• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

pemlock

Panerai
2-Faktor
Fina bilder!

Jag är ingen ornitolog men vi har liknande fåglar i vår trädgård och jag har lärt mig att det är stare. Snabb Googling;
Screenshot 2023-06-11 at 10.02.31.png
Källa: https://larslundmark.se/fagelbilder/krakfaglar-faltsparvar/stare/

Vänligen,
Ja, om den är lite större, 20+ cm, så kan det vara en ung stare i så fall. (Den vuxna är svartare och lite spräcklig.)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har en liten fråga… Kika på bilderna nedan. Det är raw vs jpeg från min Fuji x100v.
Det som ser inzoomade ut är jpeg. Varför är det olika storlekar på de olika formaten. Det blir bara så på vissa bilder. På andra är det samma utsnitt på både raw och jpeg. Inte märkt detta tidigare vare sig på denna kamera eller min Sony…
DSCF0192.jpeg

DSCF0192.jpeg

03CEEC6E-2376-4EDA-9F69-F2682FB326EF.jpeg

DSCF0189.jpeg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Har en liten fråga… Kika på bilderna nedan. Det är raw vs jpeg från min Fuji x100v.
Det som ser inzoomade ut är jpeg. Varför är det olika storlekar på de olika formaten. Det blir bara så på vissa bilder. På andra är det samma utsnitt på både raw och jpeg. Inte märkt detta tidigare vare sig på denna kamera eller min Sony…
Hej,

JPEG-bilderna är troligtvis mer inzoomade på grund av en "digital zoom"-funktion eller inbyggd bildbehandling i kameran, medan RAW-bilderna är opåverkade och representerar rådata direkt från bildsensorn utan några ändringar. Har bilderna samma upplösning när du tittar i Utforskaren/Finder?

Vänligen,
Martin
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

JPEG-bilderna är troligtvis mer inzoomade på grund av en "digital zoom"-funktion eller inbyggd bildbehandling i kameran, medan RAW-bilderna är opåverkade och representerar rådata direkt från bildsensorn utan några ändringar. Har bilderna samma upplösning när du tittar i Utforskaren/Finder?

Vänligen,
Martin

Ska kika. Men jpeg bilden liknar det jag såg i sökaren när jag tog bilden. Använde den digitala varianten av sökare.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Ska kika. Men jpeg bilden liknar det jag såg i sökaren när jag tog bilden. Använde den digitala varianten av sökare.
Jag har kanske inte djupgående kunskap om Fuji, men om jag inte misstar mig har din kamera fast brännvidd, eller hur? Bilderna du postade - en i RAW och en i JPEG - verkar vara samma bild men zoomade olika mycket. Detta antyder att det är en form av digital zoom (eller beskärning/crop) som har använts.

Av nyfikenhet gjorde jag en snabb Google-sökning, och din kamera tycks enligt en video jag hittade ha en funktion för att zooma in bilden till antingen 50mm eller 70mm. En rimlig gissning är att du har aktiverat 70mm-zoomen och eventuellt någon form av bildeffekt.

Personligen föredrar jag att utföra denna typ av zoomning/beskärning i efterhand i till exempel Lightroom, där man har mer kontroll över processen. Men jag kan definitivt se tillfällen då en JPEG-bild skulle vara tillräcklig. Mitt råd skulle ändå vara att alltid fotografera i både RAW och JPEG, ifall du tar "årets bild" och vill ha den i bästa möjliga kvalitet.

Vänligen,
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kanske inte djupgående kunskap om Fuji, men om jag inte misstar mig har din kamera fast brännvidd, eller hur? Bilderna du postade - en i RAW och en i JPEG - verkar vara samma bild men zoomade olika mycket. Detta antyder att det är en form av digital zoom (eller beskärning/crop) som har använts.

Av nyfikenhet gjorde jag en snabb Google-sökning, och din kamera tycks enligt en video jag hittade ha en funktion för att zooma in bilden till antingen 50mm eller 70mm. En rimlig gissning är att du har aktiverat 70mm-zoomen och eventuellt någon form av bildeffekt.

Personligen föredrar jag att utföra denna typ av zoomning/beskärning i efterhand i till exempel Lightroom, där man har mer kontroll över processen. Men jag kan definitivt se tillfällen då en JPEG-bild skulle vara tillräcklig. Mitt råd skulle ändå vara att alltid fotografera i både RAW och JPEG, ifall du tar "årets bild" och vill ha den i bästa möjliga kvalitet.

Vänligen,
Hej igen.
Stort tack för nerlagt arbete för att förklara för gubben. Uppskattas!!
Men i filmen så sägs att man enbart kan använda denna zoom om man skjuter enbart jpeg. Det gör ju inte jag… Har båda mina kameror precis som du föreslår på både raw och jpeg. Kameran har mycket riktigt fast brännvidd och jag ser ingen inställning som kan förklara detta fenomen. Dessutom tog jag andra bilder vid samma tillfälle där både jpeg och raw har samma utsnitt…
Får läsa på i manualen och testa mer :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funktionen är väl kopplad till kontrollringen om man inte ändrat inställningen så du kanske råkat snurra på den?
Tack för dina tips också!! Vilken ring syftar du på? Det ända jag ändrade var bländarringen. Och den crop funktion du menar, är det samma som vi pratat om här ovan? I så fall går ju den också bort då den om jag fattat rätt bara funkar i jpeg läge. Inte både jpeg och raw.
Men ska kika lite mer!
 

leicaphile

Panerai
Tack för dina tips också!! Vilken ring syftar du på? Det ända jag ändrade var bländarringen. Och den crop funktion du menar, är det samma som vi pratat om här ovan? I så fall går ju den också bort då den om jag fattat rätt bara funkar i jpeg läge. Inte både jpeg och raw.
Men ska kika lite mer!

Hej!

Kontrollringen är den som sitter på själva objektivet. Om jag minns rätt är den "fabriksinställd" till digital teleconverter / crop. Fotar du raw+jpeg så borde du få en ej croppad raw och en croppad jpeg.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Kontrollringen är den som sitter på själva objektivet. Om jag minns rätt är den "fabriksinställd" till digital teleconverter / crop. Fotar du raw+jpeg så borde du få en ej croppad raw och en croppad jpeg.
Aha! Ska kika mer i manualen. Tolkade bara herrn i videon som att det inte funkade om raw var inblandat. Men det kanske är som du skriver.
 

leicaphile

Panerai
Aha! Ska kika mer i manualen. Tolkade bara herrn i videon som att det inte funkade om raw var inblandat. Men det kanske är som du skriver.

Jag är ingen expert på just Fuji men alla kameror jag använt applicerade alla "specialare" på jpeg filen när man fotar jpeg+raw. Så tänker att det förmodligen fungerar på samma sätt där. Det är ju bara att testa med zoom/crop funktionen och se vad som händer.

Lite fåglar igen

IMG_2917.jpg
IMG_3512.jpg
 
Någon som testat en såndär "ministudio" för att fotografera smycken och klockor?
Måste vara perfekt men en Macro-optik.

Kostar bara nån hundring, och får ström til LED belysningen från en mobiltelefonladdare.

Ihoppackad är den nån cm tjock och får plats i en skrivbordslåda utan problem.

PULUZ-2LED-Lightbox-Light-box-Mini-Photo-Studio-Box-1100LM-Photography-Box-Light-Studio-Shooting-Tent.jpg_640x640.jpg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Någon som testat en såndär "ministudio" för att fotografera smycken och klockor?
Måste vara perfekt men en Macro-optik.

Kostar bara nån hundring, och får ström til LED belysningen från en mobiltelefonladdare.

Ihoppackad är den nån cm tjock och får plats i en skrivbordslåda utan problem.

PULUZ-2LED-Lightbox-Light-box-Mini-Photo-Studio-Box-1100LM-Photography-Box-Light-Studio-Shooting-Tent.jpg_640x640.jpg
Ingen erfarenhet själv men för X år sedan fanns det ett par trådar om Foldios fotobox som är något liknande den du länkade. Här tex:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-foldio-lightbox.52776/

Vänligen,
Martin
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla fotografer! Är på jakt efter en Fuji x100v/f ni som använder/använt skiljer dom sig mycket i bildkvalité?
Halloj
Köpte en x100v begagnad precis innan sommaren. Hopplöst att få tag i någon ny.
Inte säker på att jag förstår frågan rätt.
Menar du om det skiljer i bildkvalitet mellan v och f? Då kan jag inte hjälpa dig då jag bara har erfarenhet av min v..

Men med den är jag nöjd!! :)
Lite bilder från Fujin för inspiration

DSCF0430.jpeg
DSCF0607.jpeg
ADBA2AB3-1BA8-4257-9C37-232D70317C32.jpeg
54E35BA3-E5CB-4D72-ADE6-F2B398299FD6-56262-000009D7C8EF9063.jpeg
 

Passionforjesus

Omega
2-Faktor
Halloj
Köpte en x100v begagnad precis innan sommaren. Hopplöst att få tag i någon ny.
Inte säker på att jag förstår frågan rätt.
Menar du om det skiljer i bildkvalitet mellan v och f? Då kan jag inte hjälpa dig då jag bara har erfarenhet av min v..

Men med den är jag nöjd!! :)
Lite bilder från Fujin för inspiration

DSCF0430.jpeg
DSCF0607.jpeg
ADBA2AB3-1BA8-4257-9C37-232D70317C32.jpeg
54E35BA3-E5CB-4D72-ADE6-F2B398299FD6-56262-000009D7C8EF9063.jpeg
Hej! Tack för svar 😃Fick faktiskt tag på en f så ska bli spännande att testa under semestern, tack för inspo väldigt fina bilder!
 
Topp