• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

leicaphile

Panerai
Känns inte Nikon sjukt osexig? Ännu en stor svart plastklump.

Man får se moderna systemkameror lite som kompetenta verktyg tycker jag. Vill man ha en "bättre" upplevelse så är det väl bara att plocka fram vintage-Leican. Finns plats för båda i ens liv.

1683798601850.png


..eller så kombinerar man båda världarna lite som man vill

1683798797475.png
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Man får se moderna systemkameror lite som kompetenta verktyg tycker jag. Vill man ha en "bättre" upplevelse så är det väl bara att plocka fram vintage-Leican. Finns plats för båda i ens liv.

1683798601850.png


..eller så kombinerar man båda världarna lite som man vill

1683798797475.png
Tänker bara att man som fotograf är estet. Nikons plastklumpar är i min värld oerhört ...fula?
De MÅSTE ju inte se ut så.

Nåja, unpopular opinion kanske.
 

leicaphile

Panerai
Tycker Nikon Z-husen är rätt snygga med den lite "kantiga" designen. Canon däremot ser ut som om kameran stått framme i solen för länge.

1683799126422.png
 
  • Like
Reactions: iko

bleppo

Omega
2-Faktor
Någon som testat Sonys GM 24-70 och Sigmas motsvarighet och kan ge mig lite input kring bildkvalitet, byggkvalitet och funktionalitet?
Lite sugen på ett 24-70 till A7iv
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som testat Sonys GM 24-70 och Sigmas motsvarighet och kan ge mig lite input kring bildkvalitet, byggkvalitet och funktionalitet?
Lite sugen på ett 24-70 till A7iv
Jag har provat GM gluggen och sigman men bara som lån så ingen långtidsreflektion. Men enligt mig är GM gluggarna ofta svårslagna. Otroligt skarpa och autofokus fungerar perfekt med dem. Ofta inget problem med sigma/tamron heller, men sony gluggarna brukar vara snäppet bättre på det mesta skulle jag säga. Med det sagt är det ganska stor prisskillnad. Hade jag valt idag hade jag nog inte valt något av dem utan kört tamron. Tidigare har jag tyckt att sigma oftast varit något bättre än tamron, men sedan tamron släppte sin lineup med 2.8 gluggar till FE tycker jag dom tog över tronen.
Ett alternativ om man inte behöver en riktigt så snabb glugg är sony 24-105, otroligt allsidig och klarar det mesta. Är nog den glugg som oftast sitter på min kamera.
 

Lyden

Panerai
Någon som testat Sonys GM 24-70 och Sigmas motsvarighet och kan ge mig lite input kring bildkvalitet, byggkvalitet och funktionalitet?
Lite sugen på ett 24-70 till A7iv

Jag har Sigmas 24-70 på min A7iii - mycket nöjd med den. Ett prisvärt objektiv som gör sitt jobb, snabb & tyst autofokus och trevlig bokeh - enda nackdelen är väl storleken & tyngden.
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har provat GM gluggen och sigman men bara som lån så ingen långtidsreflektion. Men enligt mig är GM gluggarna ofta svårslagna. Otroligt skarpa och autofokus fungerar perfekt med dem. Ofta inget problem med sigma/tamron heller, men sony gluggarna brukar vara snäppet bättre på det mesta skulle jag säga. Med det sagt är det ganska stor prisskillnad. Hade jag valt idag hade jag nog inte valt något av dem utan kört tamron. Tidigare har jag tyckt att sigma oftast varit något bättre än tamron, men sedan tamron släppte sin lineup med 2.8 gluggar till FE tycker jag dom tog över tronen.
Ett alternativ om man inte behöver en riktigt så snabb glugg är sony 24-105, otroligt allsidig och klarar det mesta. Är nog den glugg som oftast sitter på min kamera.
Har Tamron 17-70 2,8. Det är säkert ett toppenbra objektiv. Men det är på tok för stort och tungt på min Sony a6400… Bara ngn cm kortare än mitt Sony 70-350..
Är det tvunget att objektiven blir så stora pga ljusstyrkan? I alla fall när det gäller normalzoomar?
Denna tog jag igår med Tamrongluggen..
_DSC0557.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänker bara att man som fotograf är estet. Nikons plastklumpar är i min värld oerhört ...fula?
De MÅSTE ju inte se ut så.

Nåja, unpopular opinion kanske.
Du kanske har rätt…. Har ju suktat över en Sony fullformat ett tag men inte slagit till. För snål?…
Men jag känner mer och mer ett OERHÖRT habegär över en Fujifilm xt-5… Enbart för att jag tycker den är så jävla snygg!!!
IMG_7477.jpeg
IMG_7478.jpeg


🤪
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Har Tamron 17-70 2,8. Det är säkert ett toppenbra objektiv. Men det är på tok för stort och tungt på min Sony a6400… Bara ngn cm kortare än mitt Sony 70-350..
Är det tvunget att objektiven blir så stora pga ljusstyrkan? I alla fall när det gäller normalzoomar?
Denna tog jag igår med Tamrongluggen..
_DSC0557.jpeg
Ja jag tror tyvärr det är svårt att hålla ned storleken om de ska hålla 2.8 genom hela omfånget. Tror tyvärr inga konkurrenter lyckats bättre. Mitt 17-28 är ändå väldigt smidigt om jag jämför med andra. Vill man komma ned i storlek får man nog välja bort ljusstyrka eller gå på primes.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Du kanske har rätt…. Har ju suktat över en Sony fullformat ett tag men inte slagit till. För snål?…
Men jag känner mer och mer ett OERHÖRT habegär över en Fujifilm xt-5… Enbart för att jag tycker den är så jävla snygg!!!
IMG_7477.jpeg
IMG_7478.jpeg


🤪
Tycker absolut inte att man ska underskatta utseendet på kameror. Vet att många har inställningen ”det är bara ett verktyg” …men man ska ju gilla att använda det, och man gillar saker som ser snygga ut och inspirerar.

Den där är snygg, @RicVin!
 

mega

Rolex
Du kanske har rätt…. Har ju suktat över en Sony fullformat ett tag men inte slagit till. För snål?…
Men jag känner mer och mer ett OERHÖRT habegär över en Fujifilm xt-5… Enbart för att jag tycker den är så jävla snygg!!!
IMG_7477.jpeg
IMG_7478.jpeg


🤪
Jag älskade min gamla XT3, och älskar min XT4.
När jag vill ut och finfota är det den som hänger med. Underbara vred och reglage, inga obegripliga menyer, grym kvalitetskänsla osv.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Jag inbillar mig att jag har ganska bra koll på objektiv till Sony och det är dåligt med kompakta macro objektiv sub 50mm oavsett märke tyvärr. Kanske något av de kinesiska märkena har ett men då brukar de vara utan autofokus.


Jag har också Sony 90mm macro och jämfört med 50mm är det stor skillnad både på byggkvaliten, autofokusen och bildkvaliten. @Nissestr har också det objektivet och kanske kan uttala sig.

Men vad skall du fotografera? Om man bortser från objektivets "prestanda" skiljer det ju mellan 35, 50 och 90mm. För klockor skulle jag rekommendera 90mm samtidigt säger du att du vill vara mer dynamisk och inte bara fota klockor och 35 alt. 50mm passar ju bättre som en "daily driver" än 90mm om du tex. är på semester och skall fota stadsliv.
Men för att göra callback till några sidor tidigare i denna tråd, man kan aldrig ha för mycket prylar så köp minst 2 objektiv :)

Vänligen,
Martin

Jag har inget annat makroobjektiv att jämföra med och visualisera, men 90mm fungerar perfekt för mig att fota allt från klockor, smycken, insekter, fåglar, men presterar också väldigt bra för porträtt. För att fota stadsliv som @Martin. säger så kan det bli lite knepigt om du inte kan ta dig en bit bort från objektet, annars blir det rätt mycket up their faces jmf med ett 50mm eller 35mm.

Innan jag gick till sony hade jag ett canon objektiv i 50mm men varken skärpan eller huset går att jämföra med Sonys 90mm variant och nuvarande hus


Edit: så jag röstar som ovan, skaffa fler objektiv 😅

Jag verkar vilja ha alla förutsättningar i samma objektiv tolkar jag efter att själv läst mitt resonemang. Tar era rekommendationer och köper fler, börjar här 😂

IMG_6524.jpeg
tempImagedb6la7.jpg

Efter att noggrant hörsammat tipsen från @Martin. och @Nissestr har jag kört dessa ett tag, eller egentligen mest 90mm ärligt talat. Nu är nästa puck det där med filter, hur är den generella inställningen? Jag har funderat på det här med CPL för att få bort blänk från klockor, osv, eller bara ND för ljuset nu är solen ligger på mycket. Är det overkill, eller används det mycket filter och blir det skillnad?
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
tempImagedb6la7.jpg

Efter att noggrant hörsammat tipsen från @Martin. och @Nissestr har jag kört dessa ett tag, eller egentligen mest 90mm ärligt talat. Nu är nästa puck det där med filter, hur är den generella inställningen? Jag har funderat på det här med CPL för att få bort blänk från klockor, osv, eller bara ND för ljuset nu är solen ligger på mycket. Är det overkill, eller används det mycket filter och blir det skillnad?
ND filter är ju bara bra om du inte kan få rätt exponering utan, eller om du vill ha lång slutartid för att få en rörelseeffekt på visarna. Antar att ett CPL kan göra skillnad dock. Kan göra väldigt stor skillnad på reflektionerna i vatten så borde kunna göra samma sak på klockor.
 

Number 6

Omega
Jag älskade min gamla XT3, och älskar min XT4.
När jag vill ut och finfota är det den som hänger med. Underbara vred och reglage, inga obegripliga menyer, grym kvalitetskänsla osv.
Vad tycker du om XT4? Frågar mest för att i 'fujisverigegruppen' på FB så är XT2, XT3 och XT5 populära men väldigt få pratar om 4an? Har aldrig begripit varför... Jag har bara en gammal T20 och den gillar jag men visst hade det varit trevligt med framförallt lite vassare AF känner jag...
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
tempImagedb6la7.jpg

Efter att noggrant hörsammat tipsen från @Martin. och @Nissestr har jag kört dessa ett tag, eller egentligen mest 90mm ärligt talat. Nu är nästa puck det där med filter, hur är den generella inställningen? Jag har funderat på det här med CPL för att få bort blänk från klockor, osv, eller bara ND för ljuset nu är solen ligger på mycket. Är det overkill, eller används det mycket filter och blir det skillnad?
Kul!
Jag kör i princip alltid med cpl. Onödigt eller ej men gillar att det blänker lite mindre samt att jag tycker det blir bättre på de klockor utan AR. Nedan bild med/utan CPL filter, annars samma avstånd och inställningar, skjuten i jpeg.
_DSC0702.jpg
_DSC0703.jpg
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Kul!
Jag kör i princip alltid med cpl. Onödigt eller ej men gillar att det blänker lite mindre samt att jag tycker det blir bättre på de klockor utan AR. Nedan bild med/utan CPL filter, annars samma avstånd och inställningar, skjuten i jpeg.
_DSC0702.jpg
_DSC0703.jpg
Tack för input, taggad på att testa. Är det någon särskild tillverkare som är att föredra?
 

mega

Rolex
Vad tycker du om XT4? Frågar mest för att i 'fujisverigegruppen' på FB så är XT2, XT3 och XT5 populära men väldigt få pratar om 4an? Har aldrig begripit varför... Jag har bara en gammal T20 och den gillar jag men visst hade det varit trevligt med framförallt lite vassare AF känner jag...
Jag kan tänka mig att skillnaderna mot XT3 var för små och många skippade byte pga detta.
Jag bytte mest för att hålla mig ajour, och inte byta när den tappat allt värde. (Byter på Rajjala, tycker man får ok dealar). Men jag kan inte ärligt säga att jag märker någon skillnad, XT3 är verkligen superbra, även jämfört med XT2.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Efter att noggrant hörsammat tipsen från @Martin. och @Nissestr har jag kört dessa ett tag, eller egentligen mest 90mm ärligt talat. Nu är nästa puck det där med filter, hur är den generella inställningen? Jag har funderat på det här med CPL för att få bort blänk från klockor, osv, eller bara ND för ljuset nu är solen ligger på mycket. Är det overkill, eller används det mycket filter och blir det skillnad?
Jag använder alltid ett UV filter på mina objektiv för att skydda det, repar hellre ett filter än glaset i objektivet. Sedan beroende på vad jag skall fota/filma använder jag olika filter. Du skriver ND filter, som tidigare skrivet i tråden ser jag endast ett användningsområde om du vill fota med lång slutartid av någon anledning. Jag använder ND filter när jag filmar för att kunna ha 1/50 slutare i kombination med F4 i dagsljus.
CPL filter använder jag däremot ofta när jag fotar produktbilder (alt. Klockor) för att kunna “styra” vart reflexerna är. Genom att rotera filtret kan man välja hur mycket reflexer man får och vart de är. Så om du skall börja med något filter skulle jag rekommendera UV filter för att skydda objektivet och CPL filter. Vilket märke du väljer är upp till dig, jag har alltid köpt av märket Hoya och är nöjd med de men säger inte att de är bäst. Säg din post när jag var och fotade i min studio och tog en snabb bild utan filter och en där jag hade ett CPL filter och “skruvade” för att få minimalt med reflexer. Tyvärr hade jag bara min gamla Apple klocka som modell men konceptet är desamma.
polfilter.jpg


Vänligen,
Martin
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Jag använder alltid ett UV filter på mina objektiv för att skydda det, repar hellre ett filter än glaset i objektivet. Sedan beroende på vad jag skall fota/filma använder jag olika filter. Du skriver ND filter, som tidigare skrivet i tråden ser jag endast ett användningsområde om du vill fota med lång slutartid av någon anledning. Jag använder ND filter när jag filmar för att kunna ha 1/50 slutare i kombination med F4 i dagsljus.
CPL filter använder jag däremot ofta när jag fotar produktbilder (alt. Klockor) för att kunna “styra” vart reflexerna är. Genom att rotera filtret kan man välja hur mycket reflexer man får och vart de är. Så om du skall börja med något filter skulle jag rekommendera UV filter för att skydda objektivet och CPL filter. Vilket märke du väljer är upp till dig, jag har alltid köpt av märket Hoya och är nöjd med de men säger inte att de är bäst. Säg din post när jag var och fotade i min studio och tog en snabb bild utan filter och en där jag hade ett CPL filter och “skruvade” för att få minimalt med reflexer. Tyvärr hade jag bara min gamla Apple klocka som modell men konceptet är desamma.
polfilter.jpg


Vänligen,
Martin
Tack för svaret, superbra beskrivning. Uv filter är införskaffat mot den bakgrund du beskriver. CPL står näst på tur. Ska bli spännande att se om jag upplever någon skillnad.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Bra ljus, lite som att använda cheat codes.

LM105853.jpg


ld-export-a1d7b2a9-05192023.JPG
Riktigt bra bilder! Golden hour deluxe med riktigt trivsam stämning i bilderna.

Och på tal om cheat codes…
Igår lanserades “Generative Fill” i Photoshop (än så länge bara i beta versionen av Photoshop) och det om något är en cheat code. Skrev tidigare om AI i denna tråd och detta är AI inbyggt i Photoshop. Inte riktigt bestämt mig hur jag känner över det men en sak är säker - om några år kommer "bildredigering" se helt annorlunda ut än mot idag.

Man kan ta bort, lägga till, ändra delar i en bild osv med hjälp av AI och det funkar med tanke på beta stadie riktigt bra. Tog mig friheten att låna din bild som exempel, jag ändrade er hund till en katt, tog bort tjejens väska, gjorde bilden 20% större samt la till ett fyrtorn i horisonten. Något man skulle kunna göra utan denna funktion om man behärskar programmet men detta tog mig bokstavligen under 1 minut att göra och även om det inte är perfekt är det riktigt bra. Tänk om några år...

test.gif

Bara markera en del i bilden och skriva “Change dog to cat”, “Add light tower in the horizon” osv

Här kan ni se Adobes lanseringsvideo av funktionen.

Så tips för er som använder Adobe och vill prova något utöver de vanliga, är som sagt beta funktion men har du Creative Cloud laddar du enkelt/kostnadsfritt hem den versionen.

Vänligen,
Martin

ps. Om det inte är OK att jag använder din bild säg till så tar jag omgående bort den
 

mega

Rolex
Riktigt bra bilder! Golden hour deluxe med riktigt trivsam stämning i bilderna.

Och på tal om cheat codes…
Igår lanserades “Generative Fill” i Photoshop (än så länge bara i beta versionen av Photoshop) och det om något är en cheat code. Skrev tidigare om AI i denna tråd och detta är AI inbyggt i Photoshop. Inte riktigt bestämt mig hur jag känner över det men en sak är säker - om några år kommer "bildredigering" se helt annorlunda ut än mot idag.

Man kan ta bort, lägga till, ändra delar i en bild osv med hjälp av AI och det funkar med tanke på beta stadie riktigt bra. Tog mig friheten att låna din bild som exempel, jag ändrade er hund till en katt, tog bort tjejens väska, gjorde bilden 20% större samt la till ett fyrtorn i horisonten. Något man skulle kunna göra utan denna funktion om man behärskar programmet men detta tog mig bokstavligen under 1 minut att göra och även om det inte är perfekt är det riktigt bra. Tänk om några år...

test.gif

Bara markera en del i bilden och skriva “Change dog to cat”, “Add light tower in the horizon” osv

Här kan ni se Adobes lanseringsvideo av funktionen.

Så tips för er som använder Adobe och vill prova något utöver de vanliga, är som sagt beta funktion men har du Creative Cloud laddar du enkelt/kostnadsfritt hem den versionen.

Vänligen,
Martin

ps. Om det inte är OK att jag använder din bild säg till så tar jag omgående bort den
Helt sjukt, verkligen. Otroligt spännande teknisk utveckling. Precis som dig så vet jag inte riktigt hur jag känner inför det här...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt bra bilder! Golden hour deluxe med riktigt trivsam stämning i bilderna.

Och på tal om cheat codes…
Igår lanserades “Generative Fill” i Photoshop (än så länge bara i beta versionen av Photoshop) och det om något är en cheat code. Skrev tidigare om AI i denna tråd och detta är AI inbyggt i Photoshop. Inte riktigt bestämt mig hur jag känner över det men en sak är säker - om några år kommer "bildredigering" se helt annorlunda ut än mot idag.

Man kan ta bort, lägga till, ändra delar i en bild osv med hjälp av AI och det funkar med tanke på beta stadie riktigt bra. Tog mig friheten att låna din bild som exempel, jag ändrade er hund till en katt, tog bort tjejens väska, gjorde bilden 20% större samt la till ett fyrtorn i horisonten. Något man skulle kunna göra utan denna funktion om man behärskar programmet men detta tog mig bokstavligen under 1 minut att göra och även om det inte är perfekt är det riktigt bra. Tänk om några år...

test.gif

Bara markera en del i bilden och skriva “Change dog to cat”, “Add light tower in the horizon” osv

Här kan ni se Adobes lanseringsvideo av funktionen.

Så tips för er som använder Adobe och vill prova något utöver de vanliga, är som sagt beta funktion men har du Creative Cloud laddar du enkelt/kostnadsfritt hem den versionen.

Vänligen,
Martin

ps. Om det inte är OK att jag använder din bild säg till så tar jag omgående bort den
Mm Firefly.

Jag har varit inne och testat lite. Men jag vet inte… Är lite hit and miss.
Bad den lägga till en Volvo på den här bilden jag tog.

B82F586B-A4D9-481F-91B8-BA387A066699.jpeg
608CCA86-8C8D-4A4E-83A9-CA18D5800744.jpeg



Med det sagt är jag helt med på AI-spåret. Använder det dagligen (och betalar för det) i mitt jobb.

Än så länge är det ganska enkelt att identifiera detaljer som avslöjar att det är en AI-genererad bild, men ge det ett halvår till.
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Mm Firefly.

Jag har varit inne och testat lite. Men jag vet inte… Är lite hit and miss.
Bad den lägga till en Volvo på den här bilden jag tog.

B82F586B-A4D9-481F-91B8-BA387A066699.jpeg
608CCA86-8C8D-4A4E-83A9-CA18D5800744.jpeg



Med det sagt är jag helt med på AI-spåret. Använder det dagligen (och betalar för det) i mitt jobb.

Än så länge är det ganska enkelt att identifiera detaljer som avslöjar att det är en AI-genererad bild, men ge det ett halvår till.
Ansökte på skoj när Adobe sökte testare av Firefly och blev godkänd så jag har provat det en del. Fristående var det ingen höjdare men nu inbyggt i Photoshop ser man som sagt potentialen. Speciellt mindre saker, tex. där jag tog bort väskan i din bild. Inte direkt svårt att göra med de verktyg som finns i Photoshop men det går så snabbt och kommer bara bli bättre. Vet inte om du känner till projektet DragGAN men det är väl bara en tidsfråga innan något liknande kommer till Photoshop. Som någon skrev på Twitter är det som Photoshop Puppet Warp på steroider.

Uppsnabbad demo video: https://vcai.mpi-inf.mpg.de/projects/DragGAN/data/DragGAN.mp4
Länk till deras hemsida: https://vcai.mpi-inf.mpg.de/projects/DragGAN/


Precis som du använder jag också AI i jobbet och försöker suga åt mig all information som finns - oavsett om man gillar det eller inte är det framtiden så lika bra att försöka bli bra på det.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ansökte på skoj när Adobe sökte testare av Firefly och blev godkänd så jag har provat det en del. Fristående var det ingen höjdare men nu inbyggt i Photoshop ser man som sagt potentialen. Speciellt mindre saker, tex. där jag tog bort väskan i din bild. Inte direkt svårt att göra med de verktyg som finns i Photoshop men det går så snabbt och kommer bara bli bättre. Vet inte om du känner till projektet DragGAN men det är väl bara en tidsfråga innan något liknande kommer till Photoshop. Som någon skrev på Twitter är det som Photoshop Puppet Warp på steroider.

Uppsnabbad demo video: https://vcai.mpi-inf.mpg.de/projects/DragGAN/data/DragGAN.mp4
Länk till deras hemsida: https://vcai.mpi-inf.mpg.de/projects/DragGAN/


Precis som du använder jag också AI i jobbet och försöker suga åt mig all information som finns - oavsett om man gillar det eller inte är det framtiden så lika bra att försöka bli bra på det.
Det är något som dör med AI-genererade bilder.
Samtidigt. Det här finns ju redan, har funnits länge - men endast tillgängligt för de med kunskapen. Med såhär enkla verktyg kan Bengan, 50+ i Grums göra det i mobilen på kafferasten.

Men. Jag tror att statusen på verifierade o-AI:ade verk kommer höjas.

Spännande blir dock att se hur lagar och regler kommer hänga med. Den är oerhört tungrodd och slöare än en snigel.
Förstå mängden innehåll som kommer skapas (redan skapas), som är nära nog hyperrealistiskt. Kommer bli konflikter när personer börjar fejka bilder på kända och mindre kända personer i hundratusentals varianter.
 
Topp