Jag tycker det är en intressant frågeställning, vad är upphovsrätt när det kommer till en bild. Jag har skummat igenom den class action lawsuit (osäker på Svensk översättning) som tre konstnärer gjort mot bland annat Midjourney. Jag tolkar det som att de anser att AI, utan att fråga, har använt deras bilder uppladdade på internet för att lära sig och därmed kunna återskapa liknande bilder.Det jag läst är att AI scannat av hela internet och att fotografer kämpar för sin upphovsrätt.
Om jag vill utge mig för att vara djävulens advokat kan jag fråga mig, vad är skillnaden med det och ifall jag ser en bild i en tidning/museum/tv och sedan återskapar den. Förutom det faktum att jag måste måla/fota vilket kräver mer fysiskt jobb än att skriva en text-prompt men resultatet blir detsamma.
Ett exempel, tidigare i tråden postades en snygg bild på en BMW Alpina. Av en slump har en vän till mig exakt samma bil. Om jag åker ut en dimmig morgon, parkerar bilen likadant på en grusparkering med träd i bakgrunden och försöker fota med samma vinkel osv. Stjäl jag då den bilden, även fast den inte är en exakt kopia, eller är jag inspirerad? Om ja, vart går då gränsen. Kan en fotograf/konstnär göra anspråk på en hel stil. -“App app app, Svartvita porträtt i motljus får bara jag fota”
Jag, som delvis betalar räkningar genom foto, är givetvis mån om att ingen använder mina originalbilder. För något år sedan kopierade en person hela min Instagram, tog ett användarnamn med en bokstav utbytt, och försökte utge sig för att vara mig (och få folk att trycka på länkar…) vilket gjorde att jag kontaktade Meta osv. Samtidigt har jag inga problem ifall AI har använt de 9k+ bilder + 120 timmar video jag har haft indexerade senaste åren på Google/YT för att lära sig.
Långt och luddigt svar men jag tycker det är en intressant fråga