• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Om någon är ute efter ett Sony 85mm F1.8 E-mount så har jag en till salu. Kartong och kvitto finns.
Fick inbrott och min A7III blev stulen med objektiv, mic, nd-filter etc samt min actioncam :mad:
För att delfinansera ny uppsättning så får jag sälja 85mm då jag inte använder den brännvidden alls.... Använt den max max 20ggr
Tråkigt med inbrottet. Hoppas allt löser sig.

Tråkigt med inbrottet. Hoppas allt löser sig.
+1

Man får fan utöva lite opsec nu för tiden, folk kan spana när man är ute och fotar.

Fågelskådare och -fotografer blev drabbade rätt hårt ett tag när buset stod vid typiska fågelställen och kollade regnumren på bilar när folk åkte iväg med sina svindyra Swarovskiprylar och supertelen. Sen blev det inbrott några dagar senare.

IMG_6045.jpeg

Jag tycker mig se rätt många som kör med tejpade kameror när man är ute och reser… kan ju finnas flera anledningar än att motverka stöld iofs

Så här kan det bli när man köper grisen i säcken...

m3.jpg

Men som tur var gick allt att rengöra och fixa, behövde byta en skruv, en fjäder och lite annat.

Är en M3 från '61 (om jag minns rätt) som sett lite fukt i sitt liv. Huset kostade runt 7' och reparationerna 3750 så 10750:- för en nyservad M3 i slutändan. Det är ju inte så farligt ändå.

(Inte jag som servar, fick fotona från reparatören)

Kan vara värt att chansa på "problemkameror" ibland. Köpte en M4 där inget ville röra på sig och den behövde bara en standardservice, dock fick jag den snorbilligt pga skicket. Men visst drar man en och annan nitlott när man håller på.

Så här kan det bli när man köper grisen i säcken...

m3.jpg

Men som tur var gick allt att rengöra och fixa, behövde byta en skruv, en fjäder och lite annat.

Är en M3 från '61 (om jag minns rätt) som sett lite fukt i sitt liv. Huset kostade runt 7' och reparationerna 3750 så 10750:- för en nyservad M3 i slutändan. Det är ju inte så farligt ändå.

(Inte jag som servar, fick fotona från reparatören)

Kan vara värt att chansa på "problemkameror" ibland. Köpte en M4 där inget ville röra på sig och den behövde bara en standardservice, dock fick jag den snorbilligt pga skicket. Men visst drar man en och annan nitlott när man håller på.
Tyckte jag kände igen bilden :⁠-⁠) Jag följer reparatören (analogakameror) på insta som postade samma bild. Kul att den gick att rädda för ett rimligt pris.

Fantastiskt skoj att så många kör analogt idag. Hoppas intresset håller i sig över tid också och att branschen vågar satsa på nya kameror. M6 går ju att köpa ny och Pentax kommer väl med en ny analog kamera tror jag. Hoppas fler tillverkare följer efter. Det borde inte vara omöjligt för tex. Nikon att få ekonomin att gå ihop med en återutgivning av typ FM2 eller F3.
Tyvärr lade Cosina ner tillverkningen av Voigtlander Bessa R-serien. Det var ett annars prisvärt alternativ till Leica. Jag köpte en ny R3A för $720 för 10år sedan. Trevlig kamera som jag saknar trots att jag egentligen föredrar SLR.
Nikon F3 är min eviga favorit.
1000001374-01.jpeg

Annars ser jag fram emot att använda detta fina nyförvärv
IMG_20230726_183633.jpg

Bessan är ju snart lika dyr som en "riktig" Leica, kollade priserna för ett tag sedan och jisses vad de dragit iväg.

Fin 124G! Hade en som jag (dumt nog) sålde för 7-8 år sedan. Bodde i Atlanta när jag köpte den så åkte hem till Mark Hama (f.d. tekniker på Yashica som köpte upp lagret av reservdelar när de lade ner tillverkningen av TLRs) som servade den så den blev som ny.

Och ja, håller med om att det nog finns tillräckligt med potentialla köpare för en nytillverkad analog SLR från t.ex. Nikon. Tvivlar på att det kommer att ske dock, men som tur är finns ju en hiskelig mängd gamla kameror på marknaden fortfarande. Har en F100 här som är i fint skick men drabbades av det vanliga problemet med plasthakar som går av. Dock hittade jag en som tillverkar nya delar till det i metall så ska nog få liv i den igen. Grymt trevlig och prisvärd kamera.

Bessan är ju snart lika dyr som en "riktig" Leica, kollade priserna för ett tag sedan och jisses vad de dragit iväg.

Fin 124G! Hade en som jag (dumt nog) sålde för 7-8 år sedan. Bodde i Atlanta när jag köpte den så åkte hem till Mark Hama (f.d. tekniker på Yashica som köpte upp lagret av reservdelar när de lade ner tillverkningen av TLRs) som servade den så den blev som ny.

Och ja, håller med om att det nog finns tillräckligt med potentialla köpare för en nytillverkad analog SLR från t.ex. Nikon. Tvivlar på att det kommer att ske dock, men som tur är finns ju en hiskelig mängd gamla kameror på marknaden fortfarande. Har en F100 här som är i fint skick men drabbades av det vanliga problemet med plasthakar som går av. Dock hittade jag en som tillverkar nya delar till det i metall så ska nog få liv i den igen. Grymt trevlig och prisvärd kamera.
Haha! Jo, jag har tyvärr noterat nutida Bessa priser. Jag vill inte tänka på vad jag sålde min + Nokton 40/1,4 för 😆

Kul story med din 124G. Kikar man på ebay så verkar 124G ha sålt riktigt bra i USA. Inte fullt lika vanliga i Europa tror jag. Hade en Yashica Mat EM tidigare som jag gillade, men hade hört mycket bra om 124G så ville testa. Ska bli kul.

Det ska bli spännande att se hur marknaden anpassar sig efter den ökande efterfrågan på analogt foto. Det hade varit trevligt om Kodak kunde sansa sig lite med sina priser på film. Helt galet vad dom tar betalt nu för tiden trots att dom lär sälja bättre än på många år.

F100 verkar vara fantastisk, som en F5 fast typ portabel. Har du inte problem med att bakstycket kladdar? Fick det problemet på en F90x. Gick att fixa men blev tyvärr inte så snyggt. Fotar numera oftast med en F4 eller F801s om jag vill köra med AF.

Haha! Jo, jag har tyvärr noterat nutida Bessa priser. Jag vill inte tänka på vad jag sålde min + Nokton 40/1,4 för 😆

Kul story med din 124G. Kikar man på ebay så verkar 124G ha sålt riktigt bra i USA. Inte fullt lika vanliga i Europa tror jag. Hade en Yashica Mat EM tidigare som jag gillade, men hade hört mycket bra om 124G så ville testa. Ska bli kul.

Det ska bli spännande att se hur marknaden anpassar sig efter den ökande efterfrågan på analogt foto. Det hade varit trevligt om Kodak kunde sansa sig lite med sina priser på film. Helt galet vad dom tar betalt nu för tiden trots att dom lär sälja bättre än på många år.

F100 verkar vara fantastisk, som en F5 fast typ portabel. Har du inte problem med att bakstycket kladdar? Fick det problemet på en F90x. Gick att fixa men blev tyvärr inte så snyggt. Fotar numera oftast med en F4 eller F801s om jag vill köra med AF.

Har inte märkt av det men förr eller senare lär det ske. Verkar finnas lite olika sätt att hantera det på så får testa om/när det uppstår.

Gällande filmpriser så håller jag med om att Kodak tar rätt bra betalt för sina saker. De har ju inte direkt några R&D kostnader att täcka för Tri-X och Tmax... men det är väl många som köper dem oavsett pris eftersom de är så ikoniska (för min del är det bara Tri-X som jag bryr mig om; mina andra favoriter har de slutat tillverka sedan länge). Ilford har lite rimligare priser och många fina filmer med dock. Lite priser från Brunos (35mm 36exp):
Fomapan 100/400: 79:-
Kentmere 100: 99:-
Ilford FP4: 129:-
Ilford HP5: 139:-
Kodak T-Max 100/400: 199:-
Kodak Tri-X: 199:-

Beställde precis en redig hög med Fomapan 100, Ilford HP5 och Ilford Pan-F som jag tänker köra i Diafine. Vet från erfarenhet att den ger mycket bra resultat med Ilford filmerna och från vad jag sett från andra så lirar den bra även med Fomapan. Blir nog mest 120 format framöver med lite 35mm i Leica M-husen. Har även storformatsutrustning men lurar på att sälja av den då jag väääääldigt sällan fotar 4x5. Tror jag hellre skulle lägga de pengarna på någon form av 6x17 kamera. De klassiska 6x17 modellerna är svindyra idag men på senaste tiden har det dykt upp diverse alternativ, t.ex. Chroma six:17 som ser intressanta ut.

Någon som vill köra en kamera gtg, Stockholm närmsta tiden?
Har inte märkt av det men förr eller senare lär det ske. Verkar finnas lite olika sätt att hantera det på så får testa om/när det uppstår.

Gällande filmpriser så håller jag med om att Kodak tar rätt bra betalt för sina saker. De har ju inte direkt några R&D kostnader att täcka för Tri-X och Tmax... men det är väl många som köper dem oavsett pris eftersom de är så ikoniska (för min del är det bara Tri-X som jag bryr mig om; mina andra favoriter har de slutat tillverka sedan länge). Ilford har lite rimligare priser och många fina filmer med dock. Lite priser från Brunos (35mm 36exp):
Fomapan 100/400: 79:-
Kentmere 100: 99:-
Ilford FP4: 129:-
Ilford HP5: 139:-
Kodak T-Max 100/400: 199:-
Kodak Tri-X: 199:-

Beställde precis en redig hög med Fomapan 100, Ilford HP5 och Ilford Pan-F som jag tänker köra i Diafine. Vet från erfarenhet att den ger mycket bra resultat med Ilford filmerna och från vad jag sett från andra så lirar den bra även med Fomapan. Blir nog mest 120 format framöver med lite 35mm i Leica M-husen. Har även storformatsutrustning men lurar på att sälja av den då jag väääääldigt sällan fotar 4x5. Tror jag hellre skulle lägga de pengarna på någon form av 6x17 kamera. De klassiska 6x17 modellerna är svindyra idag men på senaste tiden har det dykt upp diverse alternativ, t.ex. Chroma six:17 som ser intressanta ut.

Priserna, pratar vi 135 film? Göran Olsson säljer 65:- rullen Foma 100/200/400 samt Scandinavian 99:- för HP5

Någon som vill köra en kamera gtg, Stockholm närmsta tiden?

Priserna, pratar vi 135 film? Göran Olsson säljer 65:- rullen Foma 100/200/400 samt Scandinavian 99:- för HP5
Japp, 135/36exp. Postade priser från ett ställe bara för att ha en lite grov jämförelse mellan de olika typerna. Brukar beställa från Photax eller FotoImpex själv.

För SV använder jag uteslutande HP5 som jag brukar köpa 10pack hos Gunnar Ohlsson som då tar 1190:- (nedsatt från 1290). Tack för tipset om Scandinavian som bara tar 99:- styckpris. Det hade jag missat. Mycket bra pris. Det lönar sig att kolla runt. Kan skilja typ 200:- för ett 5pack Portra 400 eller Ektar.

Kollade lite snabbt priser på ett 5 pack Porta 400, 135. Det spretar rejält kan man säga.
Kameradoktorn - 989:-
Rajala - 1290:-

Kodak färgfilm under hundringen vore trevligt, ännu bättre om de återupplivar Kodachrome, Verichrome Pan och lite andra gamla godingar.

Alltså ibland skiner solen.

Varit på jakt efter en bättre mattskiva till min 500C/M. Men antingen köper man suspekta kinesiska, original mörka Hasselblad eller pungar ut 3500-4000 för en acute matte. Hittade en annons för en 500ELX (listad som "H-blad" och inte "Hasselblad") som först låg ute för 5800:- och sen sänktes till 3000:-. I beskrivningen stod det "acute matte". Tänkte att det är fan värt att gambla lite. Fick hem en ELX som ser ut att vara i nyskick (med 9V konvertering gjord) och inte bara var det en acute matte, det var en 41270 (grid + split image) som jag sett gå för 4500:- tidigare. Så nu sitter den i min 500C/M och jag slänger väl upp ELXen på Tradera :D

Som natt och dag jämfört med den gamla, MYCKET ljusare och lättare att använda.

Fotar för skojs skull men får nåt litet uppdrag nån gång per år kanske. Inget stort.
Har en trotjänad 5d III som funkar bra men ja.. Den börjar bli till åren.
Har Sigmas Art 1,4 i 35, 50 och 85 mm samt Sigmas 24-70 2,8 IS och 150mm Macro och Canons 70-200 L IS II.
Så lite dyrt att byta allt. Kör ofta med stor eller största bländareöppning.
Vad hade ni gjort? Det lutar åt att köra på tills den ger upp o då hitta en 5d IV och köra till även den ger upp för att då byta system.

Bild för fredag :)
50mm f1,6 ISO100, 1/60 sekund.
1692940507360.png

Nu har jag ingen personlig erfarenhet med Canons nyare saker, men varför inte överväga att köra deras spegellösa med adapter? Gjorde nåt liknande fast med Nikon där jag köpte ett Z6 hus med FTZ adapter och bara körde med mina Nikon F objektiv. Då kan du ju doppa tån i spegellöst och sakta migrera över.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet med Canons nyare saker, men varför inte överväga att köra deras spegellösa med adapter? Gjorde nåt liknande fast med Nikon där jag köpte ett Z6 hus med FTZ adapter och bara körde med mina Nikon F objektiv. Då kan du ju doppa tån i spegellöst och sakta migrera över.
Men funkar en adapter bra med sigma-gluggar tro...?

Men funkar en adapter bra med sigma-gluggar tro...?
Har inga objektiv från sigma så kan inte säga något om det men med canons ef-objektiv tycker jag det funkar klockrent att köra med adapter! Visst kameran blir lite otympligare med ännu längre objektiv men inget som stör mig. Kan för övrigt bara hålla med @leicaphile s råd. Jag gick från 6D till R och är supernöjd!

Färger i svartvitt?

För ett tag sedan snackade vi om färgfilter och deras ansvändning i svartvitt fotografi. Eftersom jag ändå satt och grävde lite i en bild från sommarens resor kan jag ju ta ett färskt exempel. Jag började med ett foto av ett isberg:

iceberg-2.jpg

En rak konvertering till svartvitt i min mjukvara blev såhär:

iceberg-3.jpg

Om man nu tittar lite på första bilden och ser dess blåa och blågröna toner, så kan man ju också meditera lite över färghjulet:

Linear_RGB_color_wheel.png

By 8-leaf clover - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=134343231

Ett filter borde släppa genom sin egen färg, och blockera den som är motsatsen på färghjulet. Ett grönt filter borde spärra rött, så rött blir svart. Saker åt det gul-röda hållet borde spärra det blågröna i bilden ovan.

Låt oss prova med motsatsen till blått, det gula. Här gjort genom Fujifilm-filmsimuleringen "Acros + Yellow":

iceberg-4.jpg

OK, låt oss gå in på det röda med "Acros + Red":

iceberg-5.jpg

Ju mörkare rött filter, desto mörkare himmel och hav alltså. Dramatiskt värre. Jag känner mig som Ansel Adams men hela skalan från svart till vitt här. I efterbehandlingen kan man ju mixa mycket mer än dessa råa filter, och den konstnärlige kan lägga olika filter på olika delar av bilden såklart.

Tja.. säkert något som många kände till, men kanske har någon lärt sig något. :)

Senast ändrad:
Ansel hade nog lyft de mörkare delarna av isberget som ”åkte med” pga röda filtret (då de reflekterar blått). Hade blivit lite mer dramatiskt då.

Tog den här på semestern för några veckor sedan. Kan varmt rekommendera att besöka Auschwitz och Birkenau of man är i trakten kring Krakow.
Fruktansvärt ställe som lämnar en ryslig känsla i kroppen efteråt.

NSZkDLk.jpg

Fujifilm X-T4, Fujinon 35mm f/2, ISO 320, 1/1000s, f/8.

Småfix i Capture One och Acros + Red filmsimulering.

Tillbaka
Topp