotograf och har en allmänfråga till er mer insatta - jag har av släkting fått ärva ett antal objektiv (15-20st ) och undrar egentligen om det alls finns någon som helst värde i vanliga objektiv av lite äldre sort för analog kameror där man inte alls vet status på dem? Bara att kasta direkt eller iom att man inte vet hur de förvarats och hanterats, många är utan några linsskydd alls med bara för att göra saken sämre?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tjenare på er.
Jag själv inte mycket till fotograf och har en allmänfråga till er mer insatta - jag har av släkting fått ärva ett antal objektiv (15-20st ) och undrar egentligen om det alls finns någon som helst värde i vanliga objektiv av lite äldre sort för analog kameror där man inte alls vet status på dem? Bara att kasta direkt eller iom att man inte vet hur de förvarats och hanterats, många är utan några linsskydd alls med bara för att göra saken sämre?
Du får absolut inte slänga dem, ge bort dem i så fall. Det är också många gamla objektiv som passar nyare kameror med eller utan adapter. Vad är det för objektiv?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Du får absolut inte slänga dem, ge bort dem i så fall. Det är också många gamla objektiv som passar nyare kameror med eller utan adapter. Vad är det för objektiv?

Det är med en mängd olika adapters och linser och jag är själv helt lost på vad som är vad med kameror. Tittar på en just i detta nu som heter "Yashikor AUX. Wide Angle 1:4" och en annan Minolta 35-105 och ytterligare en Sigma 80-200 med lite filter på linsen som sådan - som sagt är ett gäng med linser och adapters men lite olika renhetsgrad (damm och fingeravtryck) på dem.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är med en mängd olika adapters och linser och jag är själv helt lost på vad som är vad med kameror. Tittar på en just i detta nu som heter "Yashikor AUX. Wide Angle 1:4" och en annan Minolta 35-105 och ytterligare en Sigma 80-200 med lite filter på linsen som sådan - som sagt är ett gäng med linser och adapters men lite olika renhetsgrad (damm och fingeravtryck) på dem.
Damm och fingeravtryck går att fixa, frågan är vad det är för fäste. Jag hade nog tagit bild på dem och kollat på ett foto-forum, det finns säkert någon som är intresserad. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det är med en mängd olika adapters och linser och jag är själv helt lost på vad som är vad med kameror. Tittar på en just i detta nu som heter "Yashikor AUX. Wide Angle 1:4" och en annan Minolta 35-105 och ytterligare en Sigma 80-200 med lite filter på linsen som sådan - som sagt är ett gäng med linser och adapters men lite olika renhetsgrad (damm och fingeravtryck) på dem.

Om du inte kan lista ut det på annat sätt, b tag hjälp med identifiering på Fotosidan.se. Lägg sen ut dem en och en med ärlig beskrivning på Tradera. Du lär få ner pengar än du tror.
 
Senast ändrad:

stenstrom

Omega
Det är med en mängd olika adapters och linser och jag är själv helt lost på vad som är vad med kameror. Tittar på en just i detta nu som heter "Yashikor AUX. Wide Angle 1:4" och en annan Minolta 35-105 och ytterligare en Sigma 80-200 med lite filter på linsen som sådan - som sagt är ett gäng med linser och adapters men lite olika renhetsgrad (damm och fingeravtryck) på dem.
Om du går i säljtankar får du gärna hojta till. Klockor är inte mitt enda nörderi. :)

Gällande prisbild är det oftast fasta, ljusstarka objektiv som är gångbara, medan gamla zoomar oftast betingar ett betydligt lägre värde.

Ärligast prisbild får du nog om du kollar sålda objekt på Tradera, då många av de som ligger på exempelvis Blocket oftast ligger kvar av en anledning.

Sen är ju "originaloptik" i regel högre värderad än optik från tredjepartstillverkare, såsom Sigma, Tamron, Vivitar etc.
 

laketwig

Patek
2-Faktor

Ledsen @Compiss men nollkoll på MicroFourThirds-kameror. Föredrar något lite större att hålla i. Misstänker att 12-60-objektivet (24-120 i småbild) du länkade till är riktigt bra. Köper du det blir objektivet i kamerapaketet helt överflödigt. säkert ett bra objektiv det också, men med mindre omfång och sämre ljusstyrka. Kan kanske vara bra att ha också om man vill komma undan med en så liten kamera som möjligt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ledsen @Compiss men nollkoll på MicroFourThirds-kameror. Föredrar något lite större att hålla i. Misstänker att 12-60-objektivet (24-120 i småbild) du länkade till är riktigt bra. Köper du det blir objektivet i kamerapaketet helt överflödigt. säkert ett bra objektiv det också, men med mindre omfång och sämre ljusstyrka. Kan kanske vara bra att ha också om man vill komma undan med en så liten kamera som möjligt.
Det är just det som är fokus för detta paketet...litet och smidigt. Kameran kan köpas utan det lilla objektivet men då kostar huset ändå lika mycket som inkl lilla objektivet.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor

Jag köpte i somras en kusin till den där kameran, Olympus E-PL7 (begagnad) med några olika objektiv. Av samma skäl, jag har tröttnat på att släpa stora kameror när jag reser. För syftet, och för motiv som inte rör sig för mycket så uppfyllde den syftet riktigt bra. När det var lite mer "action" hängde autofokusen inte alltid med, men jag tror modellen du tittar på är lite nyare så den borde vara bättre.

Funderar dock på att avyttra min för att gå upp ett halvsnäpp i storlek till nån av Fujifilms varianter med APS-C-stor sensor, mest för att jag gillar Fujifilm allmänt och dessutom lite mer manuella reglage och en rikig ögonsökare (digital eller optisk). Men till nackdelen att jag då får nåt större att släpa på. :)
 

stenstrom

Omega
Jag köpte i somras en kusin till den där kameran, Olympus E-PL7 (begagnad) med några olika objektiv. Av samma skäl, jag har tröttnat på att släpa stora kameror när jag reser. För syftet, och för motiv som inte rör sig för mycket så uppfyllde den syftet riktigt bra. När det var lite mer "action" hängde autofokusen inte alltid med, men jag tror modellen du tittar på är lite nyare så den borde vara bättre.

Funderar dock på att avyttra min för att gå upp ett halvsnäpp i storlek till nån av Fujifilms varianter med APS-C-stor sensor, mest för att jag gillar Fujifilm allmänt och dessutom lite mer manuella reglage och en rikig ögonsökare (digital eller optisk). Men till nackdelen att jag då får nåt större att släpa på. :)
Du kommer inte ångra dig. Fuji är, enligt mig, den bästa kompromissen mellan storlek och bildkvalitet. :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det är just det som är fokus för detta paketet...litet och smidigt. Kameran kan köpas utan det lilla objektivet men då kostar huset ändå lika mycket som inkl lilla objektivet.

Kan inte uttala mig om kameran och du har säkert tänkt på detta. Men är "litet och smidigt" det du är ute efter kan det vara värt att tänka på att objektivet du tänkt köpa är relativt stort. Snabb Googling och här är en bild när det är monterat på en GX80 och det huset är något större än GX800.

2f87db464d5f4a179f8f7b07bad7b919

(bild lånad från nätet)
Fortfarande en liten /smidig kamera ifall man jämför med en fullformatskamera - men fortfarande kanske stor nog för att man inte ska ha den i väskan "ifall att man får feeling för att fota lite".

Vänligen,
Martin
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har de senaste 11 åren släpat runt på en Nikon D300 med ett Nikon 16-85/3,5-5,6 på. Förra måndagen blev det dock uppgradering till en Nikon D7500 med ett Nikon 16-80/2,8-4,0 på. Alla är vi olika men jag vill ha något rejält att hålla i, med en riktig sökare och med viktiga funktioner direkt tillgängliga utan att behöva gå in i diverse menyer ... ;)
Nikon D7500 2019-10-21.jpg
 
Senast ändrad:

Urtyp

Audemars
Jag har använt m4/3 i många år som extrakamera när liten storlek och låg vikt prioriterats före bildkvalitet. Förvänta dig dock inga brusfria bilder ens i starkt solsken. I dåligt ljus är dessa små sensorer ordentligt brusiga och tappar snabbt i dynamik.
Men något måste offras för att bli så pass portabla och små såklart.
 

stenstrom

Omega
Speciellt med veckans släpp... frågan är bara om man vill ha en X-Pro3 nu eller vänta tills tekniken i den kommer i samma formfaktor som X-E3... :) Och så har jag vissa budgetbegränsningar.
Själv brukar jag hugga näst senaste generationen strax efter release av den senaste. Brukar bli vettiga priser då.

Fuji har cashback just nu vill jag minnas. Tror den sträcker sig rätt långt fram i tiden, så med lite tur kan man göra hyfsade klipp på Black Friday med efterföljande cashback. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Själv brukar jag hugga näst senaste generationen strax efter release av den senaste. Brukar bli vettiga priser då.

Fuji har cashback just nu vill jag minnas. Tror den sträcker sig rätt långt fram i tiden, så med lite tur kan man göra hyfsade klipp på Black Friday med efterföljande cashback. :)

Tack för tipset. Tror dock att min nästa investering ligger lite längre fram i tiden av budgetskäl. Olympusen funkar bra nog att bära med sig, och vill jag göra nåt där jag orkar släpa får min trogna men tunga Nikon D800 med några fasta objektiv följa med. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har använt m4/3 i många år som extrakamera när liten storlek och låg vikt prioriterats före bildkvalitet. Förvänta dig dock inga brusfria bilder ens i starkt solsken. I dåligt ljus är dessa små sensorer ordentligt brusiga och tappar snabbt i dynamik.
Men något måste offras för att bli så pass portabla och små såklart.
Tack för svar.
Jag har en gammal Nikon d3100.
69DDAEEB-B2A9-4906-93B1-A3AB8F08C744.jpeg

Blir bilderna sämre med den Lumixen jag visade här?
 
Senast ändrad:

Urtyp

Audemars
Tack för svar.
Jag har en gammal Nikon d3100.
69DDAEEB-B2A9-4906-93B1-A3AB8F08C744.jpeg

Blir bilderna sämre med den Lumixen jag visade här?
Jag äger ingen av dessa kameror men använt många med nästan samma specar av både Nikon och Pana.
Din Nikon är snart 10 år gammal men jag tror den har i princip samma bildkvalitet som Panasonicen du visade. Förutom att Nikonen förmodligen blir bättre desto sämre ljusförhållanden just p.g.a. sin större sensor.
Å andra sidan... som man brukar säga, den bästa kameran är den man har med sig och det har varit sanning för mig många gånger när det "stora" systemet legat hemma och jag plockat fram min lilla olympus. ;)
 

Case

Panerai
Hallå! Jag skaffade mig en ”riktig” kamera för något halvår sedan. En Panasonic DMC-LC1, brorsan till Leicas Digilux II. Fast objektiv på 2-11 och 24-90mm. Bländare, focus och zoom sitter i objektivet och slutartiden i en ratt bredvid avtryckaren. Mäktiga 5mp... men det är optiken som är stjärnan. Jäklar vilken ”dynamic range”, särskilt tydligt vid starka konstraster mellan ljus och mörker.

A2837857-A90C-47FE-8FE2-5A1683F792F3.jpeg


Dock så vet jag inte om det är en bra nybörjarkamera direkt. Kass autofokus, digitalt brus vid mer än 200 ISO och allmänt utmanande. Kul är den, men lite knepig ibland. Och lite i största laget för att släpa med jämt. Vad finns det för lämpliga alternativ med ljusstark optik, bra manuella reglage, sökare och ett vettigt pris. Det behöver inte vara en ny modell, köper eller byter gärna begagnat.
 
Topp