Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, snygg. Om man får komma med ett förslag så prova att beskära den lite. Kapa bort nedre delen så att den blir kvadratisk t.ex., så tror jag den blir "renare" och ännu bättre.Sonen tog nog ca 100 bilder idag under dagens fisketur och blev nöjd med 1 bild. Jag tyckte den blev fin med
Tack för respons, det vill grabben ha för att förfina sin teknik och utvecklas.Ja, snygg. Om man får komma med ett förslag så prova att beskära den lite. Kapa bort nedre delen så att den blir kvadratisk t.ex., så tror jag den blir "renare" och ännu bättre.
Typ såhär du menar?Ja, snygg. Om man får komma med ett förslag så prova att beskära den lite. Kapa bort nedre delen så att den blir kvadratisk t.ex., så tror jag den blir "renare" och ännu bättre.
Ja, t.ex. Exakt hur man gör det är ju en smaksak. Man skulle nog kunna beskära den ännu mer, men det beror ju lite på vad man vill. Kan vara svårt att se hur det kommer att se ut utan att göra det, så man kan prova lite olika varianter och se vilken man gillar mest.Typ såhär du menar?
Mycket bra.Några foton tagna med Contax T3, framkallat och scannat själv. Ilford HP5 (iso 400).
Riktigt bra och jäklar vad sugen man blir på att springa.Fotade med 24-120Z gluggen på senaste resan, tycker den presterat riktigt bra för priset/storleken.
5v semester och kameran låg i sin väska 99% av tiden. Måste göra slag i saken och köpa en resekamera.
Fotar enbart för privata fotoalbum och Instagram så har inga större krav, tänker mig en billig Sony RX100. Det viktiga för mig är att kameran följer med när man väl är ute!Hoppas du har bättre tur med resekamera än jag haft. Provat ett antal mer kompakta och har aldrig varit riktigt nöjd. Vill gärna ha runt 24-135mm eller så med fin skärpa och bra ljuskänslighet. Har utskrifter upp till 100x150cm här så har inte hittat nåt kompakt jag tycker är good enough. En Q2 hade säkert klarat en del av det men vill ha lite längre brännvidd ibland, iaf 100-ish mm.
RX100 är nog så bra det kan bli i det mer kompakta formatet. Brukar rekommendera den till vänner när de frågar om något "bra" att ta med på semester som inte tar upp för mycket plats. Den enda kompakta (-ish) jag kommit någorlunda överens med personligen är LX100 som börjar bli lite gammal nu. Och inte särskilt kompakt heller.Fotar enbart för privata fotoalbum och Instagram så har inga större krav, tänker mig en billig Sony RX100. Det viktiga för mig är att kameran följer med när man väl är ute!
Synd att det är så förbaskat dyrt att skjuta och framkalla film nu för tiden… Har en gammal Minolta som jag skjuter en rulle om året med ca… 600kr för 36 bilder som alltid är skitexponerade pga ingen ljusmätare. Men roligt är det!Köpte denna NOS för något år sen, tyvärr bara hunnit med 4-5 rullar.
Synd att det är så förbaskat dyrt att skjuta och framkalla film nu för tiden… Har en gammal Minolta som jag skjuter en rulle om året med ca… 600kr för 36 bilder som alltid är skitexponerade pga ingen ljusmätare. Men roligt är det!
Synd att det är så förbaskat dyrt att skjuta och framkalla film nu för tiden… Har en gammal Minolta som jag skjuter en rulle om året med ca… 600kr för 36 bilder som alltid är skitexponerade pga ingen ljusmätare. Men roligt är det!
Har använt Fujifilm senaste åren men är rätt trött på deras AF som oftast lever ett eget liv. Dessutom tycker jag de börjar bli rätt överprisade. De är snygga att se på dock. Och känslan är go’. Visst, x-t5 men tom den för dryga 20k för bara huset har ju vissa AF-problem.
Sony förstår jag är kung på AF men vilken Sony tittar man på som glad amatör? Är det a7 serien eller finns det nåt annat? Vill kunna byta optik och gillar inte zooms. Vikt och storlek är av mindre betydelse. Filma bryr jag mig inte om. Budget 20k inkl nån glugg
Jag är varken natur eller sportfotograf men hade uppskattat att kunna ta bilder på dottern när hon kör sin hästhoppning osv. Min T20 hänger inte med. Alltför ofta hittar den geometriska skarpa former i bakgrunden istället för exv ögonen på huvudmotivet. Möjligt att jag överdriver problemet något men om jag ändå ska uppgradera så tvekar jag på att fortsätta med Fuji och deras T4/T5a. Deras kommunikation/app och överföring är ju dessutom under all kritik. Så även om de är coola och fixar bra jpeg SOOC så kanske det finns bra alternativ.Hur stora krav har du på autofokus? Det är ju inte så att Sony bara har "bäst" AF across the board utan det är vissa modeller som är riktigt vassa. Men för 99% av användare är i princip alla moderna systemkameror tillräckligt bra. Det är mer när man håller på med sport, fåglar osv som man behöver det lilla extra.
Hade jag shoppat idag med en budget runt 20k så hade jag nog köpt en begagnad Z6 II och 35 eller 50 1.8 optik till att börja med. Tycker Nikons 1.8 optik i Z-fattning är grymt bra om man uppskattar fasta gluggar.