Jag inbillar mig att jag har ganska bra koll på objektiv till Sony och det är dåligt med kompakta macro objektiv sub 50mm oavsett märke tyvärr. Kanske något av de kinesiska märkena har ett men då brukar de vara utan autofokus.
Jag har också Sony 90mm macro och jämfört med 50mm är det stor skillnad både på byggkvaliten, autofokusen och bildkvaliten. @Nissestr har också det objektivet och kanske kan uttala sig.
Men vad skall du fotografera? Om man bortser från objektivets "prestanda" skiljer det ju mellan 35, 50 och 90mm. För klockor skulle jag rekommendera 90mm samtidigt säger du att du vill vara mer dynamisk och inte bara fota klockor och 35 alt. 50mm passar ju bättre som en "daily driver" än 90mm om du tex. är på semester och skall fota stadsliv.
Men för att göra callback till några sidor tidigare i denna tråd, man kan aldrig ha för mycket prylar så köp minst 2 objektiv
Vänligen,
Martin
Jag har inget annat makroobjektiv att jämföra med och visualisera, men 90mm fungerar perfekt för mig att fota allt från klockor, smycken, insekter, fåglar, men presterar också väldigt bra för porträtt. För att fota stadsliv som @Martin. säger så kan det bli lite knepigt om du inte kan ta dig en bit bort från objektet, annars blir det rätt mycket up their faces jmf med ett 50mm eller 35mm.
Innan jag gick till sony hade jag ett canon objektiv i 50mm men varken skärpan eller huset går att jämföra med Sonys 90mm variant och nuvarande hus
Edit: så jag röstar som ovan, skaffa fler objektiv
Jag verkar vilja ha alla förutsättningar i samma objektiv tolkar jag efter att själv läst mitt resonemang. Tar era rekommendationer och köper fler, börjar här